• la Serviciul Asociații al Primăriei se înregistrează săptămînal zeci de sesizări la adresa administratorilor • cele mai multe vizează salariile reprezentnaților asociațiilor, cheltuielile comune prea mari sau decontările nejustificate • Primăria și Poliția nu pot interveni decît dacă în urma verificărilor sînt constatate ilegalități
Băcăuanii sînt foarte nemulțumiți de modalitatea în care administratorii asociațiilor de proprietari la care sînt arondați le gestionează banii și de modul în care le sînt încasate utilitățile. La Biroul Spațiu Locativ și Asociații de Proprietari din municipiul Bacău se înregistrează săptămînal zeci de plîngeri depuse de locatarii care au de reproșat felul în care administratorii își fac treaba. „Cele mai multe sesizări fac referire la faptul că, de foarte multe ori, banii pe care trebuie să îi plătească la asociație sînt exagerat de mulți. Una dintre plîngerile frecvente vizează cheltuielile comune, despre care oamenii spun că sînt foarte mari. Destul de des, aceste nemulțumiri sînt justificate”, spune Doinița Huțu, consilier de specialitate la Serviciul Asociații. Faptul că administratorii pot face ce vor cu banii locatarilor și le pot cere cît vor în contul cheltuielilor comune este un lucru știut de toată lumea. Spre exemplu, la cheltuielile din luna august, administratorul unei asociații a decontat contravaloarea unei agende de 100.000 de lei și a unui calendar, deși sîntem spre sfîrșitul anului. El a motivat achiziționarea agendei prin faptul că nu poate veni la Primărie, cînd este chemat, cu caietul sub braț. De asemenea, mai mulți administratori au decontat inclusiv contravaloarea cazierului judiciar care le trebuia la dosarul de atestare, deși acesta era realizat pentru interesul personal, nu al locatarilor care îi plătesc. În contul cheltuielilor comune mai intră rechizitele, copiile xerox, chitanțierele sau alte consumabile pe care administratorii le pot achiziționa în ce cantități vor, fără a cere voie locatarilor care, în final, plătesc.
Salariile prea mari ale administratorilor, femeilor de serviciu sau a membrilor din conducerea asociațiilor este o altă nemulțumire majoră. Acordarea de premii sau decontarea benzinei consumate de reprezentanții asociațiilor în interes personal este o problemă frecvent reclamată în asociații. Băcăuanii se mai plîng și de faptul că plătesc prea multă apă rece sau caldă, în ciuda faptului că au montate apometre în apartamente. Indicele de corecție stabilit de furnizorii de utilități continuă să stîrnească indignarea celor care au investit în apometre. „De cele mai multe ori, salariile sau premiile sînt stabilite de Adunarea Generală. De fiecare dată cînd primim o sesizare facem verificări la asociație, iar cînd constatăm lucruri grave, ilegale, sesizăm poliția. Legea nu ne permită se intervenim dacă sumele sînt hotărîte de Adunarea Generală a asociațiilor. Atribuțiile noastre sînt limitate”, mai spune Doinița Huțu.
Singurii care pot cere socoteală administratorilor pentru sumele prea mari pe care le plătesc sînt, în aceste condiții, tot locatarii. Convocînd Adunarea Generală sau refuzînd să plătească sumele cerute nejustificat de cei care le gestionează banii, băcăuanii pot pune punct jecmănelii continue a unora dintre administratorii de asociații, cărora legea nouă le oferă drepturi de stat în stat. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns