Una dintre hotărîrile aprobate în ultima ședință de Consiliu Județean se referă la trecerea imobilelor în care își desfășoară activitatea cabinetele medicale, din domeniul public al județului în domeniul privat.
Printr-o Hotărîre de Guvern din anul 2002, imobilele compuse din construcții și terenurile aferente în care își desfășoară activitatea unitățile sanitare de interes județean au trecut din domeniul statului și din administrarea Ministerului Sănătății și Familiei, în domeniul public al județelor și în administrarea consiliilor județene. Astfel, au fost trecute în domeniul public al județului și în administrarea Consiliului Județean Bacău zece imobile în care funcționează cabinete medicale. În spațiile dispensarelor medicale existente în municipiul Bacău își desfășoară activitatea peste 100 de cabinete de medicină generală, 8 cabinete stomatologice și 6 laboratoare de tehnică dentară în baza contractelor de comodat încheiate cu Direcția de Sănătate Publică.
Prin Hotărârea Guvernului nr. 884/2004 privind concesionarea unor spații cu destinația de cabinete medicale, bunurile imobile sau părțile acestora aflate în proprietatea publică a statului sau a unităților administrativ teritoriale în care funcționează aceste cabinete medicale trec în proprietatea privată a statului, respectiv a unităților administrativ teritoriale, în vederea concesionării acestora.
Potrivit articolului 10 din Legea privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia, trecerea unor bunuri din domeniul public în domeniul privat al județului se face prin hotărîrea Consiliului Județean. Conform legislației în vigoare, concesionarea imobilelor respective se va face fără licitație publică, iar spațiile concesionate vor fi utilizate doar în scopul desfășurării de activități medicale.
Credite pentru județ
Nivelul limitat al resurselor financiare aflate la dispoziția Consiliului Județean pentru finanțarea unor obiective de investiții a condus la analizarea condițiilor și a posibilităților de contractare a unui împrumut.
Astfel, Consiliul Județean a aprobat contractarea unui împrumut de 40.000.000 mii lei. Perioada de rambursare este de 24 de luni, cu o perioadă de grație de 6 luni și cu rate lunare egale. Garanțiile sînt constituite de bunuri imobile și mobile aflate în domeniul privat al Consiliului Județean, precum și de volumul veniturilor de realizat.
Creditul va fi utilizat la finanțarea lucrărilor de investiții la Parcul industrial HIT Hemeiuși, Complexul Muzeal de Științele Naturii, Biblioteca Județeană și pentru drumurile județene.
Consiliile județene și locale pot apela la contractarea de împrumuturi în condițiile stipulate de legislația actuală, în limita a 20 la sută din volumul veniturilor pentru anul în care se face solicitarea.
În baza actelor normative, Consiliul Județean poate aproba contractarea sau garantarea de împrumuturi interne sau externe, pe termen mediu și lung, pentru realizarea de investiții publice de interes local, precum și pentru finanțarea datoriei publice locale.
Consiliul Județean hotărăște contractarea sau garantarea de împrumuturi, cu votul a cel puțin două treimi din numărul membrilor.
Datoria publică locală angajată prin contractarea sau garantarea de împrumuturi, reprezintă o obligația generală care trebuie rambursată, conform acordurilor încheiate, din resursele aflate la dispoziția Consiliului Județean, cu excepția transferurilor de la bugetul de stat cu destinație specială.
Consiliul Județean poate angaja împrumuturi interne fără garanția Guvernului cu condiția informării prealabile a Ministerului Finanțelor Publice.
Ratele scadente aferente împrumuturilor contractate, dobînzile și comisioanele datorate de unitățile administrativ-teritoriale se prevăd în bugetul local.
Împrumuturile contractate de unitățile adaministrativ-teritoriale pot fi garantate de autoritatea administrației publice locale prin orice sursă de venituri cu excepția transferurilor de la bugetul de stat cu destinație specială. Veniturile care se constituie în garanție și care sînt încasate de la bugetul local vor fi supuse condițiilor acordului de garantare respectiv, care se va aplica cu prioritate față de orice revendicări ale unor terți către Consiliul Județean, indiferent dacă aceste terțe părți cunosc sau nu acordul de garantare. Documentul prin care se încheie acordul de garantare prin venituri trebuie înregistrat atît la Consiliul Județean, cît și la împrumutător.
Toate acordurile de împrumut sau de garantare încheiate potrivit prevederilor ordonanței 45/2003 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare vor fi pe deplin autorizate și vor constitui obligații care pot fin impuse bugetului local.
Este de menționat faptul că datoria publică locală nu reprezintă obligații sau răspunderi ale Guvernului și aceasta va fi rambursată exclusiv din veniturile prin care s-a garantat împrumutul respectiv de către Consiliul Județean.
Încă 5 miliarde de lei pentru școlari
Prin Hotărîrea Guvernului nr. 1052/2004 s-a actualizat limita valorii zilnice pentru produsele lactate și de panificație acordate pentru un elev, respectiv pentru un preșcolar, la 9.000 lei/elev, respectiv preșcolar.
Ca urmare a majorării prețului pe pachetul de produs lapte și corn de la 7.000 de lei la 9.000 de lei, suma necesară pentru asigurarea derulării programului pentru județul Bacău este de aproape 6.000 milioane de lei.
Necesarul de credite s-a calculat pe baza numărului estimat de elevi din clasele I-IV și a numărului de preșcolari la data de 13 septembrie 2004, numărul de zile de școală pînă la finele anului 2004, precum și a valorii pachetului pe produs lapte și corn.
Prin Ordonanța Guvernului nr.48/2004 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2004, bugetul propriu al Consiliului Județean Bacău a fost suplimentat cu suma de 5.829 milioane de lei, reprezentînd „Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor instituțiilor de învățămînt preuniversitar de stat pentru produse lactate și de panificație pentru elevii din clasele I-IV din învățămîntul de stat, precum și pentru copiii preșcolari din grădinițele de stat cu program normal de 4 ore”.
De asemenea, printr-o ordonanță de urgență din 2004 privind unele măsuri în domeniul învățămîntului s-a aprobat numărul maxim de posturi finanțate pentru învățămîntul preuniversitar de stat.
Astfel, pentru învățămîntul special finanțat de la bugetul propriu al Consiliului Județean, numărul de posturi este de 237, iar numărul de posturi din învățămîntul preuniversitar finanțat din bugetul consiliilor locale este de 11.062 posturi.
Ca urmare, a fost aprobat numărul maxim de posturi din învățămîntul special la 174 și a celui din învățămîntul preuniversitar de stat finanțat de la bugetele consiliilor locale la 11 062 de posturi.
Ajutor pentru zonele calamitate
Pagubele provocate de inundațiile care au afectat comuna Agăș au fost catastrofale. Trei persoane au decedat, aproape 70 de case au fost distruse, peste 700 de case și peste 1 000 de anexe au fost inundate, poduri și podețe au fost distruse.
Localitățile cele mai afectate ca urmare a calamităților produse au fost comunele Agăș și Asău. Avînd în vedere această situație precum și adresele consiliilor locale ale celor două comune, consilierii județeni au votat alocarea sumei de 500 de milioane de lei pentru Consiliul Local Agăș și a sumei de 100 de milioane de lei pentru Consiliul Local Asău.
Suma totală, de 600 de milioane de lei va fi alocată de Consiliul Județean Bacău din sumele realizate suplimentar la capitolul „Sume alocate de către Consiliul Județean pentru echilibrarea bugetelor locale”.
Depășirea încasărilor la această categorie de venit se datorează ritmului crescător de realizare a veniturilor în ultimele 7 luni ale anului care se previzionează să rămînă în aceiași parametri în perioada următoare.
Amenajarea teritoriului, pe lista de priorități
În conformitate cu prevederile legale în vigoare, autoritățile administrației publice locale au obligația de a asigura elaborarea/actualizarea Planul Urbanistic General și a Regulamentului Local de Urbanism al unității administrativ teritoriale.
Aceste documentații de urbanism se întocmesc pentru întreg teritoriul intravilan al localităților în corelare cu teritoriul administrativ al acestora și reglementează utilizarea terenurilor și condițiile de ocupare a acestora cu construcții, inclusiv infrastructuri, amenajări și plantații constituindu-se în suportul pentru realizarea programelor de dezvoltare a localităților și se finanțează din bugetele locale, precum și din bugetul de stat.
În perioada 2002-2004 au fost sprijinite financiar cu fonduri de la bugetul de stat, în completarea surselor proprii, 63 de consilii locale comunale, care au procedat la contractarea actualizării Planurilor Urbanistice Generale, aflate în prezent în proces de avizare / aprobare.
Deoarece prin adresa nr. 3514 din 19.09.2004, Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului a alocat suplimentar suma de 1.000.000.000 lei pentru anul 2004, a fost aprobată propunerea ce aceasta să fie repartizată pentru Constituirea unui avans pentru consiliile locale care au în derulare procedura de contractare a lucrărilor de actualizare Planuri Urbanistice Generale și regulamentele locale de urbanism ca și pentru obținerea avizelor și achitarea parțială a restanțelor față de societățile executante, de către consiliile locale care au actualizat Planurile Urbanistice Generale și se află în faza de avizare/aprobare.
Alocații pentru IMM-uri
Fiecare IMM ce desfășoară activități de producție și/sau prestări servicii poate beneficia de o alocație financiară nerambursabilă în valoare totală de 80 de milioane de lei. Acest lucru este posibil în cadrul „Programului național multianual pe perioada 2002-2005 de sprijinire a întreprinderilor mici și mijlocii în dezvoltarea exportului”. Programul este demarat prin Agenția Națională pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație, din Ordinul Președintelui, începînd cu 11 martie 2004.
Este o inițiativă notabilă, în contextul în care politica în domeniul IMM-urilor a devenit în România o parte integrantă a politicii de dezvoltare regională. Rolul microîntreprinderilor, acela de „locomotive” pentru dezvoltarea economică durabilă este unul considerabil și în procesul de creare de noi locuri de muncă, contribuind în felul acesta, într-un mod semnificativ la diminuarea șomajului.
Audiențe la Consiliul județean
Programul de audiențe la sediul Consiliului Județean a fost stabilit după cum urmează:
Președinte Dragoș BENEA
Marți – orele 10.00 – 14.00
Vicepreședinte Angela BOGEA
Miercuri – orele 10.00 – 14.00
Vicepreședinte Victor MITOCARIU
Luni – orele 10.00 – 14.00
Secretar general Traian MILON
Joi – orele 10.00 – 14.00.
În situația în care din motive temeinice persoanele prevăzute nu pot primi în audiență, acestea vor fi suplinite de directorii executivi și șeful serviciului juridic care îi coordonează.
Primarii, viceprimarii, secretarii unităților administrativ teritoriale, precum și conducătorii instituțiilor și serviciilor din subordinea Consiliului Județean vor fi primiți în audiență de persoanele nominalizate și șefii serviciilor de specialitate în fiecare zi lucrătoare din săptămână, dacă persoanele solicitate sînt în sediu.
Logistica și activitățile privind primirea în audiență vor fi asigurate de Serviciul relații cu publicul și administrație publică locală.
Lasă un răspuns