Băcăuanii care au nevoie de documente oficiale recunoscute în străinătate nu vor mai fi nevoiți, de acum înainte, să meargă pentru supralegalizarea lor în București pe la diferitele ambasade sau consulate ale țărilor în care le sînt necesare actele respective. Autoritățile europene au decis să renunțe la această obligație a supralegalizării actelor oficiale străine și să se mulțumească doar cu ceea ce se numește apostilă. Apostilarea constă în aplicarea pe documente a unei ștampile numită „apostila de la Haga”, pentru a le autentifica sau legaliza internațional. Potrivit unei hotărîri a guvernanților, această operațiune va putea fi efectuată pentru actele administrative la prefecturile din fiecare județ, iar pentru cele care privesc solicitantul ca persoană, ele vor fi aplicate de Curtea de Apel. „Curțile de apel vor avea competență în ceea ce privește: documentele care emană de la o autoritate sau de la un funcționar al unei jurisdicții a statului, inclusiv cele de la Ministerul Public, de la un grefier sau de la un executor judecătoresc; actele notariale; declarațiile oficiale, precum cele privind mențiuni de înregistrare, viza de învestire cu data certă și legalizări de semnatură, depuse pe un act sub semnatură privată”, se menționează într-un comunicat remis redacției noastre de Curtea de Apel Bacău. Altfel spus, la Curtea de Apel Bacău se va putea obține o ștampilă de recunoaștere internațională a următoarelor tipuri de documente: sentințe de divorț, hotărîri judecătorești, declarații notariale, precum și traducerile legalizate ale acestor acte. De asemenea, tot la Curtea de Apel vor putea obține apostile pe următoarele acte: duplicate sau fotocopii ale actelor românești, legalizate în prealabil de un notar public, certificate de naștere, căsătorie, divorț sau caziere judiciare.
Prefecturile vor apostila toate documentele administrative ale solicitantului. Deocamdată nu se știe care va fi costul acestor operațiuni și care va fi data exactă de la care se vor da în funcțiune aceste servicii. „Transferarea efectivă a atribuțiilor exercitate în prezent de Ministerul Justitiei către curțile de apel, iar cele ale Ministerului de Externe către prefecturi va avea loc după ce va fi finalizată procedura de notificare a organismelor internaționale cu privire la modificările intervenite în legea română”, ne-a declarat Alina Tonigaru, purtătorul de cuvînt al Ministerului Justiției.
Această măsură a fost luată după ce autoritățile de la București s-au văzut asaltate de cererile de supralegalizare ale „stranierilor”, românii care lucrează în străinătate, și unde s-au mutat și familiile. În aceste condiții oamenii au nevoie de tot felul de acte pentru înscrierea copiilor la școală, achiziționarea unei case, recunoașterea unei diplome sau cine știe ce fel de documente care rezultă din relația cu autoritățile oricărui stat. „Migrația” românilor în străinătate a determinat o creștere fără precedent a volumul de acte oficiale emise de autoritățile românești pentru a fi folosite în străinătate, așa că guvernanții au decis să mai dea competențe și subordonaților lor din teritoriu. Depinde doar de buget dacă se vor găsi bani și pentru înființarea acestor servicii înainte de a începe să producă bani ele însele. (Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns