• Skip to primary navigation
  • Skip to secondary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Despre
  • Contact
  • Arhiva 2002-2008
  • Publicitate
  • Anunțuri în Ziarul de Bacău
  • Newsletter
  • Locuri de muncă

Ziarul de Bacău

  • Top Story
  • Actualitate
  • Politică
  • Dosar
  • Economie
  • Educatie-Cultura
  • Expert
  • Foto Video
  • Anunțuri
Ești aici: Acasă / Economie / Cine și de ce vede în Aerostar „Fabrica morții”

Cine și de ce vede în Aerostar „Fabrica morții”

Ziarul de Bacau 15 ianuarie 2013 11 comentarii

LikeShare

Presa băcăuană a primit o scrisoare anonimă care incriminează drastic condițiile de muncă de la Aerostar. Conducerea Aerostar neagă toate acuzațiile și vede în acest caz o tentaivă de subminare a poziției companiei pe piață. Garda de Mediu nu susține acuzațiile.

Petru DONE, Cătălina Chifu, Florentin Radu

Majoritatea jurnaliștilor și blogerilor băcăuani au primit pe mail-uri, la sfârșitul săptămânii trecute, „la pachet”, o scrisoare semnată „un grup de angajați”, în care se incriminează condițiile de muncă de la Aerostar. Autorii își explică și anonimatul prin „legea tăcerii” care ar funcționa în companie și susțin că sunt „persoane serioase, care semnalează anumite probleme în deplină cunoștință de cauză”. Felul în care sunt descrise condițiile de muncă de la Aerostar te duc cu gândul la cartea-document despre lagărul Auschwitz, „Fabrica morții”, scrisă de Ota Kraus și Erich Kulka. „Noi, cei mulți de la «munca de jos», ne riscăm sănătatea în fiecare zi, fiind într-un real pericol de a contracta boli grave, precum cancer, Alzheimer, Parkinson, intoxicații cu metale grele, otrăviri cu cianuri și lista, din nefericire, e mult mai lungă. (…) Dar, atenție!!! Nu numai angajații Aerostar sunt în pericol, ci toată populația municipiului Bacău și, mai mult decât atât, orice persoană care utilizează, într-un fel sau altul apa râului Siret.”
De ce ar exista o asemenea situație la Aerostar? Pentru că – spun reclamanții – directorii sunt interesați doar de producție și profit, iar instituțiile de control în domeniu se fac că nu observă.

Listă bogată de factori de risc

În sprijinul acestor afirmații, autorii scrisorii vin cu o bogată listă de substanțe toxice care ar ataca mediul de lucru la Aerostar: 30 de tipuri de substanțe toxice, peste 50 de tone anual (cianuri, acid cromic, acizi, compuși organici volatili), și acuză lipsa unor sisteme de captare / filtrare / neutralizare a compușilor organici volatili, tratarea / epurarea insuficientă / ineficientă a apelor uzate în multe secții și ateliere de producție. Față de acești factori poluanți, stațiile de neutralizare și de epurare din uzină ar fi total ineficiente, iar stația de epurare a municipiului ar fi specializată doar pe epurarea apelor menajere, și nu a celor industriale. „Cantități semnificative de deșeuri periculoase ajung în apele de suprafață, determinând riscuri asupra persoanelor care utilizează apele respective pentru agrement ori pescuit” – se arată în scrisoare.

Atac la poziția Aerostar pe piața de profil

„Nu mă surprinde această scrisoare – ne-a declarat președintele companiei Aerostar, Grigore Filip. Reclamația presupun că este izvorâtă din competiția pe care o crează Aerostar pe piața de profil. Am primit des astfel de atacuri cu privire la personalul nostru, la calitatea producției etc. Este de înțeles, din anumite puncte de vedere, pentru că cea mai bună măsură de a-ți securiza piața este să distrugi poziția altuia pe această piață, iar Aerostar are acum o poziție bună”. Conducerea companiei crede că scrisoarea are o aparență de documentare, ca și cum ar fi scrisă de oameni din interior, dar susține că se vede clar „făcătura” prin destule date inexacte. „Cred că aceste date tehnice – a precizat Grigore Filip – au fost luate chiar din Declarția asupra politicii de Mediu a companiei, care este publică, în virtutea căreia Aerostar a și obținut o Autorizație Integrată de Mediu. Da, noi lucrăm cu toate substanțele chimice enumerate de autorii scrisorii, necesare în aplicarea tehnologiilor de producție. Dar avem tehnologii moderne de fabricație, care nu permit scăpări de noxe și, în plus, suntem obligați să respectăm norme tehnologice impuse de calificări internaționale ale producției, fără de care n-am putea vinde produsele”. Conducerea Aerostar a mai precizat că fabrica nu s-a înregistrat cu niciun caz de îmbolnăviri profesionale și că a fost a fost deseori controlată de instituțiile de la Mediu. În plus, în 23 de ani compania nu a fost amendată niciodată pe atfel de motive.

Garda de Mediu: Aerostar este „curată”

Zvonul a fost infirmat și de Garda de Mediu Bacău, instituția locală care are în atribuții verificarea tuturor agenților economici care desfășoară activități cu risc de poluare a mediului. „Aerostar deține Autorizația Integrată de Mediu, emisă în 2012, valabilă până în 2022, instalațiile pentru tratarea suprafețelor metalice și stația de tratare a apelor uzate fiind considerate conforme cu cerințele europene în domeniul protecției mediului” – se arată în răspunsul oficial primit de la conducerea instituției. Numai anul trecut, societatea a fost verificată în patru rânduri de specialiști de la Garda de Mediu, inclusiv de la Comisariatul Regional Iași și de la Garda Națională de Mediu (GNM). „Controalele efectuate până în prezent, atât de GNM – Comisariatul Județean Bacău, cât și de Agenția Regională pentru Protecția Mediului Bacau, GNM – Comisariatul Regional Suceava și GNM – Comisariatul General – Compartiment Obiective Speciale, nu au găsit neconformități de o asemenea gravitate ca cele expuse de petenți” – a declarat Titi Secară, șeful Gărzii de Mediu Bacău. El a mai subliniat că Garda de Mediu Bacău va efectua controlul planificat anual pentru anul 2013 în zilele următoare, urmând să verifice cu prioritate aspectele sesizate.
Am solicitat o opinie, în acest caz, și Direcției de Sănătate Publică Bacău, dar până la închiderea ediției nu am primit-o.

LikeShare

Din categoria: Economie, Top Story

Reader Interactions

Comentarii

  1. aviatorul a zis

    15 ianuarie 2013 la ora 11:37 am

    Domnule director Filip, unde este aceea competitie de care vorbeati dumneavoastra, atata vreme cat Aerostar a ramas, ca tehnologie de constructie a avioanelor, in secolul trecut?!?! Cand competitorii dumneavoastra lucreaza cu fibre compozite sau carbon, in Aerostar se lucreaza avioanele cu nituri!!! Competitorii dumneavoastra lucreaza in aceleasi uzine de aviatie motoare pentru masini de top iar in Aerostar se lucrau butelii!!!!

    Răspunde
  2. Ion a zis

    15 ianuarie 2013 la ora 9:40 pm

    Ce comic e aviatorul! Te-ai uitat pe situl lor ce fac? Chiar crezi ca vin Airbus si Boeing acolo altfel!

    Asa e romanu, cum sa isi faca rau….

    Răspunde
  3. aviatorul pt. Ion a zis

    16 ianuarie 2013 la ora 9:48 am

    Ar trebui sa intri in fabrica sa vezi ce fac, nu sa vorbesti din auzite si de pe un site pe care poate scrie ca fac si navete spatiale. Probabil esti cam rupt de realitate!

    Răspunde
  4. cocor a zis

    16 ianuarie 2013 la ora 9:50 pm

    pacaleala pe fata…mita si spaga la poarta societatii..salarii de mizerie…etc

    Răspunde
  5. Ion a zis

    17 ianuarie 2013 la ora 6:54 pm

    Esti comic aviatoru! E firma listata! nu e la stat…daca nu fac bani competitiv in lumea internationala, toti intra in somaj si sa vezi atunci:) Esti comic si tu lipsit de realitate!

    Răspunde
  6. georgica a zis

    21 mai 2013 la ora 1:44 pm

    baga si pentru Airbus, dar asta nu inseamna ca nu se poate sa fie probleme.. stiti vb aia.. fum fara foc nu e. http://jurnalul.ro/bani-afaceri/economia/aerostar-service-airbus-320-627042.html

    Privatizarea [modificare]

    Compania a fost privatizată în februarie 2000, când Fondul Proprietății de Stat (FPS) a vândut pachetul majoritar de acțiuni companiei IAROM, firmă ce se ocupă cu acordarea de consultanță și studii de strategie în industria aeronautică, pentru suma de 55 miliarde lei vechi[7]. Privatizarea a fost controversată, datorită faptului că printre acționarii IAROM se aflau Șerban Teodorescu, consilier în Ministerul Industriei și Comerțului și Dan Gozia, directorul din acel moment al Departamentului de coordonare și control din FPS, prin intermediul companiei GIAR (Grupul Industriei Aeronautice Române)[7].
    Acționarul principal al IAROM este Mihai Toncea, nume de notorietate în industria aeronautică[7].

    Răspunde
  7. ionut ion a zis

    26 ianuarie 2015 la ora 3:48 pm

    Toti stiu cand vin controale..ba de la unu sau altu..domnule Filip..mai coborati din birou de va interesati de muncitorii de jos k aia va fac salariu pe kre I’ll aveti..in timp ce altii isi rup oasele pe salarii de mizerie

    Răspunde
  8. nicolas a zis

    20 aprilie 2016 la ora 11:23 am

    Lucrez in Aerostar de ceva ani si am fost la o donare de sange , nu mi s-a platit ziua de donare ca asa si-au facut singuri legea in CCM . Aerostar nu respecta drepturile angajatilor , mi se pare o crima sa traiesti intr-o tara iar tu cea mai mare companie din bc sa nu respecti legea . Tocmai de aceea cand un cunoscut va avea nevoie de sange nu mai pot sa donez findca mi se taie ziua de munca .Asta imi este lectia de viata invatata la Aerostar ! Nici nu vreau sa stiu pana la pensie ce se va mai intampla aici 🙁

    Răspunde
  9. Lupu Stanica a zis

    20 aprilie 2016 la ora 4:05 pm

    @nicolas

    Daca ai mers pentru ca ai considerat ca asa poti ajuta pe cineva care are nevoie de ce nu ai mers in timpul liber?
    Avem o mare problema ca atunci cand facem ceva sa fim laudati, dati la tv, sa ne fie alaturi un sobor de preoti.Se pot face aceste fapte si in liniste.
    Chiar asta este singura lectie de viata invatata aici?

    Răspunde
  10. coanda a zis

    21 aprilie 2016 la ora 11:56 am

    O fabrica ramasa in era comunista. Conducerea societatii are aceiasi mentalitate invechita. Sunt oameni cu viziune restransa carora le este teama sa nu-si piarda functiile in concurenta cu noua generatie. Din conducere daca ar fi data afara jumatate societate ar merge mult mai bine.

    Răspunde
  11. MARIUS a zis

    8 octombrie 2017 la ora 7:21 pm

    Ce salarii sunt in aceasta companie, si ma refer indeosebi la muncitori. Ce conditii de munca sunt in anul 2017. Va multumesc!

    Răspunde

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Bara principală

Ultimele articole

Cum poți adopta un stil de viață rafinat prin alegerea accesoriilor potrivite?

Ordinea de zi a sedinței extraordinare a Consiliului Județean Bacău din 19 mai 2025

Grav accident pe E85, la Sascut, soldat cu 2 victime. Au fost implicate 3 autoturisme și un TIR

Soluții bancare care te pot scoate dintr-o criză financiară

Polițiștii îl căutau de 6 ani. Au dat de urma lui în comuna Răcăciuni

Locuri de muncă la Conextrust SA

2 mai 2025

Locuri de muncă în Bacău

1 mai 2025

Locuri de muncă în Bacău

30 aprilie 2025

Locuri de muncă la Conextrust SA

29 aprilie 2025

Ultimele comentarii

  • Mos ion la Sondaj IRSOP: Nicușor Dan l-a depășit pe George Simion cu câteva procente
  • Basil la Sondaj IRSOP: Nicușor Dan l-a depășit pe George Simion cu câteva procente
  • Makelele la Sondaj IRSOP: Nicușor Dan l-a depășit pe George Simion cu câteva procente
  • Jorjel la Sondaj IRSOP: Nicușor Dan l-a depășit pe George Simion cu câteva procente
  • Adrian la Sondaj IRSOP: Nicușor Dan l-a depășit pe George Simion cu câteva procente

Cabinet parlamentar PNL

Linkuri sponsorizate

  • Credius – Credite Nevoi Personale – Aprobare Rapida
  • Nova – Energie Electrica si Gaze Naturale

Cabinete parlamentare PSD

Cabinet parlamentar AUR

Găzduit de Simplenet

Copyright © 2025 · S.C. G&P News & Advertising S.R.L. · Știri mondene · Aghiuță · Presa Bacău