Securitatea pasagerilor- prioritate absolută
Activitatea de asigurare a securității zborurilor este principala misiune a întregului personal aeroportuar și a compartimentelor implicate.
Măsurile specifice au avut în vedere asigurarea cu materiale, consumabile, echipamente și mijloace tehnice speciale aeroportuare pentru buna desfășurare a activității, asigurarea cu personal calificat, asigurarea conducerii, coordonării și fluxului informațional între organele de trafic aerian ROMARSA și personalul aeroportuar, echipaje aeronave, pasageri, precum și cu alte instituții care contribuie la asigurarea securității aeroportuare.
Este de remarcat faptul că personalul calificat deține licențe de funcționare specifice activității aeronautice, în conformitate cu cerințele impuse de legislația aeronautică internă și internațională.
Au fost, de asemenea, reanalizate și organizate fluxurile de pasageri, bagaje, mărfuri și poștă pentru traficul intern, extern și VIP- delegații prezidențiale, guvernamentale.
În conformitate cu prevederile specifice amenințărilor și altor situații deosebite, au fost aplicate măsuri adecvate în vederea asigurării securității activității și integrității infrastructurii aeroportuare.
Ca urmare a aplicării acestor măsuri, Aeroportul Bacău nu a înregistrat evenimente, incidente sau catastrofe de zbor aparținând aviației civile, datorate activității personalului aeroportului, se specifică în raportul de activitate pentru anul 2003.
Acces numai cu legitimație
Pentru asigurarea securității infrastructurii aeroportuare a fost reanalizat și actualizat Planul de Pază al aeroportului ca urmare a încetării serviciilor efectuate de către M.Ap.N. și efectuarea pazei cu efective ale Corpului Gardienilor Publici din Bacău.
Și Planul de Securitate Aeroportuară și a Situațiilor de Criză, a fost reanalizat și actualizat, în contextul desfășurării activității conform statutului prevăzut de legislația în vigoare.
În perimetrul aeroportului și la obiective se efectuează un control foarte strict iar accesul se face pe baza legitimațiilor și a tabelelor cu personalul și autovehiculele aprobate.
Din păcate, personalul este insuficient
Activitatea aeroportuară reprezintă activitatea de bază a aeroportului și este controlată de către A.A.C.R.-Autoritatea Aeronautică Civilă Română care emite Certificate de Exploatare anuale. În aceste certificate sunt stipulate condițiile de funcționare- decolare, aterizare și mișcare la sol a aeronavelor, în traficul intern și internațional de pasageri, marfă și poștă, precum și a celorlalte servicii și compartimente aeroportuare- conducere, operațional, tehnic- infrastructura, auto și tehnica aeroportuară, PSI, căutare salvare, PNA-protecția navigației aeriene, energetic.
Punctul de Trecere a Frontierei de Stat Aeroportul Bacău funcționează în prezent, cu 4 persoane (2 ofițeri și 2 subofițeri) iar Biroul Vamal Aeroport Bacău funcționează cu personal detașat de la alte birouri în baza deciziilor emise de către Șeful Direcției Regionale vamale Iași.
Chiar dacă personalul este insuficient, activitățile necesare asigurării serviciilor de vamă și graniță pentru cursele aeriene internaționale s-au desfășurat în bune condiții, neîregistrându-se întârzieri sau discontinuități.
Curse regulate pentru Germania și Italia
Traficul aerian al Aeroportului Internațional Bacău cuprinde curse regulate internaționale pe relația Germania- Munchen iar pe ruta Italia, cursele vizează destinațiile Bologna, Florența, Milano-Bergamo, Roma- Ciampino, Treviso și Verona.
Începând cu data de 1 aprilie 2003, Compania CARPATAIR a introdus în programul de zbor două noi destinații Ancona și Stuttgart.
Sunt incluse în programul de zbor și curse charter internaționale, de pasageri în Europa și Orientul Apropiat și cargo, în Asi ca și curse charter de pasageri pe relații interne, în special cu capitala.
Au crescut veniturile
În cursul anului trecut și în primele luni ale acestui an s-a înregistrat o creștere a veniturilor proprii, fapt datorat depășirii peste plan a numărului de zboruri și pasageri transportați de CARPATAIR și începerea operării CLUB AIR, companie italiană, din iulie 2003.
Au fost luate și o serie de măsuri care au vizat acest aspect, respectiv a fost majorat numărul de mișcări de aeronave comerciale aducătoare de venituri, au fost încheiate sau prelungite contractele privind închirierile de spații și prestări servicii și s-au încheiat contracte pentru maținile care pot fi dislocate.
Un alt segment vizat a fost reducerea cheltuielilor curente. Acest lucru a fost posibil prin menținerea numărului minim optim de personal, prin gestionarea strictă a timpilor de funcționare a echipamentelor aeroportuare ca și prin efectuarea lucrărilor de întreținere, reparații și modernizări în regie proprie.
În cadrul bugetului, cheltuielile de personal și cele materiale au ponderea majoritară, fapt justificat de apariția noilor prevederi privind Codul Muncii, respectiv consumurile de materiale, consumabile, utilități, direct proporționale cu creșterea numărului de mișcări aeronave, în vederea asigurării serviciilor aeroportuare.
Cheltuielile materiale directe au fost diminuate la nivelul minim de asigurare a activității aeroportuare.
În funcție de activitatea aeroportuară s-a monitorizat permanent numărul mediu de personal în vederea reducerii cheltuielilor de personal la nivelul minim. Acest lucru a fost posibil prin introducerea programului flexibil, în corelație cu asigurarea cerințelor de siguranță în operarea aeroportului.
Creșterea gradului de acoperire a cheltuielilor este condiționată de creșterea numărului de mișcări aeronave și al operatorilor aerieni. Activitatea depinde în mod direct de menținerea în stare de disponibilitate a infrastructurii și de existența echipamentelor aeroportuare specifice activității de handling, fapt ce implică un volum mare al cheltuielilor de investiții și reparații capitale.
În cursul anului trecut s-au efectuat lucrări în regie proprie, necesare bunului mers al activității de deservire a aeronavelor și pasagerilor, reprezentând un total manoperă de peste jumătate de miliard, această valoare degrevând capitolul cheltuieli.
Aeroportul Bacău are cel mai rapid ritm de dezvoltare
În vederea efectuării unui studiu de prefezabilitate, precum și pentru poziționarea aeroportului băcăuan față de celelalte aeroporturi din țară, doi studenți masteranzi de la Universitatea Harvard au realizat un studiu a cărui concluzie s-a impus de la sine. Aeroportul Bacău ocupă poziția 7 ca trafic și are cel mai rapid ritm de dezvoltare calculat pe ultimii trei ani.
Avantajul acestui studiu constă în faptul că acesta a cuprins toate direcțiile aeroportuare precum și evaluarea financiară a cheltuielilor privind reparația/reabilitarea/modernizarea infrastructurii aeroportuare.
Infrastructura destinată activității aeronautice
Infrastructura tehnică deține o suprafață construită de peste 3000 mp care cupinde clădiri destinate activității de protecție a navigației aeriene și telecomunicații aeronautice, aerogara de pasageri, pavilionul administrativ și corpul tehnic.
Vechimea clădirilor este mare, de peste 35 de ani, fapt ce impune efectuarea de reparații curente și capitale.
În decursul anului trecut s-au efectuat numai lucrări de întreținere.
Datorită infrastructurii aerogării nu se poate deservi decât un singur flux pentru toate tipurile de activități- plecări, sosiri, echipaje, VIP, fapt ce conduce la întârzieri în operare.
Datorită faptului că zborurile Companiei Aeriene CLUB AIR presupun atât plecări cât și sosiri, în funcție de numărul de pasageri în aceste fluxuri, se utilizează traseul prin salonul oficial. Capacitatea mică a acestuia duce la greutăți în manipularea bagajelor pasagerilor precum și, inevitabil, la lipsa de confort a pasagerilor.
În situația actuală, având în vedere traficul existent și cel preconizat, se impune modernizarea aerogării de pasageri prin construcția a două corpuri anexă la cel existent pentru fluidizarea traficului. Există în acest sens studiul de prefezabilitate necesar acestei lucrări.
Studiul de fezabilitate și tema de proiectare, conform ultimelor prevederi apărute ca urmare a aderării României la spațiul comunitar european vor trebui să respecte cerințele UE. Acestea presupun fluxuri dedicate și exclusive cetățenilor UE cu facilitățile aferente și alte fluxuri pentru cetățenii non UE.
Consiliul Județean se implică în mod direct
În urma auditului efectuat de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română s-au constatat anumite deficiențe în operare, datorate vechimii tehnicii din exploatare precum și lipsa de echipamente moderne și care să respecte cerințele actuale referitoare la asigurarea securității.
Având în vedere gradul înalt de tehnicitate pe care tehnica aeronautică modernă îl solicită, precum și normele și reglementările internaționale în domeniu se impune înlocuirea și achiziționarea de tehnică și utilaje de aerodrom.
În acest sens Consiliul Județean Bacău a acordat fondurile necesare achiziționării unui degivror aeronave autopropulsat . Comisia de licitație a organizat trei ședințe de licitație, dar datorită timpului scurt precum și unor probleme de eligibilitate și tehnice, achiziția nu s-a putut realiza. Consiliul Județean a aprobat transferarea sumei de 5 miliarde de lei pentru anul 2004 în vederea reluării procedurilor de licitație și achiziționare.
