Prețul mașinilor noi este mare, astfel că mașinile second-hand sînt mai populare ca niciodată. Mașinile second-hand constituie o atracție pentru cumpărătorii cu spirit practic. Dacă doriți să faceți într-adevăr o afacere, trebuie să studiați cu atenție oferta de mașini de vînzare. Cea mai mare parte a testării mașinii ar trebui să aibă loc înainte de a o conduce propriu-zis. Este foarte tentant să vă urcați direct la volan și să dați întîi o tură, dar e mai bine să inspectați mașina cu atenție atît înainte cît și după testul de conducere, pentru a putea determina cît mai bine starea generală a mașinii și pentru a putea confrunta observațiile directe cu răspunsurile primite la verificarea vînzătorului. La sfîrșitul acestei testări nu veți ști cu siguranță dacă mașina este în perfectă stare din punct de vedere mecanic, dar măcar veți ști dacă merită să o duceți la o inspecție specializată. De asemenea ați putea descoperi cîteva probleme minore care vă pot ajuta să reduceți prețul.
Înainte de test
Atunci cînd mergeți să testați o mașină second-hand, îmbrăcați-vă cu niște haine pe care să le puteți murdări puțin, luați cu dumneavoastră un magnet de mici dimensiuni și, cel mai important, întotdeauna faceți acest lucru la lumina zilei.
În ciuda tehnologiilor avansate de producție, rugina rămîne unul dintre cei mai mari inamici ai mașinilor. Rugina este în general mai dăunatoare aspectului general al mașinii și prețului, decît capacității sale de a vă duce acolo unde aveți nevoie. Este foarte scump de reparat și imposibil de împiedicat reapariția ei. Începeți prin a studia partea inferioară a mașinii, pe dedesubt. Folosiți o lanternă pentru a inspecta pragurile, podeaua și lonjeroanele (elementele de structură ce formează un fel de cadru pe sub burta mașinii). Uitați-vă după urme de rugină și după diferențe de aspect între diferite secțiuni. O porțiune curată sau chiar proaspăt vopsită la o mașina mai degrabă ruginită, este o indicație clară că acea porțiune a fost reparată. Întrebați vânzătorul dacă mașina a suferit vreun accident.
În timp ce sînteți încă sub mașină, priviți și sub contra-aripi după urme de rugină. Urmăriți eventuale scurgeri de lichide (mai ales dacă sînteți la locul obișnuit de parcare), uitați-vă la tubulatura de evacuare și tobele de eșapament.
Anvelopele spun multe despre cum a fost întreținută o mașină și despre stilul de conducere al fostului proprietar. Trebuie să urmăriți mai multe lucruri.
Starea generală:
Uitați-vă după indicatorul de uzură de pe suprafața cauciucului; este vorba despre striații foarte mici care nu au importanță în capacitatea de tracțiune a pneului. Sînt puse acolo pentru a vă arăta cît de tocit este cauciucul respectiv. Dacă nu vedeți astfel de striații foarte mici, anvelopele trebuie probabil să fie schimbate, deși unele nu au astfel de martori de uzură.
Dacă nu există martori de uzură, încercați testul cu moneda. Țineți o monedă de 500 lei cu stema către dumneavoatră în poziție verticală și o introduceți între striurile pneului. Dacă vedeți întreg conturul stemei, pneul este probabil prea tocit. Dacă se vede toată stema trebuie să schimbați în curînd cauciucul. Repetați operațiunea cu toate cauciucurile.
Tocirea neuniformă:
Sînt toate cauciucurile tocite uniform, dintr-o parte în cealaltă? Dacă nu, este foarte probabil ca mașina să fi suferit un accident sau să fie geometria inegală.
Urmăriți cu atenție aceste aspecte: mașina are kilometraj mic dar cauciucurile sînt foarte tocite. De ce este acest contrast? Poate kilometrajul este incorect sau falsificat. Nu e o crimă dacă proprietarul a schimbat cauciucurile mai bune cu unele mai proaste înainte de vînzarea mașinii, dar ar trebui să verificați de unde vine aceasta neconcordanță.
Este aceeași problemă dacă mașina este puțin uzată dar cauciucurile sînt chiar noi. Poate proprietarul s-a decis să le schimbe mai devreme sau a avut o problemă la unul dintre ele și le-a schimbat pe toate patru. Nu strică să puneți întrebări asupra tuturor problemelor care apar.
Căutați cu atenție urme de rugină, chit sau urme de lovituri. Verificați cît de bine se aliniază ușile, capota și capacul de la portbagaj cu restul caroseriei. Toate ar trebui sa se închidă foarte bine și să se alinieze în același plan. Încercați cum funcționează ușile, încuietorile și geamurile. Multe dintre aceste teste pot părea inutile, dar orice mică problemă poate deveni problema dumneavoastră, și, mai important, orice mică disfuncționalitate poate fi folosită pentru a reduce prețul.
Acum a venit timpul să folosiți magnetul. Cele mai bune sînt cele ornamentale, flexibile. Puneți magnetul pe fiecare element exterior al caroseriei. Ar trebui să se lipească. Dacă nu se lipește poate fi unul din următoarele trei lucruri:
– porțiunea respectivă a fost reparată cu chit, fibra de sticlă sau alte soluții nemetalice;
– mașina este fabricată din fibră de sticla;
– elementul respectiv de caroserie este nemetalic sau nemagnetic
Dacă însă magnetul nu se lipește doar de unele portiuni, sau doar de una dintre uși, e clar că ceva nu e în regulă sau porțiunea respectivă a fost reparată.
Portbagajul trebuie de asemenea verificat cu atenție. Ridicați mocheta din portbagaj și uitați-vă după rugină sau urme de umezeală. Roata de rezervă este la locul ei (dacă nu se află în afara portbagajului, sub mașină), este umflată și în buna stare? Dați atenție și deschiderii portbagajului. Se deschide ușor, fără să scîrțîie sau să hîrîie? Rămîne deschis, sau vă cade în cap?
Privind compartimentul motor nu trebuie să fiți mecanic pentru a învăța cîte ceva despre mașina și despre proprietarul ei.
Uitați-vă bine la starea generală. Motorul este curat sau sînt scurgeri de ulei sau de alte lichide? Priviți cu atenție, pentru că o să vă mai uitați odată după ce o să conduceți mașina.
Verificați dacă este rugină, mai ales la oalele amortizoarelor și în colțurile de lîngă parbriz
Observați vreo urmă de vopsea proaspată (sau vopsea care este în mod clar mai nouă decît în altă parte)? Elementele de cauciuc, furtune și tampoane, sînt pătate sau stropite cu vopsea? Acestea pot fi semne ale unui accident sau pur și simplu ale unei revopsiri.
Cu motorul oprit, verificați starea curelei de la ventilator. Suprafața care vine în contact cu fulia nu trebuie să aibă crăpături vizibile sau să fie vizibil tocită.
Scoateți joja de la ulei, o ștergeți cu o cîrpă, o puneți la loc și o scoateți din nou. Este corect și suficient nivelul uleiului? Este uleiul închis la culoare și murdar? Acestea sînt semne că mașina nu este întreținută corespunzător. Puteți să vă uitați de asemenea după picături de apă pe joja de ulei, care pot însemna o garnitură de chiulasă defectă.
Dacă motorul stă de cîteva ore și radiatorul s-a răcit suficient pentru a putea pune mîna pe el, scoateți bușonul de la rezervorul de lichid de răcire. Atenție, unele mașini au sistemul de răcire presurizat și pot sări stropi cu presiune atunci cînd desfaceți bușonul. Dacă există o peliculă fină de ulei la suprafață, poate fi o defecțiune la garnitura de chiulasă. Dacă lichidul este plin de rugină, înseamnă că mașina nu a fost întreținută corect.
Este timpul să porniți motorul. Pornește ușor? Funcționează lin, normal, fără smucituri?. Nu ezitați să verificați toate luminile și martorii luminoși atît în interior cît și în exterior. Faceți la fel cu ștergătoarele, încălzirea, aerul condiționat și cu bricheta.
Cînd ați terminat inspecția, sînteți gata să începeți verificarea în mers.
În timpul testului
Conducerea mașinii în timpul testului este cea mai simplă parte a testării. Deoarece nu petreceți prea mult timp sub capotă sau pe sub mașină, un lucru pe care îl faceți cu siguranță din plin este conducerea. Așa că faceți un adevărat test de conducere. Nu vă învîrtiți doar de două ori în jurul blocului. Puneți mașina în toate situațiile de trafic în care ați intra dacă ar fi a dumneavoastră.
