Răcirea vremii și iminenta apropiere a iernii scot bani în plus din buzunarele șoferilor. Dacă pe perioada anotimpului cald nu s-au îngrijit de mașina proprietate personală, considerînd că merge și cu mici cîrpeli, acum ei sînt nevoiți să suporte cheltuieli suplimentare pentru a-și pune la punct mijlocul de transport și a avea grijă de siguranța personală și a celor din jur.
Posesorii de autovehicule au intrat în febra pregătirilor pentru iarnă. În funcție de banii pe care îi au la dispoziție, dar și de modelul mașinii pe care îl conduc, ei au demarat toate verificările necesare adaptării mașinii la temperaturile scăzute, mult sub zero grade. Fie că apelează la service-uri specializate, unde scot din buzunar pe puțin 700.000 de lei, fie la mici meseriși, mai ieftini, toți șoferii au grijă de mașinile lor. În parcările din fața blocurilor vezi robotind, cu mîinile pline de ulei, pe tot băcăuanul de rînd care are o amărîtă de Dacie și nu are bani pentru a mai plăti asistența tehnică. În aceste condiții plătește doar piesele și materialele necesare, scăpînd astfel de plata manoperei.
Totuși, asistența unui specialist este binevenită, mai ales cînd este vorba de viața oamenilor.
„Pe scurt, un conducător auto trebuie să aibă în vedere mai mulți pași în asigurarea mașinii pe timp de iarnă. Punerea la punct a mașinii începe cu motorul, cu verificarea sistemului de aprindere, a stării bateriei de acumulatori, schimbul de ulei și filtru aferent, schimbarea filtrului de benzină, verificarea punctului de congelare a lichidului de răcire, verificarea climatizorului și echiparea cu material antiderapant: lanțuri, un săculeț de nisip și o lopățică”, ne-a spus Vasile Bogdan, administrator service Vilbroken SRL Bacău.
Un conducător auto trebuie să aibă în vedere zilnic: curățirea interioară și exterioară a automobilului, spălarea roților, barelor de protecție, numerelor de circulație, ungerea pompei de apă, a capetelor de bară și a pivoților, controlul și verificarea stării caroseriei, aripilor, ușilor, barelor de protecție, tobei de eșapament, amortizoarelor, bridelor de arcuri, roților, pneurilor, radiatorului, barelor de direcție și accesoriilor motorului, controlul funcționării claxonului, ștergătoarelor de parbriz, semnalizatoarelor, aparatelor de bord, broaștelor de uși, verificarea jocurilor butucului roții din față și spate, presiunii în pneuri și a eventualelor prelingeri de lichid la amortizoare și frîne, controlul pe parcurs al funcționării motorului, ambreiajului, cutiei de viteze, volanului, controlul consumului specific de combustibil, alimentarea cu combustibil, apă și ulei, completarea lichidului de frînă.
Pentru a fi sigur de viața lui și a celorlați din trafic, un conducător auto trebuie să își remedieze pînă la căderea zăpezii următoarele defecțiuni:
• Defecțiuni ale direcției
O parte dintre acestea pot fi remediate numai în atelierele de specialitate, iar o a doua parte a acestora pot fi efectuate și de către proprietarul automobilului. „Controlarea unghiului roților, reglarea jocului de montaj al rulmenților, echilibrarea roților și înlocuirea rotulelor uzate se execută numai la service. Dacă nu sînt remediate aceste defecțiuni, ele pot provoca bătăi la roți”, mai spune maistrul Vasile Bogdan. Pneurile trebuie umflate la presiunea prescrisă, lucru pe care îl poate face singur proprietarul. „Jocul anormal de angrenare la cremalieră se reglează numai la ateliere specializate, precum și înlocuirea fuzetei sau a brațelor deformate. Cînd roțile din față fulează, șoferul poate să înlocuiască jențile deformate”, mai spune specialistul auto. Cînd se aud zgomote la rularea autoturismului în linie dreaptă și mai ales la viraje, automobilistul poate face plinul de ulei de aceeași calitate în caseta de direcție. Poziționarea casetei de direcție, refacerea paralelismului, strîngerea șuruburilor se execută tot la service.
• Defecțiuni la instalația de frînare
Iarna, șoferul trebuie să fie sigur pe frînele mașinii, siguranță pe care mașina trebuie să o ofere de altfel pe tot parcursul anului. Înlocuirea racordurilor flexibile, desfundarea și curățarea rezervorului de compensare înfundat, înlocuirea lichidului de frînă cu cel prescris, defecțiuni care au ca efect neasigurarea frînării corespunzatoare, se execută de regulă numai de către ateliere specializate. Aerisirea circuitului de frînare se poate realiza și de către proprietarul automobilului. Acesta mai poate executa deblocarea frînei de mînă, completarea rezervorului compensator cu lichid și alte operațiuni mai simple. Operații care se execută numai la service sînt: spălarea cu alcool a cilindrului principal, deblocarea saboților și înlocuirea pieselor defecte, înlocuirea garniturilor la cilindrul principal, schimbarea plăcuțelor de frînă, înlocuirea conductelor din circuit, curățarea discurilor și tamburilor cu tricloretilenă și hîrtie abrazivă.
• Defecțiuni la tabloul de bord
O altă grijă a conducătorului auto este tabloul de bord, care dă semne asupra stării de funcționare a mașinii. „Dacă indicatorul pentru presiunea uleiului și temperatura apei se aprinde, după ce motorul a pornit, se pot face următoarele operațiuni de remediere: se verifică nivelul uleiului și dacă este sub „minim” se completează, se verifică dacă cureaua ventilatorului este suficient de întinsă, la fel și cureaua pompei de apă, sau se înlocuiește, se verifică existența lichidului de răcire în vasul de expansiune și, dacă se constată lipsa acestuia, se completează lichidul de răcire la nivelul cerut”, ne mai spune specilaistul de la Vilbroken. Dacă indicatorul pentru luminile de semnalizare, la schimbarea direcției de mers, nu funcționează înseamnă că becul martor este ars și se va schimba. La fel, se pot schimba și celelalte becuri arse de la clapeta de șoc, cele de la fază lungă sau scurtă. La ștergătorul de parbriz, defecțiunile electrice privind distrugerea izolației conductorului sau desfacerea lui de la locul de legătură, produce scurtcircuitarea motorului electric. Acesta va trebui rebobinat sau, dacă este cazul, schimbat. Schimbarea motorului se realizează la service.
• Defecțiuni la generatorul de curent
Generatorul de curent nu dezvoltă întreaga putere pentru că s-a îmbîcsit cu ulei și atunci se curăță cu o cîrpă înmuiată în benzină. Cînd periile nu calcă bine pe colector sau sînt înțepenite în locașul lor se curăță locașul și periile cu o cîrpă înmuiată în benzină, iar atunci cînd periile sînt prea uzate și nu sînt apăsate suficient pe arcuri se montează perii noi, care se șlefuiesc pe colector cu pînză pentru șlefuire uscată. Atunci cînd cureaua de transmisie patinează pentru că este prea slabă sau prea uzată se întinde, ori dacă este prea uzată, se înlocuiește. Dacă bobina rotorului este arsă se verifică rotorul și se rebobinează. O altă cauză o constituie releul de tensiune care este montat greșit.
În cazul în care generatorul nu debitează curent, trebuie verificat bobinajul rotorului. Dacă este ars se înlocuiește sau se rebobinează rotorul, iar dacă este ars rotorul se înlocuiește. O altă cauză o reprezintă legăturile la generator desfăcute sau întrerupte între generator și releu. Pentru a rezolva problema se determină locul întreruperii și se înlătură conducta defectă sau se înlocuiește cu una nouă. Defecțiunea se remediază prin rectificarea colectorul la strung și pilirea cu grijă izolației dintre lamele. Producerea unui scurtcircuit la bobinele rotorului se remediază prin rebobinarea acestuia.
În cazul în care becul de control la tabloul de bord nu arde se verifică dacă becul este slăbit în dulie sau este ars. Se fixează bine becul în dulie sau se înlocuiește. Cînd legătura la masă s-a slăbit, s-a rupt sau are o rezistență de contact mare se verifică dacă contactul dintre generator, suport și motor este curat. De asemenea, și cînd legătura la masă a releului prezintă murdării, suprafețele de contact se curață bine. „Alte motive la fel de însemnate și mai ușor de recunoscut de posesorul mașinii pot fi descărcarea bateriei sau defecțiuni ale acesteia și este necesar înlocuirea ei”, mai spune Vasile Bogdan. (Claudiu TĂNĂSESCU)
Lasă un răspuns