Turismul de business a devenit un motor de dezvoltare a afacerilor din turismul romanesc, inclusiv cel bacauan. Ideea este sustinuta de managerii societatii Agroindustriala si ai Hotelului Dumbrava patronat de aceasta, dupa o experienta inedita data de anii de criza economica, dar si de orientarea speciala ctre turismul de afaceri si atragerea de clienti pe masura. Oamenii din turism, hotelierii, spun astfel ca Bacaul are potential economic.
Turismul de business – spune managerul Hotelului Dumbrava, Felicia Brejan – reprezinta o forma de turism cu scopuri comerciale, guvernamentale sau educationale, avind insa abordata si partea de agrement, ca motivatie secundara. Turismul de afaceri presupune deplasarea intr-o alta localitate, determinata strict de o afacere, de un eveniment sau de un scop educational. Se desfasoara tot timpul anului, antrenind servicii specifice de cazare, de alimentatie, de amenajari estetice. Turismul de afaceri completeaza sectorul turismului general, al celui liber. Reprezinta un domeniu al turismului care este de mare calitate si ofera comunitatii avantaje specifice, aduce un profit mai mare si are un impact puternic cu mediul economic. In cadrul acestuia pot fi asigurate servicii de cazare, de vizitare, programe de divertisment, astfel incit pachetul intreg de oferte sa devina complex, care, implicit, aduce venituri mai mari.
Turismul de evenimente tine si el pasul
Felicia Brejan sustine ca nici turismul de evenimente, care este in voga acum, nu este de neglijat. „Nu exista saptamina sa nu avem asemenea actiuni – spune sefa hotelului din Bacau. Chiar sintem supersolicitati cu astfel de activitati (evenimente, traininguri, consfatuiri), pentru care folosim nu doar strict sala de conferinte. Pauzele de cafea, cazarea, mesele de prinz sai cina, dar si miscarile sportive apar colateral. Turismul de evenimente are o tendinta de crestere, in strinsa legatura cu dezvoltarea economica mondiala sau a unei zone. Pot afirma, dupa rezultatele pe care le avem si dupa statistici, ca Bacaul este un oras care functioneaza bine in acest sens”. Hotelul Dumbrava este prea putin integrat in turismul general, dar are 70 – 80%, chiar 90% sau chiar ocupare totala in camere. Organizarea profesionala de conferinte, de evenimente de afaceri, poate fi, deci, considerata cea mai eficienta si cea mai profitabila componenta a turismului.
Romanii au pretentii mai mari
Lumea si-a schimbat, insa, standardele de viata si cere mai mult confort, prefera mai mult confortul de patru si cinci stele. In hoteluri se cere mai mult spatiu in camere. Hotelierii spun ca se cere chiar lux, iar clientii care comanda camere vor intii sa le vada. „Evident – a precizat Felicia Brejan -, se cauta si tarife mai mici. Dar, noi lucram acum cu tarifele din 2008, n-am umblat la ele. Nu se pot cere tarife mai mari, desi pretentiile cresc. Se accepta numai 50 – 60 de euro de persoana pe noapte, cu mic dejun si toate taxele incluse”. Managerul de la Agroindustriala, Florin Balan – spune ca hotelul, inainte de criza, realiza un venit care a scazut la finele anului 2008. In 2009 scaderea a fost cu 25%, iar in 2010 scaderea a fost cu alte 10% fata de 2009. „Abia in 2011 a inceput redresarea, iar acum am ajuns la nivelul din 2008 – a precizat si managerul hotelului. Anul 2008 a fost cel mai bun in toata economia, dar nu putem spune totusi ca am avut vreun an foarte rau. Depinde si ce proiecte ti-ai facut. Si in acest an am crezut ca avem luni mai slabe, conform istoricul de pina acum, dar nu a fost asa. Noi credem ca in Bacau merge economia”. Un factor important, pentru hotel este Aeroportul din Bacau, care aduce turisti si clienti macar de o noapte. Dar si intreprinderi ca Aerostar, WMW sau Agricola. „Multi straini vin la noi pentru ca au interese de afaceri in industria lemnului, chiar mai multi decit in industria pe lohn – a mai spus Felia Brejan. Acum vin multi italieni si francezi pentru afaceri cu lemn. Este un domeniu in revenire, dupa o cadere severa. De exemplu, casele de lemn fabricate in judet sint foarte cautate. Dar au reinceput si sportivii sa ne caute, dupa un 2010 si un 2011 fara solicitari, echipe de volei sau de handbal, cu bugete mai mic, dar tot e ceva. Evident, si noi mai cedam la tarife, sa-i primim pe toti. Conteaza mult cum cauti clientii si cum ii tratezi”.
Lasă un răspuns