Desi iarna este pe duca, o informatie de la Chimcomplex Borzesti poate tine in priza administratiile locale si centrale care se gindesc sa aplice proverbul „Vara sanie si iarna car”, daca vor sa cheltuie corect banii contribuabililor pe deszapezirea drumurilor si strazilor. Chimcomplex este unicul producator intern de clorura de calciu si ofera atit pe piata interna, cit si la export, clorura de calciu pentru diferite utilizari: ca agent antiinghet sau pentru intretinerea nedistructiva a cailor de rulare pe timp de iarna. Prin contrast, sarea aruncata pe drumuri ataca stratul de bitum si lasa, la dezghetare, adevarate rani in structura asfaltica.
Clorura de calciu este utilizata mult (milioane de tone pe an) – spun specialistii de la Chimcomplex – in toate statele europene si in SUA, fiind cel mai performant produs destinat dezghetului din punct de vedere al temperaturii la care actioneaza, sub minus 30 de grade Celsius. „Studii tehnice si documentatii de specialitate efectuate in Romania si in strainatate de catre diverse institute de cercetare, prezinta eficienta clorurii de calciu ca agent utilizat la combaterea ghetii si poleiului de pe sosele, fara a fi semnalate efecte negative asupra caroseriilor autoturismelor, asfaltului sau betonului – au precizat inginerii de la Chimcomplex. Tehnologii de preparare a asfaltului si betoanelor in conditii de temperaturi scazute includ in reteta de fabricatie clorura de calciu ca accelerator de priza. Deteriorarea asfaltului este cauzata in principal de inghetul si dezghetul repetat al apei aflata la suprafata acestuia si in cavitatile existente”.
Specialistii de la Borzesti au tinut sa ne dea si unele detalii tehnice cu privire la efectul corosiv. Astfel, am aflat ca otelul carbon, conform standardelor de specialitate, in contact cu solutia de clorura de calciu este stabil si bine utilizabil. De asemenea, pH-ul usor bazic al produsului fabricat la Borzesti (8,0 – 8,5) constituie un alt avantaj: prin diluare cu apa din precipitatii, pH-ul scade la 7,0 – 7,5, valoare la care otelul se pasivizeaza. „Ii asiguram pe toti utilizatorii – a spus directorul comercial al intreprinderii, Daniel Prisacariu – ca produsul clorura de calciu protejeaza asfaltul prin aceea ca impiedica fenomenul de inghet la suprafata acestuia. Clorura de calciu nu este daunatoare pentru sol si vegetatie, in dozele recomandate de producator. Mai mult, este un produs utilizat in agricultura ecologica (tratament foliar la pomi fructiferi) si pentru tratarea unor carente de calciu”.
Clorura de calciu poate fi folosita, insa, si ca antipraf, pentru combaterea prafului pe drumurile publice si retinerea umiditatii atmosferice. In solutie 35%, este unul dintre cei mai eficienti agenti antipraf si impiedica imprastierea prafului in atmosfera, prin retinerea la nivelul suprafetei tratate. Este recomandata si pentru utilizarea pe terenurile de sport, in curtile scolilor si institutiilor, pe hipodromuri si in galeriile de mina, la retinerea prafului de carbune. In aceasta concentratie, clorura de calciu imbunatateste indicele de confort termic temperatura-umezeala si diminueaza poluarea cu praf a mediului inconjurator, reducind riscul imbolnavirilor.
Clorura de calciu are si uz alimentar, ca aditiv in industria alimentara, la prepararea produselor lactate, a inghetatei, a gemurilor, dulceturilor, prajiturilor cu fructe si la conservarea produselor din carne si peste, prin congelare. De asemenea, este utilizata pentru a mentine prospetimea legumelor si fructelor, cu impact semnificativ in perioada de valabilitate a acestora. Parametrii de calitate ai clorurii de calciu de uz alimentar se incadreaza in prevederile normelor europene pentru aditivi alimentari, respectiv Directiva 63/2000 si Food Chemical Codecs.
Lasă un răspuns