• Cătălina și Marius Albu au încheiat, la începutul lunii mai, cel de-al doilea tur cu iahtul în jurul lumii • expediția a început în 1997, la doar trei luni după ce Marius Albu a devenit primul român care a făcut înconjurul lumii cu o ambarcațiune cu vele
Băcăuanii Cătălina și Marius Albu au revenit în țară după ce au încheiat cel de-al doilea tur complet în jurul lumii, la bordul unui yaht. Expediția lui Marius Albu în jurul lumii a reprezentat o premieră absolută pentru navigatorii de yahturi din România. Împreună cu partenera sa din acea vreme, Mihaela Mușat, Marius Albu, care nu împlinise 37 de ani la finalul turneului, a fost primul român care a făcut, între 1994 și 1997, înconjurul lumii cu o ambarcațiune cu vele. Deși s-a născut într-o zonă în care vapoarele sau bărcile sînt rarități, la Onești, băcăuanul a fost pasionat de navigație de cînd se știe. „Am visat de mic să colind lumea pe mare. La șase ani am construit prima plută. Vroiam să trec Trotușul cu ea”, își amintește Marius Albu. Chiar dacă a fost atenționat de părinți în legătură cu riscurile pe care le implică o asemenea aventură, puștiul care visa să manevreze un yaht prin furtună nu a renunțat. În clasea a VI-a a făcut, cu cîțiva prieteni de la bloc, o barcă cu care voia să plece pe Bistrița, pînă la Dunăre. Și acea încercare a eșuat, pentru că un securist i-a averitzat pe părinți și toată munca de cîteva luni, ascunși prin garaje, s-a finalizat cu o bătaie strașnică.
Navetă între Bacău, Constanța și Grecia
La 20 de ani, Marius era privit ca un nebun, pentru că avea curajul să spere că într-o zi va face turul lumii cu un yaht. După ’90, Marius Albu și-a pus la bătaie toată agoniseala și-a cumpărat un yaht degradat. „Era, practic, numai barca unui yaht, pentru că nu mi-aș fi permis să cumpăr întreaga ambarcațiune. Citind reviste și cărți de specialitate, am început să lucrez la el și să-l pregătesc pentru ieșirea în larg”, spune băcăuanul. După 1990, Marius Albu a reușit să strîngă bani și să-și amenajeze propria ambarcațiune. Mai bine de patru ani, el a făcut naveta între Bacău, unde avea familia, Constanța, unde amenaja yahtul, și Grecia, unde muncea prin porturi ca să cîștige bani. Pentru că a fost construită aproape din nimic, după proiecte concepute și puse în practică de el, Marius și-a numit ambarcațiunea Phoenix
În 1994, după patru ani de pregătire a ambarcațiunii, Marius Albu a hotărît că este timpul să pornească în călătoria vieții lui: înconjurul lumii. Deși avea acasă doi copii, a plecat în lume, însoțit de soția lui din acea vreme, Mihaela Mușat. Portul Tomis, Marea Neagră, Marea Marmara, strîmtoarea Bostfor, Dardanele, Marea Mediterană, Gibraltar, Oceanul Altantic, Insulele Caraibe, Canalul Panama, Oceanul Pacific, Australia, Marea Arafura, Marea Timor, Marea Java, Oceanul Indian, Golful Aden, Marea Roșie, Marea Mediterană, Marea Marmara și Marea Neagră. Acesta a fost traseul pe care cei doi temerari l-au parcurs pe mare. În 1997, au revenit în țară, însă succesul nu a fost la fel de răsunător ca premiera pe care au realizat-o, aceea de a fi primii români care au înfruntat mările și oceanele lumii cu un yaht. În septembrie 97′, la nici trei luni după ce s-a terminat turul lumii, a început al doilea.
