Comisarii Garzii Financiare (GF) Bacau cred ca etapa economica pe care o parcurgem este propice fenomenului de evaziune fiscala, dar cei care rezista in asemenea jocuri sint numai cei care se misca rapid. Cei mai lenti sint eliminati chiar de piata insasi. La intilnirea cu ziaristii de la sfirsitul saptaminii trecute, Catalin Ionel, comisar sef de divizie si, interimar, director coordonator al sectiei Bacau a GF, si comisarul sef Pavel Albu au creionat stilul in care evazionistii isi pot face jocurile. „Daca ai pierdut un termen de 15 zile risti sa nu mai recuperezi nimic” – a spus Pavel Albu. Evazionistul infiinteaza o societate comerciala noua, astazi ridica o autorizatie de utilizator final, iar in doua saptamini ridica dintr-o rafinarie produse petroliere care nu sint supuse regimului de accizare, dar au proprietatile carburantilor. Tot in aceasta perioada el a depus la Oficiul Registrului Comertului acte pentru cesionarea partilor sociale catre alta persoana, iar in momentul in care a terminat de carat si de vindut marfa se opereaza numai cu numerar sau cu plati la ordin intre firme fantoma. Cind i s-a incheiat autorizatia finala de executat, bati la usa lui, dar gasesti o alta persoana, noua, care nu stie nimic”.
Pavel Albu a mai precizat ca evazionistii speculeaza o prevedere din Codul Fiscal, in legatura cu TVA-ul cu taxare inversa: „Acum vreo doi ani s-a luat decizia ca pentru terenuri, material lemnos, locuinte si pentru societatile in lichidare judiciara sa nu mai circule TVA-ul, pentru ca se creaza blocaje inutile. Pentru operativitate. Dar se facea o mentiune si pentru societatile in insolventa, trimise ori spre lichidare ori spre reorganizare judiciara. Acestea cara carburanti din rafinarii, unde fac dovada ca nu platesc TVA, pentru ca sint in insolventa, interpun o firma fantoma intre ei si utulizator si astfel se volatilizeaza TVA-ul. De fapt, suma se imparte intre ei. Pentru aceasta ne straduim sa modificam Codul Fiscal. Insa o modificare presupune timp destul de mult, in care societatile in insolventa cara marfa cu trenurile. O societate din Bistrita, care are un punct de lucru si in Bacau, procedeaza astfel. Evident, carburantii ajung tot la pompa, dar pe alte cai”.
Si la achizitiile intracomunitare se intimpla la fel. O societate viabila – spune Catalin Ionel – importa dintr-un stat al Uniunii Europene, livrarile fiind fara TVA, ajunge in tara, trece marfa printr-o firma fantoma, unde se scurge tot TVA-ul. „Exista, desigur, un program national de urmarire si monitorizare a societatilor care fac importuri si se emit liste cu societatile care prezinta riscuri, iar importatorii sint monitorizati de la intrarea in tara pina la destinatia finala. Ei sint urmariti, de echipaje de la GF, de la frontiera”. (Petru DONE)
Lasă un răspuns