• introducerea manualelor alternative și a subiectelor grilă riscă să-i transforme pe elevii de clasa a XII-a într-o nouă generație de sacrificiu
Noutățile absolute ale examenului de bacalaureat, ediția 2003, vin dinspre introducerea manualelor alternative la clasa a XII-a și, implicit, schimbarea programelor de examen, înlocuirea, în cazul probelor orale, a notelor cu calificative gen „admis – respins” și apariția subiectelor tip grilă. Ministerul Educației și Cercetării a explicat inovațiile cu pricina prin încercarea de modernizare a „examenului de maturitate”, dar profesorii și liceenii băcăuani nu sînt foarte siguri că rezultatul va fi cel scontat. Dacă schimbările cu pricina vor avea efectul dorit, rămîne de văzut în vară, cînd se va trage linie și se va aduna. Pînă atunci, însă, cu doar cîteva luni înainte de debutul examenului, ambele părți sînt oarecum „în ceață”, cel puțin din punct de vedere al manualelor alternative și al subiectelor de tip grilă. „Programa de bacalaureat e oarecum încîlcită și materia foarte multă, însă trebuie să ne adaptăm. Manualele alternative ne ajută în măsura în care ne determină să învățăm în ansamblu, nu doar o singură operă literară, de exemplu. Oricum, profesorii predau după programa de examen, nu după manual”, ne-a declarat o elevă de la Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu”. Roxana Popa, de la același liceu, spune, însă, că „într-un fel sau altul, cerințele programei te obligă să umbli prin mai multe manuale. Apoi, manualele alternative nu sînt grozave și nu o spun eu, ci profesorii. De alfel, profesoara de limba română ne-a indicat, nu o dată, că e mai bine să învățăm după manualele vechi, care sînt mai exacte și mai complete”.
Nici înlocuirea notelor de la probele orale, în speță limba română și limba modernă, nu e pe placul elevilor, care nu uită că media de la bacalaureat e luată în calcul la admiterea în facultăți. „Noutățile de la bac-ul de anul acesta mi se par rele. Chestiunea cu «admis – respins» e chiar urîtă. Cine are nevoie de medie e dezavantajat”, a susținut Marlena Ivan, elevă tot la Liceul „Vrănceanu”. Dincolo de punctul de vedere al elevilor, măsura ministerului e una salutară, în condițiile în care probele orale erau adevărate „izvoare” de note foarte mari.
O altă noutate dată ca sigură, cel puțin într-o primă fază, a fost cea referitoare la soluționarea contestațiilor în alte județe sau în cadrul unor centre regionale. Interesant e faptul că metodologia de organizare și desfășurare a „maturității” spune că măsura respectivă e doar posibilă.
Lasă un răspuns