Finanțare doar prin propria muncă
Ca să poată finanța expedițiile, strungarul din Bacău s-a oprit și a muncit prin toate porturile în care a ancorat. După un an petrecut în Caraibe, unde a cîștigat și cîte 2.500 de dolari pe lună, Marius Albu a strîns suficienți bani să plece mai departe. Tot după Caraibe, la timona yahtului a avut loc o schimbare, vechea parteneră, Mihaela Mușat, fiind înlocuită cu noua soție, Cătălina. „În 2001 m-am alăturat lui Marius, în incursiunea lui. Nici măcar nu știu să înot, dar, oricum, pe mare nu mai contează, pentru că, dacă e să cazi în mijlocul oceanului, într-o furtună, nu mai contează dacă înoți sau nu”, spune Cătălina Albu. Cei doi băcăuani s-au oprit în Australia, unde au rămas să muncească mai bine de trei ani. Marius a lucrat în șantiere, la reparat ambarcațiuni, iar Cătălina, fostă profesoară de biologie, acum în vîrstă de 44 ani ani, a fost ajutor.
Pericolele
Născuți pentru a trăi viața la cele mai înalte cote, Marius și Cătălina Albu se pot plînge de orice, numai de plictiseală, nu. „Din toate traseele pe care le-am parcurs, cele mai periculoase zone au fost Golful Aden, din Oceanul Indian, cunoscut între marinari din cauza piraților. Sînt înarmați cu AG-uri, puști și pistoale și vînează yaht-menii pentru aparatura electronică și bani. Și în Marea Roșie sînt pirați, însă nu la fel de periculoși ca cei din Aden. De obicei, ca să tranziteze aceste zone, cei cu iahturi formează convoaie. Noi nu ne-am ținut de ei, pentru că ambarcațiunea nu e mare, dar am urmat traseul maritim și am trecut, nu fără emoții, dar fără probleme”, spune Marius Albu. De la insule pustii pînă la piramidele din Egipt, Mormîntul Sfînt din Ierusalim, insule exotice din Orientul Îndepărtat, toate obiectivele turistice de pe ruta Thailanda-Constanța au fost vizitate de temerarii băcăuani. Cei doi navigatori se pot mîndri că au semnat în cărțile de onoare de la bariera de corali din Australia. Marius Albu, care a străbătut peste 70.000 de mile marine pe mare, a avut momentele lui de cumpănă. „Cel mai greu mi-a fost în Pacific, cînd am stat 35 de zile neîntrerupte pe mare. Navigam peste o groapă în ocean cu o adîncime de peste 5.300 de metri. Cea mai apropiată insulă era la o distanță de peste 2.100 de mile marine, adică la o săptămînă de navigat. Mă gîndeam că, practic, între mine și fundul mării stau 40 de cm de scîndură”, își aduce aminte, bucuros că este pe uscat, Marius Albu.
Și Cătălina a avut, în cele peste 15.000 de mile marine, momente critice. „Furtunile pe mare sînt cele mai grele. După două-trei zile de furtună, cînd vasul este plimbat de valuri mai ceva ca o frunză, te trec toți fiorii. Bineînțeles că te gîndești că s-ar putea să nu mai simți niciodată pămîntul sub picioare. După fiecare astfel de experiență, plimbarea pe pămînt mi se pare cea mai fericită întîmplare”, spune Cătălina Albu, care a străbătut pe apă jumătate din lume fără să știe să înoate.
Ținte pe măsura succeselor
Membrii de onoare ai Yaht Club Regal Român, soții Albu au fost invitați de organizatorii Olimpiadei de la Atena să însoțească, pe mare, cu yahtul, flacăra olimpică. Cît privește planurile celor doi, acestea înseamnă alte două premiere românești: „Vrem să fim primii români care vor face o expediție pe Amazon, iar, la 60 de ani, vreau să fiu primul român care va pleca, singur, să facă turul lumii cu yahtul. Iar ca obiectiv mai apropiat, probabil după traseul cu flacăra olimpică, vrem să plecăm în Everest”, încheie, optimist, Marius Albu. Iar în momentele de liniște, pe mare sau pe uscat, el vrea să scrie o carte în care să relateze întîmplările, deloc puține, care l-au avut ca personaj principal. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns