Ioan Chiriac, vicepreședintele Consiliului Județean, spune că posibilitățile primăriilor de a crea rute ocolitoare sînt destul de limitate la această oră. Cu toate acestea, în multe dintre localitățile traversate de Drumul European E 85 au fost găsite o serie de modalități de amenajare a unor rute ocolitoare de acces pentru traficul căruțelor și al utilajelor agricole. „Problemele apar atunci cînd, din cauza vremii nefavorabile, aceste căi de acces devin nepracticabile. Consumul suplimentar de combustibil este un alt inconvenient pentru proprietarii utilajelor agricole care sînt nevoiți să circule pe aceste rute ocolitoare. Este unul dintre motivele pentru care unele primăriii au permis acestor utilaje să traveseze E85, în anumite zone de pe raza localităților. Se află acum în discuție o serie de proiecte de modernizare a principalelor căi de acces de pe raza județului. Singurul care are, însă, inclus și realizarea unor căi de acces ocolitoare este proiectul unei viitoare autostrăzi, ce va traversa Ardealul și va intra în județul Bacău prin municipiul Onești. Este un proiect mai amplu, iar aceasta va fi prima autostradă realizată pînă acum în Moldova „, a mai precizat Ioan Chiriac. (E.S.)
Circulația căruțelor e interzisă prin centrul localităților în majoritatea orașelor din județ
În majoritatea orașelor din județul Bacău consiliile locale au adoptat pînă acum proiecte de hotărîre care interzic circulația prin centrul localităților a autilajelor cu tracțiune animală și a mașinilor de mare tonaj. În municipiul Moinești, o astfel de decizie a fost luată în luna mai a anului trecut. „Am încercat să decongestionăm circulația din centrul orașului. Cîtă vreme încă se mai păstrează obiceiul de a circula cu căruța prin orașe, a trebuit să ne adaptăm și să înțelegem nevoile oamenilor. Am avut ceva greutăți, în primele luni după arobarea hotărîrii Consiliului Local, mai ales cu cei care și-au făcut un obicei din păscutul animalelor pe spațiile verzi și pe marginea șoselelor. Amenzile destul de substanțiale pentru încălcarea acestei hotărîri și-au spus cuvîntul, așa că o mare parte a problemelor de acest gen au fost rezolvate. Căruțele mai pot fi văzute acum circulînd doar prin cartierele mărginașe”, spune Toader Frățilă, viceprimarul municipiului Moinești.
Aceeași situație se înregistrază și în Comănești. Primarul Dorinel Miron ne-a declarat că, în urmă cu doi ani, a fost interzisă circulația căruțelor și a mașinilor de mare tonaj prin centrul orașului. „Au fost prevăzute și cazuri excepționale, cînd este permisă circulația prin centrul orașului cu acest gen de mijloace de transport, dar doar cu avizul Primăriei. Amenzile pentru încălcarea acestei hotărîri nu sînt foarte mari, ajung pînă la maxim 500.000 de lei, însă după ce au fost aplicate sancțiuni repetate, căruțașii au început să ocolească centrul orașului. Mai dificil a fost să îi convingem pe comăneșteni să nu își mai pască animalele prin parcuri și pe spațiile verzi. Pînă acum două luni, am avut chiar în spatele primăriei o adevărată fermă de creștere a animalelor. A fost nevoie de o întreagă armată a forțelor de ordine ca să putem dezafecta zona”, mai spune primarul Comăneștiului.
Pe masa liderilor locali se află acum, în fază de studiu de fezabilitate, un proiect de realizare a unui drum de centură care să poată descongestiona aglomerația înregistrată în traficul rutier prin centrul orașului. „Este mai mult decît necesară construirea unei rute ocolitoare. Săptămînal, la tîrgul de animale, amplasat în imediata vecinătate a clădirii primăriei, este omaglomerație de nedescris. Se adună aici zeci de căruțe și o mulțime de animale sînt purtate legate de funie pe șosea pînă la tîrg. Un drum de centură ar prelua această aglomerație înregistrată în trafic, iar căruțele nu ar mai fi nevoită să traverseze de la un capăt la altul orașul pentru a ajunge la obor”, mai spune primarul Miron. Și în municipiul Onești aglomerația înregistrată în fiecare sîmbătă în zona tîrgului de animale dă bătăi de cap autorităților. „În centrul orașului este interzisă circulația căruțelor și a autoturismelor de mare tonaj. Sînt amplasate peste tot indicatoare care interzic circulația acestor utilaje prin centrul localității. o problemă mai deosebită se ridică pe Bulevardul Mărășești, arteră traversată de Drumul Național DN11. Este singura arteră de intrare în oraș dinspre Tîrgu Ocna. La sfîrșit de săptămînă se adună la tîrgul de animale oameni de pe toată Valea Trotușului, așa că este practic imposibil să interzici aici circulația căruțelor. Cu toate astea, nu s-au înregistrat accidente grave de circulație din cauza căruțelor. Mai multe accidente de acest gen s-au produs pe străzile limitrofe”, ne-a declarat Emil Lemnaru, primarul municipiului Onești.
În orașul Buhuși, încă nu a fost luată o decizie de reglementare a circulației căruțelor. „Administrația publică locală va supune spre aprobarea consilierilor locali la sfîrșitul lunii august un proiect de hotărîre privind interzicerea acestor utilaje prin centrul orașului. Amenzile pentru încălcarea deciziei se vor ridica pînă la un milion de lei”, ne-a declarat Ionel Turcea, primarul orașului Buhuși. Hotărîrea luată în urmă cu cîteva luni de administrația publică locală a municipiului Bacău de interzicere a circulației căruțelor și a altor categorii de utilaje de mare tonaj prin centrul localității a fost contestată imediat după aprobarea ei de către Consiliul Local. „Am făcut recurs după anularea acestui proiect de hotărîre. De aproape trei săptămîni, decizia Consiliului local este aplicabilă”, a precizat viceprimarul Laurian Lucaș. Însă principala problemă a dministrației băcăuane este numărul mare de căruțe care încearcă să ajungă în fiecare joi la tîrgul din Șerbănești. Nu există încă o rută ocolitoare de la intrarea în Bacău dinspre Roman, așa că toți căruțașii care vin din localitățile amplasate la nord de Bacău sînt nevoiți să circule pe Drumul European E85.
Totodată, la primăria Bacău ajung în ultima vreme tot mai multe plîngeri ce vizează scăderea locurilor de pășunat din perimetrul orașului. Cele mai mule solicitări vin partea locuitorilor din cartierul Șerbănești, unde în fiecare seară, circulația pe E85 devine o adevărată aventură pentru șoferi din cauza animalelor ce se întorc de la păscut, uneori chiar prin mijlocul șoselei. „Bacăul este un oraș industrial, nu unul agrar. Animalele se țin la țară, nicidecum la oraș”, spune primarul Dumitru Sechelariu. El a mai precizat că, dacă pentru moment mai există terenuri disponibile pentru pășunat, în cartierele mărginașe, în cîțiva ani Bacăul nu va mai fi un oraș de agricultori. (E.SOLOMON)
Lasă un răspuns