Circulaţia a peste 500 de trenuri a fost afectată, miercuri dimineaţă, între orele 7,00 şi 9,00, de greva de avertisment declanşată de sindicaliştii din Federaţia Mişcare – Comercial.
Din Gara de Nord din Bucureşti trebuiau să plece, în acest interval, 13 trenuri şi să sosească cinci. În gara Basarab au fost blocate şase trenuri.
În judeţul Hunedoara, activitatea în toate gările a fost blocată, 17 trenuri staţionând în diverse staţii. Din numărul total al garniturilor care au fost oprite în gări, 12 erau trenuri de persoane, iar două de marfă.
Deşi cu o zi în urmă liderii de Sindicatului Mişcare – Comercial Deva anunţau că nu vor participa la acţiunea de protest, ei au decis, miercuri dimineaţă, întreruperea lucrului, ca şi colegii lor din ţară.
„Am intrat în grevă pentru că nu s-a ajuns la un acord în ceea ce priveşte noul contract colectiv de muncă. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au dat dovadă de neseriozitate. Sperăm ca prin acţiunea noastră să arătăm că ne interesează soarta noastră”, a declarat preşedintele Sindicatului Mişcare Comercial Deva, Ionel Ţiţ.
Vechiul contract colectiv de muncă al angajaţilor de la CFR Infrastructură şi CFR Călători a expirat de la 1 februarie 2011.
Greva de avertisment a afectat miercuri şi trenurile de pe raza Regionalei Cluj, 70 de garnituri fiind oprite în staţiile din cele şase judeţe componente.
Pe teritoriul judeţului Cluj au fost oprite 20 de trenuri, dintre care patru au staţionat în gara Cluj-Napoca.
Zeci de persoane au aşteptat reluarea circulaţiei, oamenii fiind nemulţumiţi de faptul că au pierdut una sau două ore din zi din cauza acţiunii de protest a ceferiştilor.
Trenul rapid 753 Bucureşti – Botoşani a fost oprit, timp de două ore, în gara Leorda. Călătorii au fost nevoiţi fie să aştepte în tren, fie să îşi continue deplasarea cu mijloace de transport alternative.
Şi trenul de persoane 15631 Leorda – Dorohoi, al companiei Regiotrans, care ar fi trebuit să plece din staţie la ora 7,13, s-a pus în mişcare cu două ore întârziere.
Cel puţin 15 trenuri care trebuiau să plece din Galaţi sau să sosească în oraş în prima jumătate a zilei de miercuri au fost afectate de greva de avertisment declanşată de liderii sindicali de la CFR Călători şi CFR Infrastructură.
Părţile au purtat discuţii şi în cursul zilei de marţi, însă nu au ajuns la niciun acord, aşa că trei trenuri care trebuiau să plece din staţia Galaţi, în acest interval de timp, au rămas la peron: trenul rapid Galaţi – Bucureşti, care în mod normal porneşte în cursă la ora 7,00, şi trenurile de persoane Galaţi – Mărăşeşti şi Galaţi – Buzău, ale căror ore obişnuite de plecare sunt 7,32 şi, respectiv, 7,40. Toate trei au părăsit peronul din Galaţi la ora 9,00.
Protestul a afectat, de asemenea, circulaţia a şapte garnituri care pleacă din Galaţi înainte de ora 7,00. Pe durata protestului, acestea au staţionat într-una dintre gările de pe traseu. În acelaşi timp, au sosit cu întârzieri de cel puţin două ore trenurile de persoane Buzău – Galaţi şi Mărăşeşti – Galaţi, care în mod normal ajung în Galaţi la 7,29 şi, respectiv, 9,39.
Întârzieri au şi trenul rapid Bucureşti – Galaţi, cu ora obişnuită de sosire 10,11, trenul personal Constanţa – Galaţi, a cărui oră obişnuită de sosire este 11,55, şi trenul accelerat Iaşi – Galaţi, care în mod normal ajunge în gara din Valea Oraşului la 12,26.
În gările din Regionala CFR Timişoara au staţionat, miercuri dimineaţă, 96 de garnituri de tren. Dacă pe raza regionalei au fost oprite, în general, trenuri de mică distanţă, în Arad activitatea a fost reluată mai devreme deoarece trebuia să se asigure deplasarea la Bucureşti a sindicaliştilor care participă la mitingul din Piaţa Constituţiei.
Angajaţii Gării Braşov au fost singurii din Regionala CFR, care cuprinde judeţele Braşov, Covasna, Harghita, Mureş, Alba şi Sibiu, care nu au participat, miercuri dimineaţă, la greva de avertisment.
„Datorită unei conjuncturi pe care a creat-o administraţia, colegii de la Mişcare-Comercial nu au intrat în grevă, fiindu-le teamă că vor fi daţi afară. Este singura gară din toată Regionala Braşov unde, prin grija administraţiei, angajaţii nu participă la acţiunea de protest”, a declarat, pentru AGERPRES, liderul Sindicatului Mişcare-Comercial din Regionala Braşov, Ioan Buzatu.
Miercuri dimineaţă, între orele 7,00 şi 9,00, în gara Braşov nu a staţionat niciun tren.
Singurele garnituri care plecau sau veneau în gară erau cele ale operatorului privat Regiotrans.
Potrivit liderului de sindicat Ioan Buzatu, în gara Braşov trebuiau să ajungă, în cele două ore de protest, cinci trenuri de călători şi cinci de marfă. Toate au fost oprite în diferite gări din regională.
Pe tot cuprinsul Regionalei CF Braşov au fost afectate de acţiunea de protest 31 de trenuri de călători şi şase de marfă.
Sindicaliştii de la Căile Ferate sunt nemulţumiţi că nu au fost încheiate contracte colective de muncă, deşi negociază de mai bine de 60 de zile cu administraţiile societăţilor din domeniu.
„Noi am anunţat această grevă încă de la demararea negocierilor şi am parcurs toate etapele unui conflict de interese. Am anunţat că vom declanşa greva de avertisment în ziua în care va avea loc moţiunea de cenzură pe Codul muncii şi mitingul celorlalte confederaţii sindicale din Piaţa Constituţiei, la care ne vom duce şi noi după această grevă. Pentru noi, contractul colectiv de muncă înseamnă un element de stabilitate a forţei de muncă şi de a asigura desfăşurarea activităţii într-un climat sănătos şi de pace socială. La calea ferată nu te poţi juca dacă un lucrător este stresat că nu are contract de muncă”, a declarat secretarul general al Federaţiei Mişcare – Comercial, Viorel Istrate.
Potrivit acestuia, chestiunea disponibilizărilor de personal este o altă problemă ridicată de sindicalişti. „De ani de zile nu se face nicio investiţie în sectoarele căilor ferate, iar singurele măsuri de reformă au fost de a disponibiliza personal. Azi nu mai avem personal calificat angajat care să asigure securitate transportului pe calea ferată. Am făcut numeroase propuneri de măsuri pentru eficientizarea sectorului, dar ne-am lovit de nepăsarea administraţiei. Nu putem mări portofoliul de clienţi fără să îmbunătăţim calitativ produsul pe care îl oferim”, a spus Viorel Istrate.
Celelalte federaţii sindicale din CFR sunt în plină derulare a etapelor conflictului de interese, astfel încât peste cinci zile de la greva de avertisment de miercuri toţi angajaţii din SN CFR vor intra în grevă generală. AGERPRES
Lasă un răspuns