Consiliul National al Intreprinderrilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a formulat, recent, un punct de vedre vizavi de situatia economica in care se afla IMM-urile din tara noastra, pe care l-a inaintat noului Guvern.
Acesta a fost facut public si ne-a fost pus la dispozitie de presedintele Patronatului Judetean al IMM-urilor Bacau, Gina Plantos. Daca primele opinii formulate de oamenii de afaceri viza Ansamblul sistemului economico-institutional, ei au mai cerut diminuarea birocraţiei, prin reducerea si simplificarea procedurilor, autorizatiilor, avizelor, ghiseu unic, plata unica sau diminuarea semnificativa si in regim de urgenta a parafiscalitatii etc.
Oamenii de afaceri mai vor dezvoltarea sectorului IMM si transpunerea Small Business Act. Cum? Prin modificarea art. 26 alin. (1) din Legea privind stimularea infiintarii si dezvoltarii IMM, pentru reglementarea obligativitatii alocarii anuale, prin legea bugetului de stat, de fonduri in valoare de minim 1% din PIB pentru finantarea programelor de dezvoltare si a masurilor de sprijinire a infiintarii de noi IMM-uri. De asemenea, ei mai cer suplimentarea treptata a bugetului programelor destinate IMM-urilor (total insuficient in prezent, de sub 10 euro pe un IMM, raportat la numarul lor total de 550.000) si alocarea in fiecare an de fonduri de minim 1% din PIB cu aceasta destinatie, incepind cu 2010 – 0,5%, 2011 – 0,8% si 2012 – 1%. si se mai cere dezvoltarea retelelelor si centrelor de consultanta si informare pentru IMM-uri, a serviciilor de sprijin in afaceri, a portalurilor de solutii pentru IMM, sustinerea retelelor de cooperare dintre IMM-uri, centre de cercetare si universitati, organizatii de formare profesionala si pregatire, institutii financiare si consultanti pe baza unui program multianual.
Acces la programe, la consultanta, la finantare
Imbunatatirea accesului IMM-urilor la achizitiile publice, prin valorificarea bunelor practici din SUA privind accesul IMM-urilor la procedurile de achizitii publice, este luata de exemplu si la noi. Sevrea, astfel, ca minimum 30% din volumul acestora sa fie rezervat IMM-urilor. Cum? Prin:
1. Modificarea conceperii si derularii achizitiilor publice prin eliminarea sau, cel putin, depunctarea societatilor comerciale inregistrate in „paradisuri fiscale”, in vederea incurajarii IMM-urilor autohtone din Romania;
2. Acreditarea firmelor care corespund anumitor cerinte tehnice si de calitate conform STAS-urilor in vigoare din industria textila, incaltaminte etc., care sa beneficieze in cazul achizitiilor publice pentru Ministerul Apararii, Ministerul Transporturilor, Ministerul Administratiei si Internelor etc. de prioritate in fata societatilor straine in special extracomunitare;
3. Realizarea unor programe speciale consistente pentru dezvoltarea IMM-urilor – startup-uri, femei intreprinzător, ecointreprinderi, etc. – si sustinerea accesului IMM-urilor la programe comunitare si internationale;
4. Impulsionarea efectuarii de activitati de cercetare-dezvoltare prin utilizarea voucherelor CD pentru IMM-uri, începind cu un program pilot în 2010;
5. Cresterea accesului intreprinzatorilor la servicii de consultanta si formare profesionala prin folosirea voucherelor, începind cu un program pilot în 2010;
6. Sustinerea dezvoltarii organizatiilor IMM-urilor, inclusiv a celor infiintate de tineri si femei de afaceri din IMM-uri, pentru dezvoltarea si furnizarea de servicii complexe, adaptate specificului micilor intreprinzatori.
Asupra altor propuneri ale CNIPMMR, vom reveni.
Lasă un răspuns