În anul 2024 au fost inaugurați aproape 195 km de autostradă și drum expres, un record “absolut, scenariul de vis la care nu ne-am fi gândit la începutul anului 2024”, potrivit unei analize a celor de la Asociația Pro Infrastructură. Potrivit lor, Umbrărescu este “recordman”-ul anului, iar grecii de la Aktor “repetenții”.
”Sub presiunea alegerilor, anul acesta s-au aliniat toate planetele. Ne uităm la un neverosimil record absolut: 194,77 km inaugurați în 2024 și un total de 1269,87 km de autostradă și drum expres aflați în exploatare”, scriu cei de la API.
Potrivit analizei API, recordman-ul este, desigur, UMB care a dat în trafic 77,84 kilometri pe A7 (loturile 2, 3 și 4 Buzău-Focșani), plus 19,5 km pe DEx12 Colonești-Albota, adică 97,34 km, cu 24% peste cel mai optimist scenariu gândit de API în ianuarie. “O performanță remarcabilă! Muncitorii merită cu prisosință felicitări și mulțumiri pentru efortul colosal, în ciuda părților negative”, a precizat API.
Totuși, API subliniază că cei de la UMB “au promis 125 km în 2024, dar au ratat podul peste Buzău și implicit lotul 1 Buzău-Focșani, plus segmentul Albota-Pitești din DEx12 și DEx6 Galați-Brăila. S-a făcut rabat de la calitate în special pe A7 cu vreo 25 kilometri de asfalt (uzură) așternuți pe vreme rea și terasamente care nu au stat suficient mai ales pe Buzău-Focșani, iar restul proiectelor din portofoliu au fost grav neglijate din lipsă de capacitate, inclusiv restul din A7.”
Iată “Retrospectiva rutieră” completă a celor de la Asociația Pro Infrastructura:
Retrospectiva rutieră 2024. Aho, aho, copii și frați, stați puțin și calculați, kilometrii de autostradă și drum expres inaugurați să-i numărați! Poate nu conștientizați… dar trăim scenariul de vis la care abia îndrăzneam să ne gândim în previziunile noastre din 5 ianuarie.
Sub presiunea alegerilor, anul acesta s-au aliniat toate planetele. Ne uităm la un neverosimil record absolut: 194,77 km inaugurați în 2024 și un total de 1269,87 km de autostradă și drum expres aflați în exploatare.
Cei mai mulți constructori s-au mobilizat și au lucrat pe caiet de sute de milioane de euro. Banii s-au terminat în septembrie, ministrul Grindeanu făcând rost doar de vreo 115 milioane euro la rectificarea bugetară din toamnă. Vremea teribil de secetoasă din perioada iunie-octombrie a permis ca șantierele să fie deschise 24/24, unde s-a dorit. Și autoritățile merită câte o bilă albă pe ici pe colo, chiar dacă au în continuare prea multe negre.
Vă spuneam că în 2024 nu avem doar Mari Sfârșituri, ci și Mari Începuturi. În scenariul cel mai optimist am fi adunat aproape 196 km de autostradă pe care trebuia să avem start în teren. Dar la acest capitol rămânem cu multe nereușite!
Pe A1 Sibiu-Pitești Secțiunile 2 (Mapa-Cengiz) și 3 (WeBuild) avem doar viaductul Boița în execuție și, în rest, atât italienii cât și turcii doar s-au pregătit cu organizarea de șantier, acces, defrișări, proiectare și birocrație. Tot pregătiri și pe A13 Boița-Făgăraș pe cele 4 loturi adjudecate de Makyol. Adevăratele lucrări, cum dă colțul ierbii.
Pe veriga lipsă Margina-Holdea în sfârșit UMB turează motoarele, dar nu are nicio mișcare în teren pe A8 Leghin-Moțca deși ar fi fost cazul, mai ales că vorbim de un proiect PNRR care trebuie să fie gata în 2026. Vedem în primăvară.
Pe A7 lângă Buzău, Nurol e bine mobilizat din martie 2024, cu șanse mari de deschidere în 2025. Și pe A0 chinezii de la CCECC se mișcă binișor. Pe ultimul sector al A0, Pizzarotti și Retter n-au reușit startul adevărat dar promit că din primăvară rup norma și termină la final de 2026. Pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș cei de la Erbașu au fost tot în pregătiri, nimic semnificativ.
La categoria Mari Sfârșituri recordul absolut a fost făcut posibil de antreprenorii care au confirmat, ba chiar ne-au depășit așteptările. Alții însă nu au putut să se ridice la nivelul pretențiilor și au dezamăgit, în timp ce repetenții clasei au rămas grecii de la Aktor.
Recordmanul este, desigur, UMB care a dat în trafic 77,84 kilometri pe A7 (loturile 2, 3 și 4 Buzău-Focșani), plus 19,5 km pe DEx12 Colonești-Albota, adică 97,34 km, cu 24% peste cel mai optimist scenariu gândit de noi în ianuarie. O performanță remarcabilă! Muncitorii merită cu prisosință felicitări și mulțumiri pentru efortul colosal, în ciuda părților negative.
Au promis 125 km în 2024 dar au ratat podul peste Buzău și implicit lotul 1 Buzău-Focșani, plus segmentul Albota-Pitești din DEx12 și DEx6 Galați-Brăila. S-a făcut rabat de la calitate în special pe A7 cu vreo 25 kilometri de asfalt (uzură) așternuți pe vreme rea și terasamente care nu au stat suficient mai ales pe Buzău-Focșani, iar restul proiectelor din portofoliu au fost grav neglijate din lipsă de capacitate, inclusiv restul din A7.
Tot la premianți, avem surpriza Ozaltin împreună cu Strade/Mineralport și Visio, asocierea pe care noi nici nu am luat-o în considerare ca fiind capabilă să inaugureze în 2024 cei 17,7 km ai DEx12 Craiova-Balș. Au reușit în 29 noiembrie. Felicitări!
Începem grupa antreprenorilor care ne-au confirmat așteptările cu austriecii de la Strabag: DEx16 lângă Oradea pe 28 martie, fix în termenul contractual. Italienii de la WeBuild s-au înțeles în cele din urmă cu oficialii CNAIR/MT și au inaugurat in-extremis, în 13 decembrie, aproximativ 15 din cei 30,35 ai tronsonului Pitești-Curtea de Argeș, cu 9 luni înainte de termen.
Deși în previziunile din ianuarie le dădeam șanse foarte mici, cei de la Pizzarotti și Retter și-au depășit condiția și au inaugurat în 23 decembrie capătul sudic al A7 între Dumbrava (A3) și Mizil. Mai au multe lucrări de făcut până în martie, dar au recuperat excelent la structuri pe ultima sută și performanța rămâne notabilă.
O palidă confirmare, întârziată, este descărcarea provizorie de pe A0 Nord 3 dată în folosință în 5 decembrie deși putea fi făcută de chinezi și de responsabilii CNAIR mult mai repede, în vară, scoțând din categoria muzee cei 7,5 km dintre A3 și DN2 care sunt gata din noiembrie 2023.
Ultimii la confirmări, mai curând spre cei care au dezamăgit și în 2024, sunt turcii de la Alsim Alarko pe A0 Sud. Deși trebuiau să termine încă din 2023, s-au chinuit și în acest an și au deschis abia în 15 aprilie între DN5 și DN4 iar ultima bucată, DN4-A2, tocmai în 31 iulie.
Avem constructori și la dezamăgiri. Dimex și Con-A nu au putut produce surpriza pe ciotul expres de la Tureni de nici 5 km și vor fi gata abia prin mai-iunie, cu luni bune peste termenul inițial, februarie 2025. E drept, e primul lor contract în liga mare.
Dezamăgiți suntem și de Coni-Trace pe A7 Mizil-Buzău Vest. Sigur, le dădeam doar șanse pur teoretice să termine, deși aveau deadline în octombrie. Departe nu au fost, doar problemele cu tablierul metalic de pe 3 pasaje peste autostradă blocând deschiderea care sperăm să fie cel târziu în martie.
Inevitabil, ajungem la repetentul clasei din ultima bancă: Aktor care n-a fost în stare să dea în trafic cei 18 km pe A0 ca să legăm A1 de A2 prin sudul Capitalei. Grecii bifează zmeura de aur și, cel mai grav, nu dau semne că ar putea să ne curme chinul mai devreme de luna mai 2025. Rușinos, foarte rușinos.
2024 este foarte fructuos și la capitolul variante de ocolire date în trafic: Timișoara Sud, Arad Est, Târgu Jiu, Sfântu Gheorghe, Bârlad, Beiuș, Aleșd și salba de mini-centuri de lângă Oradea (Oșorhei, Nojorid, Sântandrei, Sânmartin) implementate de CJ Bihor, nu de CNAIR. Biharia, Făgăraș și Zalău sunt (foarte) aproape de finalizare dar rămân pentru 2025. Mai punem și Mizil. Plus Comarnic, nu chiar o centură, dar treacă de la noi.
Așadar, un 2024 de pomină, cu bune și rele. În curând… despre 2025.
– Asociația Pro Infrastructura
Ionut a zis
Pro infrastructura puii,e gargara gratuita.Cand îl lauda,când îl critica.Noroc ca DOMNUL UMBRARESCU,nu baga în seamă toate cacaturile ăstora.
Dorinel a zis
Nu mai gasesti unul sa sape o groapa, ca toti lucreaza la asociatia pro infrastructura….