• cele mai multe microbuze și autobuze din județ sînt incluse în ultimele două categorii de confort • în județ nu există nici un autocar de patru stele
Județul Bacău nu duce lipsă de firme de transport de persoane. Cum reclama este sufletul comerțului, acestea se prezentă în culori roz-bonbon ori de cîte ori au ocazia. De regulă, acestea bat monedă pe tarifele ieftine practicate, dar există și anunțuri care se referă la mărcile autobuzelor sau microbuzelor folosite. Mulți patroni mizează, probabil, pe faptul că simpla pronunție a unei mărci de renume garantează siguranța și confortul călătoriei. Realitatea arată, în majoritatea cazurilor, altceva, cel puțin din punct de vedere al confortului oferit de autobuzele și microbuzele firmelor de transport interjudețean. „Din cele 81 de microbuze clasificate în județul Bacău în 2003, toate au fost incluse în categoaria a III-a. În ceea ce privește autobuzele, 32 au primit categoria I-a, 47 sînt de categoria a II-a, 34 de categoria a III-a, în timp ce restul de 112 au fost incluse în categoria a IV-a”, ne-a declarat Vasile Chiriac, inspector la reprezentanța locală a Autorității Rutiere Romăne (ARR). Cu alte cuvinte, majoritatea microbuzelor și autobuzelor existente, anul trecut, în județ au fost incluse în ultimele două categorii de confort.
Potrivit standardelor în vigoare, un microbuz sau autobuz trebuie să îndeplinească doar cinci condiții pentru a putea fi inclus în categoria a IV-a: raport de cel puțin zece cai putere pe tonă între puterea motorului și masa mașinii, sistem suplimentar de frînare, existența unui spațiu de cel puțin 65 de centimetri între scaunele amplasate în același sens și de minimum 130 de centimetri între scaunele amplasate vizavi, o înălțime a spătarului de la scaune de cel puțin 50 de centimetri și existența ferestrelor din geam securizat. Pentru a fi incluse în categoria a III-a, mijloacele de transport de persoane trebuie să aibă în plus o înălțime a spătarelor de la scaune de cel puțin 52 de centimetri, scaune tapițate, portbagaj interior pentru bagaje de mînă dacă numărul de locuri este mai mare de 17, precum și scrumiere, dacă e cazul. Prezența unei instalații de încălzire independentă de motor, care poate funcționa și atunci cînd motorul este oprit, duce autobuzul sau microbuzul în categoria a II-a. Cît despre dotările absolut necesare pentru obținerea categoriei I – suspensie mixtă sau intregral pneumatică, cel puțin o cotieră la fiecare scaun, aer condiționat, jaluzele, lămpi de citit individuale, instalație de sonorizare, radiocasetofon sau CD player și portbagaj exterior – acestea sînt un adevărat lux pentru băcăuani. Modalitățile de apreciere a gradului de confort oferit de microbuze sau autobuze, devenite, de la categoria a II-a în sus, autocare, nu se oprește însă, aici. Clasificarea pe categorii este urmată de stele, un astfel de mijloc de transport putînd avea cel mult patru stele. Inspectorul Vasile Chiriac spune că în județul Bacău sînt doar vreo 60 de microbuze care au primit stele, în timp ce nu sînt mai mult de zece autocarelor cu două sau trei stele. Interesant e că în județ nu există nici un autocar de patru stele. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns