Băcăuanii clienți ai băncilor și ai altor instituții financiare nebancare nu vor mai putea fi ușor păcăliți de acestea prin impunerea anumitor clauze. De la 1 octombrie au intrat în vigoare noi reglementări legate de clauzele abuzive din contractele încheiate între consumatori și diferite instituții financiare. Potrivit actului normativ, o clauză găsită de către instanță abuzivă va duce, de acum înainte, la înlăturarea tuturor clauzelor similare fără a mai fi nevoie ca fiecare consumator în parte să se prezinte instanței. Pentru rezolvarea problemelor, consumatorii care se consideră înșelați de bănci trebuie să se adreseze Protecției Consumatorului.
Mădălina ROTARU
Intrarea în vigoare, de la 1 octombrie, a unor dispoziții din Legea nr.193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între bănci/intituții financiare nebancare cu diferiți consumatori vin să simplifice o problemă care, de ani, dă bătăi de cap celor din urmă: o clauză considerată abuzivă, odată ajunsă problema în instanță, ea va produce înlăturarea clauzei din toate contractele pe care banca sau instituția nefinanciară bancară le are prevăzute. Cu alte cuvinte, „furnizorul serviciului financiar – a declarat Alin Năstasă, comisar șef Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului (CJPC) Bacău -, trebuie să înlăture din toate contractele de acel tip, clauza găsită de către instanță ca fiind abuzivă. Odată cu intrarea în vigoare a acestei legi, s-a intrat practic, într-o normalitate”. Pentru ca înlăturarea tuturor clauzelor abuzive să aibă loc însă, clientul care se consideră nedreptățit în contractul cu un furnizor de servicii trebuie să se adreseze Protecției Consumatorului, instituția urmând să facă înaintare în instanță. Consumatorul are posibilitatea și de a se prezenta personal instanței, hotărârea pe care o va obține însă, nu va avea efect decât în ceea ce privește relația lui contractuală cu banca sau instituția financiară cu care a intrat în contract. Pe de altă parte, legea spune că în cazul în care Protecția Consumatorului și clientul pierd un proces, aceștia nu se mai pot adresa instanței pentru o clauză similară.
Zeci de băcăuani au reclamat băncile
De la începutul anului, în atenția comisarilor de la Protecția Consumatorului Bacău au ajuns zeci de reclamații ale băcăuanilor care s-au considerat nedreptățiți în relațiile cu băncile sau instituțiile financiare nebancare. „Reclamațiile continuă să vină, dar, spre deosebire de alți ani – anul 2010 e de referință, a spus Alin Năstasă, comisarul șef al CJPC Bacău -, acum nu am avut sesizări legate de clauze abuzive. Oamenii vin la noi după ce semnează contracte pe care, însă, nu le citesc. Recomandăm consumatorilor să fie foarte atenți atunci când încheie un contract, indiferent de ce natură, astfel încât să nu ajungă la neplăceri”. Cele mai multe reclamații înregistrate la CJPC Bacău sunt la adresa instituțiilor financiare nebancare.
stroe a zis
Chiar daca aceste contracte sunt citite si intelese de clienti, bancile nu vor sa negocieze clauzele cu ei; cui nu-i convine clauzele, nu primeste credit. La unele banci clauzele sunt cu multi termeni tehnici aproape inaccesibili, iar ca sa inteleaga ce scrie acolo clientul trebuie sa faca un curs intensiv de finante-banci…
LAMASANU MIRABELA a zis
Cum ramane cu dobanda si penalitatea care se aplica la intreg creditul pe care banca in caz de intarziere mai mare de 90 zile incepe sa il aplice iar din toate sumele incasate nu iau decat dobanzi si penalitati fara a stinge un leu din debitul scadent…. si incasarea tuturor sumelor rulate prin cardul aferent creditului inclusiv alocatia copilului……..