Introdusă la data de 1 iulie 2009, constatarea amiabilă a produs un adevărat șoc printre conducătorii auto. O lungă perioadă de timp, șoferii au considerat că dreptatea nu poate fi împărțită decât la Poliție. Din nefericire, vorbele lui Sergiu Brucan, că ne vor trebui minimum douăzeci de ani să trecem la democrație, se confirmă cu vârf și îndesat. Dorința și speranța domnilor de la poliție, care se ocupau de daunele ușoare fără victime, a trebuit să mai aștepte o perioadă de timp.
Primii oportuniști care au văzut relative avantaje ale constatului amiabil au fost o parte dintre taximetriștii și din conducătorii auto mai ,,pragmatici”, care și-au mai rezolvat o parte din ,,bubele” de pe autovehicule fără ,,intervenția” organelor de poliție. Alți conducători auto au realizat avantajul constatului amiabil în momentul în care constatau că riscau, prezentându-se la poliție, să le fie ,,ridicat” permisul pentru neacordare de prioritate sau fiind la limită cu punctele de penalizare de la alte amenzi obținute în trafic, de asemenea să le fie suspendat dreptul de a conduce.
Fără riscul de a exagera, o coliziune simplă în alte țări europene este tratată ca o întâlnire, în care se asigură în primul rând că toată lumea este nevătămată, se schimbă cărți de vizită, iar constatarea și reparația, eventual despăgubirea sunt lăsate în seama societăților de asigurare.
Revin cu o precizare: constatul amiabil poate fi folosit numai în situația în care în coliziune sunt implicate numai două autovehicule, care au suferit numai daune materiale. Vor fi sesizate organele de poliție dacă în coliziune s-au înregistrat vătămări corporale, sunt implicate trei sau mai multe vehicule, din coliziune unul dintre vehicule a ricoșat și a produs daune materiale, altele decât la mașini.
Tipizatul de constatare amiabilă de accident nu este, teoretic, greu de completat, dar dacă completarea acestuia are loc imediat după impact, riscăm din cauza emoției și a unei ,,lipse de experiență” să greșim, să ne precipităm, să ne enervăm, lucru care duce la modificări, îngroșări, tăieturi, lucru nu prea acceptat de angajații de la daune ai societăților de asigurare.
Ca sfat, în situația în care dauna se produce între orele 8:00-16:00, de luni până vineri, pentru a evita inerentele greșeli de completare a constatului amiabil, vă recomand să vă deplasați ambele mașini la centrul de constatare al societății de asigurare care a emis RCA pentru auto vinovat.
Oricare dintre conducătorii auto poate completa rubricile de la vehicul A sau vehicul B. Înainte de a completa rubricile ce corespund celor două vehicule, trebuie completate și câmpurile de deasupra, care conțin date foarte importante despre data accidentului, ora, locul acestuia. Ideal ar fi de identificat un martor, martori cu date de identificare și telefon care pot confirma autenticitatea celor declarate de către cei doi conducători auto.
Este important să se completeze și rubricile de vătămări corporale și pagube materiale.
La completarea datelor de identificare aferente coloanelor vehicul A, vehicul B, nu trebuie să vă grăbiți și trebuie citite în prealabil rubricile care trebuie completate.
Luați documentele necesare lângă dumneavoastră (certificat de înmatriculare, asigurare RCA-carte verde, carte de identitate, permis de conducere), pentru a completa cu atenție ,,toate” rubricile.
Foarte importantă este și rubrica ,,Împrejurări”, în care fiecare conducător trebuie să marcheze cu X căsuța care corespunde cu realitatea producerii coliziunii.
Sub rubrica ,,Împrejurări”, se află un loc marcat cu pătrățele, unde conducătorii auto pot desena o schiță care nu trebuie să fie operă de artă, dar trebuie să ofere o imagine a împrejurărilor în care s-a produs coliziunea.
Este foarte important să fie marcat și locul impactului pe vehicul în imaginea în care avem prezentate schematic, de deasupra un motor, un autoturism și o autoutilitară. Vom nota la pagube vizibile, reperele exterioare ale vehiculului care prezintă avarii, fără a trece avarii la motor și altele.
La rubrica ,,Observații”, vom trece, pe scurt, modul de producere a coliziunii sau orice altă informație pe care o considerăm necesară.
Este indispensabil ca tipizatul să fie semnat de către cei doi conducători auto.
Fără a fi o regulă bătută în cuie, nevinovatul ia primul exemplar, iar vinovatul rămâne cu copia tipizatului de constatare amiabilă.
În articolul următor, vom discuta despre constatarea daunelor la societățile de asigurare.
Paul COJOCARU
Broker de asigurare
www.conectasigexpert.ro
CRISTIAN a zis
va rog sa precizati despre necesitate i.t.p. la constatarea de daune