Cel mai mare reactor industrial construit in Romania, de Fabrica de Echipamente pentru Centrale Nuclearo-Electrice Bucuresti (FCNE, fosta IMGB) si transportat pe doua trailere de firma Van der Vlist Romania, a ajuns la destinatie: rafinaria din Onesti. Comanda a fost facuta in cadrul Programului de modernizare aplicat la Rafo Onesti de la inceputul acestui an. Reactorul va fi urmat de alte instalatii si utilaje necesare noii rafinarii, intre care coloane de rectificare de mari dimensiuni, dar reactorul ramine cea mai mare piesa din dotarea rafinariei.
Postat pe doua trailere speciale, dotate cu nu mai putin de 312 roti, reactorul a ajuns vineri dupa-amiaza in Bacau, unde a facut un popas de o noapte intr-o parcare pe masura convoiului. Doua capuri de tractare si un al treilea de dirijare din spate a trailerelor au asigurat deplasarea impresionantei piese, in greutate de 300 de tone, lunga de 35 de metri si cu peste sapte metri in diametru. Gabaritul reactorului a facut imposibila trecerea, din Adjud spre Onesti, pe soseaua nationala care merge la Miercurea Ciuc, astfel incit convoiul special a fost dirijat spre Bacau. Pentru rezistenta la socurile din timpul transportului, reactorul a fost umplut cu azot. Pe cit de lung, pe atit de suplu s-a dovedit convoiul format din cele doua trailere, astfel inbcit, simbata dimineata acesta nu a blocat mai mult de o jumatate de ora circulatia in zona Cartierului Aviatori din Bacau, pe unde a gasit drumul de iesire in soseaua care duce spre Onesti. „Este cel mai mare utilaj care ajunge la Rafo – ne-a spus Ion Marian, purtatorul de cuvint al rafinariei si liderul Sindicatului Rafinorul. La aceste dimensiuni va fi observat de toata lumea, inclusiv de cei care spuneau ca la Rafo doar se taie fier vechi, nu se mai construieste nimic”.
Cine au fost actorii
Proiectantul: Asa cum precizam, deja, in ziarul nostru, comanda pentru acest utilaj a fost emisa prin firma Walter Tosto Romania. Cu sediul central in Italia, Walter Tosto Spa este un lider la nivel mondial pentru producţia de recipiente grele, care lucrea in regim de inalta presiune, si de schimbatoare de caldura pentru industriile petrochimica, farmaceutica si enegetica. Fondată in 1960 de Walter Tosto, Compania este condusa de fiul acestuia, MD – Luca, si are filiale in mai multe tari, intre care si Romania.
Transportatorul: Van der Vlist International, prin filiala sa din Romania, este o societate romano-olandeza cu capital 100% privat, specializata in transporturi agabaritice, partea olandeza avind in acest domeniu o experienta de peste 50 de ani. Parcul auto cuprinde echipamente de transport cu capacitati de transport obisnuit cuprinse intre 20 si 125 de tone si lungimi intre 18 si 20 m, cu posibilitati de extindere a platformelor pina la 35 m, pentru piese mai mari si mai grele, cum este cazul reactorului pentru Rafo.
Fabricantul: FECNE, este unul dintre principalii producatori de vase sub presiune, schimbatoare de caldura si structuri metalice sudate grele din Romania. Si-a inceput activitatea ca parte a intreprinderii de Masini Grele Bucuresti (IMGB), infiintata in 1968. In anul 1991, FECNE a devenit companie independenta, iar din 1998 a intrat in grupul Kvaerner, sub denumirea de Kvaerner FECNE. Din anul 2003, FECNE are ca actionar principal societatea Nuclearomontaj, membra a Grupului Tender. (Petru DONE)
Marius a zis
…”Pentru rezistenta la socurile din timpul transportului, reactorul a fost umplut cu azot..”…. stimabile, alta este ratiunea umplerii cu azot……..prezervarea sau mai pe romaneste …conservarea pe durata transportului si depozitarii la destinatie ……… ca doar nu este un cauciuc care-l rostogolesti pe strada…