• Pro Democrația ține contabilitatea banilor cheltuiți de partide în campania electorală.
„Banii și politica” se intitulează titlul proiectului demarat în aceste zile de Asociația Pro Democrația (APD) cu finanțarea Canadian International Development Agency. APD și-a propus în acest fel să monitorizeze modul în care sînt cheltuiți banii pentru campania electorală de formațiunile politice în cîteva din marile orașe din țară. Printre localitățile ce au stat în atenția acestei organizații non-guvernamentale este și municipiul Bacău, alături de care se află municipiile București, Constanța, Cluj, Rîmnicu Vîlcea și Timișoara.
Reprezentanții Pro Democrația sînt de părere că, dintre cheltuielile pe care partidele politice le realizează în campania electorală, singurele tipuri care pot fi aproximate de către o organizație care nu are acces la contabilitatea partidelor și a firmelor cu care acestea colaborează sînt cele legate de publicitatea electorală. Aceste cheltuieli pot avea o pondere între 25% și 80% din cheltuileli totale de campanie, în funcție de strategia electorală a partidului. Față de clasica monitorizare a publicității electorale în presa scrisă, pe care a realizat-o pentru prima dată în România în anul 2000, APD extinde, pe baza unei metodologii proprii, monitorizarea electorală pentru alegerile din 2004 și asupra publicității stradale. Pentru a evalua cît mai exact cheltuielile realizate de partide pentru publicitatea electorală stradală au fost monitorizate toate tipurile de panouri, banere, afișe, reclame pe stîlpi sau panouri mobile. Din municipiul Bacău au fost monitorizate 30 dintre cele mai importante străzi și bulevarde. Pentru a se asigura o cît mai mare acuratețe a datelor, frecvența de monitorizare a publicității stradale a fost de două ori pe săptămînă, înregistrîndu-se date referitoare la tipul de reclamă, locul, durata de expunere, partidul și candidatul pentru care se face publicitate. Un raport preliminar încheiat de APD la mijlocul campaniei electorale scoate în evidență faptul că săptămînal, milioane de dolari pleacă din buzunarul partidelor politice în conturile agențiilor de publicitate și organizații de presă. Constantin Topală, coordonatorul Clubului Bacău al APD, spune că la sfîrșitul campaniei electorale vor fi date publicității estimările făcute în cadrul acestui proiect cu privire la sumele pe care formațiunile politice le-au folosit pentru a-și promova candidații. (Elena SOLOMON)
Lasă un răspuns