Faceți de cîteva ori parcarea laterală. Aveți o bună vizibilitate în spate și în lateral? Volanul se învîrte ușor?
Ieșiți în trafic și accelerați energic. Mașina are destulă putere pentru a vă satisface stilul de conducere? Ambreiajul și transmisia se manevrează ușor și fără smucituri sau ezitări? Acordați atenție zgomotelor provocate de motor și de rularea mașinii. Există vreun zgomot ciudat sau prea puternic?
Mașina își păstrează direcția atunci cînd luați mîinile de pe volan? Dacă nu, înseamnă că geometria nu este corectă, sau una din roți este insuficient umflată. Ar mai putea fi probleme la sistemul de frînare.
Cum se comportă mașina? Intrați pe o strada mai „accidentată” și observați ce se întîmplă. Balansează prea mult? Simțiți că iese de sub control? Treceți peste cîteva dîmburi sau denivelări mai accentuate. Continuă să balanseze după ce ați trecut de ele? Dacă da, s-ar putea să fie nevoie de amortizoare noi. De asemenea o înclinare prea accentuată în timpul unor viraje strînse poate însemna aceeași problemă.
Cum funcționează frînele? Verificați dacă sînt ferme. Observați dacă mașina trage într-o parte în timpul unei frînări mai bruște. De asemenea dacă mașina se înclină foarte tare spre înainte în timpul unei frînări bruște, înseamnă schimbarea amortizoarelor.
Înainte să terminati testul de conducere, acordați atenție scaunelor. Sînt suficient de confortabile pentru dumneavoastră? Verificați dacă aveți suficient suport lateral și dacă dimensiunea pernelor e potrivită pentru talia dumneavoastră. O problemă minoră poate deveni un inconvenient major atunci cînd mașina va deveni a dumneavoastră.
După test
Lăsați motorul să meargă pentru a mai face cîteva teste.
Cu motorul mergînd ridicați capota și verificați motorul. Verificați dacă au apărut scurgeri de lichide care nu erau înainte de test. Dacă vînzătorul are ceva de acuns în privința scurgerii de lichide, nu mai poate ascunde dupa testul de conducere. Apropiați-vă și ascultați cu atenție, și mirosiți. Auziți ceva ca un clinchet metalic? Ar putea fi supapele. Simtiți un miros urît de ulei ars sau un miros dulceag de lichid de răcire ? Gazele evacuate de toba de eșapament sînt incolore și curate? Dacă emană un fum albicios înseamnă consum excesiv de ulei. Dacă este foarte aburind, ar putea fi o problemă cu garnitura de chiulasă.
Verificați încă o dată dacă sînt scurgeri sub mașină. Atenție! Dacă ați folosit aerul condiționat, este normal să curgă apă.
În timp ce sînteți încă lîngă mașină, cereți să vedeți certificatul de înmatriculare. Verificați dacă seria înscrisă în certificat corespunde cu cea de pe mașină. De obicei este situată:
– în partea inferioară a parbrizului, la vedere, pe partea șoferului.
– sub scaunul pasagerului din față, poansonată în podea
– sub capotă, undeva în partea superioară a compartimentului motor, poansonată pe un element de rezistență.
Trebuie să fiți siguri că cel care va vinde mașina este și proprietarul ei. Dacă diferă numele vînzatorului de cel al proprietarului, puneți întrebări.
Dacă sînteți aproape sigur că doriți să cumpărați mașina și ați ajuns de acord cu vînzătorul asupra prețului, puneți condiția ca mașina să fie verificată de un mecanic înaintea cumpărării. Aceasta nu ar trebui să fie o problemă pentru vînzător. Dacă nu e de acord cu inspectarea mașinii, probabil are ceva de ascuns și atunci mai bine să renunțați la afacere.
O inspecție nu costă mai mult de cîteva sute de mii de lei. Dacă plătiți ceva mai mult, puteți verifica și compresia pe fiecare cilindru. O compresie mică sau mai mică la unul dintre cilindri, indică direct uzura motorului. Poate fi reparată, dar costă mult și necesită schimbarea segmenților sau a întregului set motor.
Lasă un răspuns