• tranzacțiile de la casele de schimb valutar trebuie evidențiate pe formulare speciale • se speră ca această măsură va duce la reducerea evaziunii fiscale
Firmele vor fi obligate, în cel mai scurt timp, să utilizeze casele de marcat fiscale. Pentru aceasta, Guvernul a aprobat normele metodologice de aplicare a Ordonanței de Urgență privind regimul caselor de marcat. Obligativitatea privind casele de marcat va intra în vigoare în cel mai scurt timp, după ce normele vor fi publicate în Monitorul Oficial.
În premieră, Finanțele introduc un set de formulare tipizate pe care fiecare patron posesor de casă de marcat va trebui să le completeze la zi. În primul rînd, este vorba despre „Cartea de intervenții din dotare” pentru aceste aparate, în care se va nota tipul de casă de marcat, distribuitorul autorizat al acesteia, numele utilizatorului, unitatea de service, date privind identificarea tehnicianului acreditat și adnotările acestuia. Reprezentantul fiscal teritorial va semna acest document pe baza declarației de instalare depuse de patron, precum și cu ocazia înlocuirii memoriei fiscale. Tehnicianul abilitat să efectueze asistența tehnică va fi obligat să aibă o legitimație într-un format prestabilit de Fisc. De asemenea, casele de schimb valutar vor fi obligate să țină un registru special, ale cărui rubrici vor viza numărul și data buletinului de schimb valutar, felul operațiunii, valuta, suma încasată de la client, cursul valutar, comisionul și suma achitată clientului. Totodată, comercianții vor fi nevoiți să țină un registru de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate. În acest registru trebuie să se regăsească date privind locul unde a fost instalat aparatul, codul fiscal al firmei, tipul, seria și modelul aparatului, numărul avizului de distribuire și utilizare, numărul de ordine, organul fiscal teritorial și data instalării.
În anexele normelor metodologice figurează și un model de cerere de atribuire a numărului de ordine din registrul de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate județe. Direcția Generală a Finanțelor Publice Bacău va ține un registru de evidență a memoriilor fiscale predate de comercianți.
Tot în această hotărîre este prevazută și înființarea unei comisii de avizare a distribuției și utilizării caselor de marcat. Rețeaua de distribuție și service va putea fi modificată prin acreditarea sau retragerea acreditării unor firme, precum și prin extinderea/restrîngerea zonei de distribuție și service. Firmele notificate de Ministerul Industriei și Resurselor vor da avize tehnice privind caracteristicile aparatelor de marcat fiscale. Nu în ultimul rînd, tehnicianul societății de service va trebui sa dea o declarație de instalare, contrasemnată de reprezentantul organului fiscal teritorial.
Actul normativ stabilește și tipurile de case de marcat ce vor putea fi utilizate de agenții economici. Astfel, în această categorie intră case de marcat cu structură fixă, izolate, cu structură fixă integrate într-o rețea, computerizate, aparate sau terminale cu funcții de case de marcat electronice, imprimante fiscale și case de marcat electronice utilizate ca imprimantă fiscală. Aparatele de marcat electronice fiscale portabile, ca și cele destinate activităților de taximetrie pot fi dotate cu dispozitiv propriu de imprimare simplă. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns