Strategia și Planul de acțiune pentru accelerarea reformei în administrația publică la nivelul Consiliului județean Bacău vor deveni instrument de lucru pentru următorii 3 ani, astfel ca, în anul 2007 și această instituție să aplice principiile bunei guvernări (transparență, eficiență, deschidere, comunicare) prevăzute în documentele de preaderare a României la Uniunea Europeană.
Atât Strategia cât și Planul de acțiune au fost elaborate după o analiză atentă a contextului intern. Acesta prezintă situația existentă la 1 august 2003, în cadrul Consiliului județean ca structură oeganizațională, relațiile inter și intra- sectoriale, precum și obiectivele atinse în cadrul procesului de transformare a sectorului.
Problemele critice ale domeniului s-au identificat prin consultarea funcționarilor publici din aparatul propriu, din serviciile și instituțiile publice aflate sub autoritatea Consiliului județean Bacău.
Astfel, Consiliul județean Bacău este organizat și funcționează ca autoritate a administrației publice locale constituită la nivel județean pentru coordonarea activității consiliilor comunale și orășenești, în vederea realizării serviciilor publice de interes județean.
Urmărind obiectivele Programului de guvernare ca și a Programului Național de Aderare a României la Uniunea Europeană, Consiliul județean are o serie de responsabilități de maximă importanță. Descentralizarea serviciilor publice își are ca obiectiv combaterea sărăciei și șomajului, protecția copilului cu responsabilizarea comunităților locale, organizarea Serviciului Județean de Asistență Socială, sănătatea, educația și îmnvățământul. În domeniul protecției copilului se au în vedere închiderea centrelor de plasament, reintegrarea copiilor în familie, servicii comunitare integrate, descentralizarea de la nivel județean la nivel local ca și crearea unei rețele de asistenți sociali.
Schimbarea de fond a raportului dintre administrație și cetățean ca și demilitarizarea unor servicii comunitare sau dezvoltarea regională și relațiile externe sunt alte domenii vizate. Serviciul de relații cu publicul și administrație publică locală are în responsabilitate și aplicarea Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică.
Pentru consolidarea și lărgirea cadrului de participare a societății civile, s-au stabilit responsabilități pentru parteneriatul APL-ONG. Acesta identifică și creează o bază de date a sectorului asociativ din județul Bacău, promovează și implementează proiecte în parteneriat cu asociații și fundații, implică aceste structuri în elaborarea de strategii, politici și programe sectoriale pe probleme de importanță majoră.
În cadrul serviciilor de integrare europeană, dezvoltare locală și programe sunt stabilite responsabilități de cooperare regională și internațională, care participă activ la evenimentele legate de aderarea județului Bacău la regiunea de Dezvoltare Nord-est, Euroregiunea Carpatica, Euroregiunea Prutul de sus și Asociația Regiunilor Europei. De asemenea, aceste servicii au și rolul de „multiplicator de informație europeană” fiind cooptate în activități de implementare a strategiei de aderare.
Termene precise de soluționare a petițiilor
Prin acte administrative s-a stabilit circuitul documentelor și s-au stabilit termene precise de soluționare a petițiilor.
Consiliul județean Bacău dispune de o importantă bază de informatizare și toți funcționarii publici de conducere și alți funcționari din aparatul propriu de specialitate au deschise adrese de e-mail și au acces la Internet. Un accent deosebit este pus pe faptul că toate cele 87 de primării trebuie să urgenteze punerea în funcțiune a echipamentului de informatizare în vederea interconectării acestuia cu rețeaua Consiliului județean.
Majoritatea funcționarilor publici sunt instruiți în utilizarea calculatoarelor, prin diverse Programe de finanțare dedicate resurselor umane, urmând ca într-un viitor foarte apropiat toți funcționarii publici să dispună de atestate ECDC în domeniul informatizării.
Funcționari publici, la standarde europene
Au fost identificate o serie de priorități care sunt propuse pentru realizare în cadrul Planului multianual. Printre acestea se numără revizuirea procedurilor de lucru a circuitului deciziei și a comunicării intra/inter instituționale sau creșterea capacității instituționale de îndeplinire a obiectivelor sectoriale. Prin asigurarea calității serviciilor publice administrative, industriale și comerciale cu impact direct asupra cetățeanului se are în vedere distribuirea personalului în raport de pregătire, specializare și experiență.
Formarea unui corp profesionist de funcționari publici depinde de elaborarea unei politici riguroase de personal care să includă obligatoriu dimensiunea europeană în toate domeniile sectorului și la nivelul tuturor structurilor administrativ-teritoriale.
Pentru aplicarea principiilor unei administrații moderne și implementarea principiilor Uniunii Europene, în toate mediile sociale, trebuie concentrate eforturile de îmbunătățire a comunicării, schimbului de informații și a fluxului documentelor pe diferite niveluri de competență internă, interinstituțională și externă.
Servicii de calitate, cu impact imediat
Îmbunătățirea metodelor și instruirea de management al resurselor umane vizează punerea în practică a planurilor anuale de recrutare, formare și perfecționare a funcționarilor publici. Acest lucru se va face previzionând fondurile necesare în bugetul de venituri și cheltuieli.
De asemenea, organizarea unor întâlniri periodice a funcționarilor publici în care să fie multiplicate și diseminate informațiile și cunoștințele primite la diferite seminarii, cursuri și alte activități externe, vor conduce la creșterea competenței și mobilității profesionale, asimilarea noilor tehnologii. Se are în vedere, în acest sens, și participarea la activitățile specifice organizate de Institutul Național de Administrație (INA).
Pentru întinerirea aparatului de specialitate Consiliul județean își propune să ofere posibilitatea ca un număr tot mai mare de studenți din cadrul facultăților de profil să efectueze stagii de practică în instituție. Acest fapt îi va familiariza, pe de o parte cu exigențele și problematica profesiei iar pe de altă parte, vor fi recrutați în raport de cerințele actuale ale administrației publice locale.
Descentralizarea, consolidarea autonomiei colectivităților locale, asigurarea corelației între resurse și nevoile acestora toate acestea au în vedere creșterea competențelor și responsabilităților personalului care lucrează în administrația publică, astfel încât serviciile oferite cetățenilor să fie de calitate, controlabile, cu impact imediat și de durată.
Creșterea capacității de absorbție a fondurilor externe la nivelul activităților administrației publice locale, presupune creșterea implicării cetățenilor în aceste activități și în procesul de luare a deciziilor. În acest sens, se au în vedere parteneriatele dintre Consiliul județean și diverse forme de organizare a societății civile. Sunt vizate asocierea instituției cu sectorul neguvernamental/nonprofit, atragerea capitalului privat și formarea unor grupe interdisciplinare de acțiune pe domenii specifice, cu rol în educarea și conștientizarea publicului consumator de servicii publice.
Îmbunătățirea managementului în administrația publică locală depinde și de utilizarea eficientă a instrumentelor de control de gestiune, de simplificarea și corelarea actului administrativ, de transparența acestuia, de acoperirea cu tehnică de calcul și informație și cu programe adecvate serviciilor din structura administrației publice județene. Introducerea unui cod deontologic și unui sistem unitar de indicatori pentru măsurarea performanței fiecărie administrații publice, vor conduce la accelerarea reformei în acest domeniu.
Îmbunătățirea cooperării instituționale
Strategia Guvernului pentru accelerarea reformei în administrația publică statuează principiile, obiectivele și planul stategic de acțiune pentru toate structurile acestui sector.
Având suportul grupului județean de monitorizare a reformei în administrația publică locală, la nivelul Consiliului județean se impune crearea unui colectiv care va relaționa cu instituțiile și srrviciile publice de sub autoritatea consiliului, cu consiliile comunale și orășenești, cu Prefectura și cu instituțiile descentralizate, urmând să se formeze grupuri inter-disciplinare, pe domenii specifice comune.
Implementarea Strategiei va urmări aducerea cât mai aproape de grupurile țintă a informațiilor și demersurilor de schimbare, prin acordarea de asistență de specialitate de către aceste echipe mixte în principalele zone geografice ale județului.
Extinderea noilor tehnologii ale informației prin crearea infrastructurii de comunicare între administrațiile publice din județ va permite interconectarea și asigurarea operativității instituțiilor subordonate, a primăriilor și serviciilor descentralizate.
Toate acțiunile vor fi verificate
Prin Dispoziția Președintelui Consiliului județean Bacău, prof. univ. Neculai Lupu, se va constitui un colectiv de lucru, format din funcționari publici, coordonat de secretarul general al județului. Acest colectiv va fi responsabil de elaborarea, implementarea, monitorizarea și evaluarea Planului de acțiune.
De asemenea, pe baza responsabilităților din Planul de acțiune, se vor constitui „grupuri mixte interdisciplinare’, formate din 3 până la 5 funcționari publici, care vor coopta și reprezentanți ai celorlalte structuri ale administrației publice locale pe domeniile specifice, în concordanță cu obiectivele și activitățile propuse.
Lunar, membrii grupului vor acționa în zonele identificate din județ, colaborând cu primăriile arondate zonei și cu reprezentanți în teritoriu ai administrației publice, astfel încât să se poată acționa operativ asupra eventualelor disfuncții sau termene. Aceste grupuri vor constitui sprijinul autorităților locale în elaborarea propriei „agende de lucru de modernizare”.
Totodată, pentru creșterea eficienței acestor grupuri de lucru, vor fi cooptați funcționari publici care au urmat cursuri de instruire/perfecționare prin furnizorii de training pentru administrația publică locală.
Informările asupra acestor acțiuni vor fi gestionate de secretarul colectivului de elaborare, evaluare a Strategiei de modernizare a administrației publice locale.
Coordonatorul programului de modernizare va evalua atât activitatea membrilor grupurilor de implementare și monitorizare, cât și aspectele semnalate în rapoartele acestor grupuri.
Lasă un răspuns