• încadrarea profesorilor nu se mai face pe baza specializării acestora, ci în funcție de domeniile de activitate • examenul nu va mai fi tip grilă, ci unul hibrid: teză scrisă cu subiecte clasice, dar și tip grilă
Scandalul național iscat de concursul de titularizare de anul trecut a silit Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului (MECT) să schimbe metodologia de desfășurare a concursului, tocmai pentru a „scăpa de ridicolul situațiilor din vară”, după cum a recunoscut Irinel Chiran, secretar de stat în cadrul MECT. Discutate în debutul întîlnirii inspectorilor generali și inspectorilor generali adjuncți cu conducerea ministerului, care a început ieri, la sala „Ateneu”, principalele noutăți sînt legate de modul de încadrare a profesorilor, de tipul examenului propriu-zis, dar și de programa valabilă pentru acest concurs. Încadrarea profesorilor nu se va mai face în funcție de specializarea candidaților, ci de domeniul de activitate al acestora. De exemplu, pentru o catedră de biologie se vor putea înscrie atît absolvenții facultăților de biologie, dar și cei care au diploma de licență în specialitățile biochimie, ecologie, ecologie și protecția mediului, biologie-geografie și biologie și științe agricole. În 2003, un profesor licențiat în biochimie putea candida doar pentru o catedră vacantă cu acest profil.
„Pentru concursul de titularizare din 2003 s-a folosit nomenclatorul de meserii din urmă cu zece ani, ceea ce i-a dezavantajat pe unii absolvenți. O prea mare diversitate de specializări nu a fost dorită nici de profesori, dar nici de școli”, a declarat secretarul de stat Irinel Chiran. În plus, apariția domeniilor va permite ministerului să întocmească mai puține tipuri de subiecte comparativ cu anul trecut. La rîndul lor, programele de concurs vor fi modificate. „Mulți concurenți s-au arătat nemulțumiți de faptul că, după cum au susținut ei, programele de concurs au fost foarte asemănătoare cu cele de la definitivat. Ori, pentru un profesor de 40 – 50 de ani este destul de neplăcut să fie nevoit să reia cerințele de la definitivat”, a mai spus oficialul MECT.
Cea mai importantă modificare ține, însă, de faptul că examenul nu va mai avea subiecte tip grilă, ci se va derula sub forma unei teze scrise, care va cuprinde atît cerințe „clasice”, cît și întrebări al căror răspuns va trebui ales din mai multe variante. „Subiectele vor fi asemănătoare cu cele de la fostul examen de capacitate, unde prima parte cuprindea întrebări tip grijă, în timp ce partea a doua era alcătuită din subiecte clasice. Personal, nu cred că un test grilă este foarte relevant. Un profesor nu poate fi, totuși, încadrat pe baza unui test de tipul «x și zero»”, a adăugat secretarul de stat Irinel Chiran. MECT nu va renunța, însă, la repartizarea profesorilor cu ajutorul calculatorului, deși, anul trecut, sistemul a creat situații limită cu duiumul. De altfel, Irinel Chiran a recunoscut că „pot apărea cazuri neplăcute, de genul celor în care un profesor cu domiciliul într-o localitate să fie repartizat la capătul celălat al județului, dar acestea vor fi rezolvate, de la caz la caz, de către Inspectoratele Școlare. Apoi, fiecare candidat trebuie să-și asigure riscul unei astfel de reapartiții atunci cînd bifează un post”. În plus, ministerul a luat în calcul posibilitatea candidaților de a renunța la post după prima etapă computerizată de repartizare, pentru a participa la cea de-a doua repartiție computerizată. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns