Avocat DANIELA GOGAN
Baroul Bacău
avocatgogan@gmail.com
Noțiunea de drepturi ale pasagerilor aerieni cuprinde în general trei mari categorii: drepturile pasagerilor în cazul refuzului la îmbarcare, anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor, drepturi reglementate prin Regulamentul 261/2004; drepturile pasagerilor în cazul întârzierii, distrugerii sau pierderii bagajelor, reglementate prin Convenția de la Montreal; drepturile persoanelor cu handicap și ale persoanelor cu mobilitate redusă pe durata călătoriei, reglementate prin Regulamentul 1107/2006.
Regulamentul 261/2004 se aplică pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru și celor care pleacă de pe un aeroport situat într-o țară terță către un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru în care se aplică tratatul, în cazul în care operatorul de transport aerian este transportator comunitar.
De prevederile acestuit regulament pot beneficia toți pasagerii indiferent de naționalitate ori de cetațenie, indiferent dacă este sau nu cetățean al unui stat membru UE.
Regulamentul stabilește condițiile în care pasagerii își pot exercita drepturile atunci când: li se refuză îmbarcarea împotriva voinței lor; zborul este anulat; zborul are o întârziere prelungită.
Refuzul la îmbarcare cuprinde situațiile în care compania refuză transportul pasagerilor pe un anumit zbor, deși aceștia s-au prezentat pentru îmbarcare în condițiile stabilite. Refuzul la îmbarcare pentru motive temeinice, cum ar fi starea de sănătate, cerințele de siguranță sau securitate, documente de călătorie necorespunzătoare reprezintă o excepție de la regulă și nu dă naștere la drepturile pe care le au pasagerii și pe care le voi prezenta mai jos.
În cazul refuzului la îmbarcare, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit: mese și băuturi răcotitoare, direct proporționale cu timpul de așteptare; cazare hotelieră, dacă este necesară o ședere de una sau mai multe nopți ori dacă este necesară o ședere suplimentară față de cea prevăzută de pasager; transportul dintre aeroport și locul cazării; două apeluri telefonice, mesaje prin telex, telefon sau fax. În cazul refuzului la îmbarcare, pasagerii primesc și o compensație în valoare de: 250 euro pentru toate zborurile de 1.500 km sau mai puțin; 400 euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 km și pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 și 3.500 km; 600 euro pentru toate celelalte zboruri. Aceste compensații se plătesc în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată. Dar, cu acordul scris al pasagerului, compensația se poate oferi în bonuri de călătorie și/sau alte servicii. Însă un termen maxim până la care trebuie plătită compensația nu este prevăzut.
În cazul refuzului la îmbarcare, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între: rambursarea în termen de șapte zile a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție pentru partea sau părțile de călătorie neefectuate și pentru partea deja efectuată în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie inițial al pasagerului, cât mai repede posibil, sau redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală sau redirecționarea spre destinația finală la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenței unor locuri disponibile.
Dar atenție! Pasagerii au dreptul la compensații chiar dacă beneficiază de rambursare sau redirecționare. Operatorul de transport aerian poate reduce cu 50% compensația în situația în care pasagerilor li se oferă redirecționarea spre destinația finală cu un zbor alternativ, a cărui oră de sosire nu depășește ora de sosire a zborului rezervat inițial: cu două ore pentru toate zborurile de peste 1.500 km sau mai puțin; cu trei ore pentru zborurile intercomunitare și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1.500 și 3.500 km; cu patru ore pentru celelalte zboruri.
Un zbor este considerat întârziat, conform Curții Europene de Justiție, dacă este efectuat în conformitate cu programarea inițială prevăzută și dacă ora efectivă de plecare a acestuia este întârziată față de ora de plecare prevăzută.
Pasageri beneficiază de dreptul la asistență în cazul întârzierii zborului în oricare din cazurile în care un operator de transport aerian anticipează o posibilă întârziere a unui zbor peste ora de plecare, după cum urmează: timp de două ore în cazul zborurilor de peste 1.500 km; trei ore în cazul zborurilor intercontinentale cuprinse între 1.500 și 3.500 km; timp de patru ore sau mai mult în cazul tuturor celorlalte zboruri. În cazul întârzierii, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit mese și băuturi răcoritoare pe toată durata de așteptare, două apeluri telefonice, mesaje prin fax, telex sau telefon. Dacă ora de plecare anticipată este la cel puțin o zi după ora de plecare inițială, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit cazare hotelieră și transport dintre aeroport și locul cazării.
În cazul în care întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerilor trebuie să li se ofere rambursarea în termen de șapte zile a întregului cost al biletului la prețul de achiziție pentru partea sau părțile de călătorie neefectuate, dar și pentru cele efectuate dacă acestea nu mai corespund cu programul inițial al pasagerului, precum și, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare inițial, cât mai repede posibil.
Și în cazul întârzierii zborului, pasagerii pot beneficia de compensații. Atunci când suportă o pierdere de timp egală sau mai mare de trei ore, compensația se plătește după cum urmează: 250 euro pentru zborurile de 1.500 km sau mai puțin; 400 euro pentru zborurile intercomunitare cuprinse între 1.500și 3.500 km; 600 euro pentru toate celelalte zboruri. Compensațiile nu se pot solicita în situația în care operatorul de transport aerian poate face dovada că întârzierea prelungită este cauzată de împrejurări excepționale, care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.
Lasă un răspuns