Telenovela Master Planului de Transport a devenit pentru Bacau si zona Moldovei, in general, o gluma proasta, dupa ce din planurile initiale (octombrie 2014) anuntate cu mare pompa au disparut autostrazile Bacau-Brasov si Bacau-Pascani. Degringolada guvernamentala dadea ca sigura macar portiunea Bacau-Pascani, dar nici pentru aceasta nu mai sunt multe sanse.
Hotnews a publicat azi stirea ca Comisia Europeana a acceptat varianta finala si revizuita a Master Planului General de Transport (MPGT), impreuna cu documentele – cheie ce stabilesc proiectele prioritare si calendarul de realizare, a anuntat joi Ministerul Transporturilor.
Pe langa mici modificari – autostrada de la Bacau la Pascani transformata in Drum expres, Inelul de autostrada a Capitalei facut pe partea de nord initial ca „half-profile” si extinderea la 3 benzi pe sens a autostrazii Bucuresti-Pitesti, documentul aduce o informatie cruciala care, practic, imparte strategia in doua scenarii: unul optimist, in care pana in 2020 s-ar putea face aproape toate marile autostrazi si drumurile expres din plan, si altul pesimist in care, din cauza politicilor fiscale nedisciplinate si a lipsei de reforma, abia daca se va reusi terminarea autostrazii Sibiu-Pitesti si a celor cateva autostrazi deja incepute, arata hotnews.ro.
In varianta optimista, in care Comisia Europeana ar activa clauza de reforma structurala pentru Romania incepand cu anul 2017, tara noastra ar putea accesa imprumuturi externe de circa 8 miliarde de euro care sa completeze fondurile europene si bugetare la dispozitie pentru infrastructura rutiera pana in 2020.
Astfel, prin mixul de fonduri europene, bugetare si imprumuturi externe, Romania ar urma sa deruleze in urmatorii cinci ani 18 proiecte de infrastructura rutiera prin Fondul de Coeziune (FC) si alte 29 de proiecte rutiere pe Fondul de Dezvoltare Regionala (FEDR).
In acest scenariu optimist, in care Romaniei i-ar fi aprobata clauza de reforma structurala si derogarea de 0,5% din PIB deficit anual, planul prevede realizarea urmatoarelor proiecte:
– Autostrazi: Sibiu – Pitesti, Comarnic – Brasov, Sibiu – Brasov, Tg Neamt – Pascani – Iasi, Nadaselu – Suplacu de Barcau (Bors si Oradea), Pitesti-Craiova si A0 (Inelul Bucurestiului) la nivel „half-profile”
– Drumuri Expres: Centura de Sud a Capitalei (4 benzi), Ploiesti-Buzau-Foscani-Bacau-Pascani, legatura A3 – Aeroportul Henri Coanda
– Finalizarea tuturor autostrazilor si drumurilor incepute in prezent, dar intarziate si neterminate la termen.
– Cinci drumuri Eurotrans/TransRegio, sapte variante de ocolire si drumul expres Constanta – Tulcea – Braila, la pachet cu podul peste Dunare.
In varianta pesimista, scenariul in care clauza de reforma structurala nu va fi acceptata, Romania se va baza doar pe banii proprii si fondurile nerambursabile aferente perioadei 2014-2020. Asta va insemna un numar mai mic de proiecte ce vor fi implementate: 8 proiecte pe rutier pe FC si 25 pe FEDR.
Mai exact, in ce priveste autostrazile, in urmatorii cinci ani ar urma sa fie finalizat ce s-a inceput in trecut si nu s-a terminat inca (Lugoj-Deva, Sebes – Turda, C. Turzii – Targu Mures) si se va face doar autostrada Sibiu – Pitesti ca proiect nou. La asta se mai adauga si drumul expres Ploiesti-Buzau-Bacau si centura sud a Capitalei. Chiar si asa, doar pentru aceste proiecte, previziunile din Master Plan indica un deficit de circa 700 de milioane de euro ce trebuie acoperit de undeva…
Ce proiecte au suferit modificari fata de ultima varianta a Master Planului
Conform sursei citate, fata de varianta trimisa in luna mai la Comisia Europeana, actuala varianta agreata cu expertii europeni adeuce si cateva mici modificari in ceea ce priveste cateva dintre proiecte.
Una din cele mai mari modificari o sufera autostrada Bacau – Pascani ce, in varianta finala a documentului strategic, a fost transformata in drum expres.
O alta modificare vizeaa Inelul de autostrada a Capitalei, un proiect de 100 de km in jurul Bucurestiul ce ar costa circa 1,3 miliarde de euro. Initial proiectul era programat dupa anul 2020, insa impinsi de nevoia de a rezolva cat de mult se poate problema traficului din jurul Capitalei, autoritatile au gasit o solutie prin care A0 sa fie realizat initial, pana in 2020, macar pe jumatate.
Practic, planul prevede ca A0 sa fie realizata ca un „half – profile” (structura unei autostrazi intregi, insa realizata initial doar pe un sens cu benzi de trafic 1×1).
In MasterPlan se detaliaza ca „Solutia pe care o propunem (autostrada half – profile) a fost utilizata cu succes de mai multe state membre UE, precum Austria, Polonia sau Ungaria si este cu siguranta o solutie fezabila si sustenabila pentru proiectul Varianta de ocolire Bucuresti la profil de autostrada.
O alta noutate este data de extinderea la trei benzi pe anumite segmente a autostrazii A1 Bucuresti – Pitesti. Nevoia acestei extinderi este data, conform MasterPlanului, de realizarea autostrazii Pitesti-Sibiu, ruta ce va angrena un trafic si mai mare spre si dinspre Capitala.
Analiza integrala, pe hotnews.ro.
Mihai a zis
Moldova blestemata la izolare ! Nu mai avem nici un reprezentant de valoare in PARLAMENT , GUVERN SAU PARLA MENTUL EUROPEAN.Votam nulitati !