Una dintre cele mai importante lucrari ale celebrului inginer constructor Anghel Saligny implineste astazi, 22 iulie, 135 de ani. Aceasta este calea ferata Adjud – Tirgu Ocna, in prezent un tronson de peste 50 de kilometri din calea ferata Adjud – Ciceu, care face legatura intre Moldova si Ardeal. Practic, in aceasta zi, in anul 1875, un intreprinzator englez a primit concesiunea pentru construirea cailor ferate Ploiesti-Predeal si Adjud-Tirgu Ocna, lucrari in care avea sa fie implicat si inginerul roman. Proiectul se inscria intr-un complex gindit pentru asa-numitele „drumuri ale sarii”, care la acea vreme erau Cimpina-Telega, Buda-Slanic, dar si Adjud-Tirgu Ocna.
Anghel Saligny a proiectat linia ferata Adjud – Tirgu Ocna in 1881, pentru care a prevazut, in 1882, si primele poduri combinate – sosea si cale ferata – din tara. Podurile sint amplasate peste riul Trotus. La Tirgu Ocna a fost construita si o statie de cale ferata, a carei arhitectura o inscrie intre monumentele arhitectonice si istorice. Acest drum de fier avea sa fie unul dintre argumentele forte pentru care mult mai tirziu, in anii ’50 ai secolului trecut, s-a proiectat construirea platformei industriale Borzesti – Onesti, una dintre cele
mai mari din tara. Din 1980, tronsonul de cale Adjud – Tirgu Ocna a fost dublat si electrificat.
Caile ferate au patruns in vechile provincii istorice ale Romaniei de astazi pentru prima data in Banat (1854), apoi in Dobrogea (1860), Transilvania (1868), Muntenia (1869), Moldova si Bucovina (1869) si Oltenia (1875). Caile Ferate din Romania au o istorie de mai bine de 150 de ani. De-a lungul acestora, calea ferata a fost un motor al progresului tehnic si, uneori, chiar economic al societatii. De asemenea, a fost un factor de stabilitate care, in mare masura, nu a putut fi influentat de curentele politice.
In etapa a doua a dezvoltarii infrastructurii feroviare din Romania (1881- 1918), tot societatile straine construiesc 29 de tunele, intre cele mai reprezentative fiind si cele de pe linia Ciceu – Adjud. De asemenea, pentru caile ferate construite pe teritoriul Romaniei de astazi, intre anii 1854 – 1875, au fost aduse in tara locomotive din Anglia, Franta si Austria.
Lasă un răspuns