Oneșteanca Ileana Ocheană a preferat să debranșeze de la sistemul centralizat de producere și distribuție a energiei termice, încă din toamna anului trecut. Situația financiară precară nu-i mai permitea să mai plătească prețul ridicat al întreținerii. Ileana Ochiană lucrează la SC Modeon SA Onești și, conform declarațiilor sale, are un salariu lunar de 2,9 miliioane lei. Este unic întreținător de familie și are doi copii studenți. Marea surpriză a venit atunci cînd a constatat că, în loc să plătească mai puțin la întreținere, așa cum ar fi fost firesc după debranșare, facturile indicau sume mai mari. „M-am debranșat parțial și, de la 40 de metri pătrați la plată, au mai rămas 20 mp. Însă fără nici un rezultat, întrucît facturile sînt mult mai mari decît anul trecut. Am făcut reclamație la OPC, a venit un domn inspector, a făcut verificările și mi-a dat dreptate. Apoi, am primit la domiciliu o adresă de la Termon, prin care mi se aduce la cunoștință ca reclamația nu este întemeiată”, se arată în memoriul înaintat de Ileana Ochiană redacției noastre.
Printr-o adresă din martie 2004, emisă de producătorul și distribuitorul oneștean de energie termică, SC Termon SRL Onești, adresă ce poartă semnătura directorului economic Maria Popescu, se comunică: „Din facturile emise de societatea noastră rezultă un consum de agent termic exprimat în gigacalorii; suprafața fiecărui contractant nu apare în factură. S-a luat măsura ca la facturile următoare să fie anexat și calculul care stă la baza facturii de la citirea aparatului, la repartizarea pe suprafață. Vă anexezat calculul făcut la facturile din perioada octombrie-noiembrie 2002-februarie 2003, octombrie 2003-februarie 2004, din care rezultă că s-a operat modificarea de la 40 mp, la 20, și din care mai rezultă că, deși prețurile gcal au fost relativ similare, suprafața totală a scăzut prin debranșări, determinînd un preț mai mare pe mp. Acesta este motivul pentru care facturile au o valoare relativ egală”.
Aceeași situație incredibilă o constată și Oficiul pentru Protecția Consumatorului Bacău, printr-o adresă din februarie 2004, document purtînd semnătura directorului executiv Sorin Elisei: „Deoarece s-au făcut debranșări totale la 54 apartamente și parțiale la 109 apartamente, dintr-un total de 240 apartamente, suprafața de calcul a scăzut de la 7624,2 mp la 5368, 43 mp în 2003. A rezultat un preț pe metru pătrat mai mare, astfel încît, cu toate că suprafața declarată a scăzut, valoarea facturilor a fost comparabilă cu perioada similară a anului 2002. O echipă a SC Termon SRL a efectuat în perioada 19-20.02.2004 o verificare a debranșărilor din blocul dumneavoastră și nu au constatat deficiențe”.
Printre atîtea explicații aiuritoare, un singur lucru e sigur: debranșările nu rezolvă problema realizării unor economii în buzunarele tot mai vlăguite ale oneștenilor de rînd. (Cătălin BUZINCHE)
Lasă un răspuns