Mijloacele și tehnica specifică de aerodrom va permite completarea serviciilor din cadrul activităților de handling aeroportuar, aeroportul fiind astfel capabil să deservească o gamă cât mai largă de aeronave, atât cele ale companiilor care operează actualmente pe aeroport cât și cele ale companiilor care operează curse charter.
Mai mulți bani pentru copii săraci
În conformitate cu prevederile legale privind finanțele publice locale, în bugetele locale se înscrie fondul de rezervă bugetară la dispoziția Consiliului Județean de până la 5 la sută din totalul cheltuielilor.
Acestea se utilizează la propunerea ordonatorilor principali de credite, pe bază de hotărâri ale Consiliului Județean pentru finanțarea unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în cursul exercițiului bugetar.
În acest sens, s-a solicitat alocarea unei sume de peste 1,5 miliarde de lei. Suma reprezintă contribuția Consiliului Județean la cofinanțarea Proiectului „Complex Zemeș- centrul educativ pentru copiii săraci și Centrul de planificare familială și educație sanitară”.
Potrivit contractului de finanțare nerambursabilă, Consiliul Județean Bacău beneficiază de o finanțare de la bugetul de stat în cadrul Subprogramului „Investiții în Servicii Sociale” pentru implementarea proiectului „Complex Zemeș- centrul educativ pentru copiii săraci și Centrul de planificare familială și educație sanitară”.
Valoarea totală a proiectului este de peste 4 miliarde de lei și va fi asigurată de Ministerul Integrării Europene, Consiliul Județean Bacău și Trustul Orfelinat Bacău.
Principalele activități ale proiectului sunt renovarea și dotarea sediului Complexului de agrement și recreere Zemeș, deschiderea oficială a complexului de servicii sociale, oferirea de servicii sociale în cadrul complexului.
Ca obiectiv general, proiectul își propune să creeze o dinamică socială la nivelul unor comunități cu mari probleme socio-economice, vizând antrenarea actorilor economici și sociali din domeniul public și privat și a cetățenilor în general la ameliorarea/rezolvarea problemelor familiilor aflate în dificultate.
Rectificări la bugetul Consiliului județean
Fondurile bănești acordate de persoane fizice și juridice instituțiilor publice finanțate integral de la buget sunt vărsate direct la bugetul local, respectiv al Consiliului Județean Bacău din care se finanțează acestea. Cu aceste sume se va majora bugetul de venituri și cheltuieli al ordonatorului principal de credite iar fondurile vor respecta destinația stabilită de transmițător.
De asemenea, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea donațiilor și sponsorizărilor, instituțiile publice au obligația să solicite Consiliului Județean majorarea bugetului de venituri și cheltuieli.
Printr-o adresă din martie 2004, Direcția Județeană pentru Protecția Copilului Bacău solicita bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs cu suma de 178 de milioane de lei. Dintre aceștia, peste 150 de milioane reprezintă cheltuielile de personal iar aproape 20 de milioane sunt destinați pentru cheltuieli materiale.
Conform unei Convenții de colaborare încheiată cu Fundația Sera România, aceste fonduri vor fi utilizate pentru plata drepturilor salariale brute a unui număr de 5 asistenți maternali profesioniști.
De asemenea, fondurile primite de la această fundație, în sumă de 18 milioane de lei vor fi utilizate pentru plata unui ajutor material lunar în valoare de 1,5 milioane de lei, unei familii aflate în dificultate.
Direcția de Protecția Copilului nu este însă singura care solicită suplimentarea bugetului.
Complexul Muzeal de Științele Naturii Bacău și Serviciul Public Județean de Drumuri sunt instituții care au nevoie de mai mulți bani. Creditele solicitate de acesta din urmă vor fi utilizate pentru finanțarea în continuare a lucrărilor de reparații curente la drumuri- îmbrăcăminți bituminoase ușoare pe drumul județean DJ 243 B, la limita Județului Vaslui-Motoșeni-Vultureni-Parincea
Consiliul Județean susține „Turismul durabil de calitate”
Potrivit legii administrației publice locale, Consiliul Județean are atribuții în adoptarea de programe, inclusiv de dezvoltare a turismului, în acest scop fiind înființat un serviciu public județean de promovare a turismului durabil.
În calitatea sa de membru al Adunării Regiunilor Europei (ARE), Consiliul Județean Bacău a răspuns recomandării acestui for internațional de a dezvolta parteneriate cu alte regiuni europene în cadrul Programului Centurio. Programul a fost creat de către ARE în 1994, pentru a dezvolta regionalismul în Europa și pentru a încuraja dezvoltarea durabilă și coeziunea economică și socială în Europa. Principalul obiectiv al programului este de a promova dialogul și schimbul de experiență și competențe între regiunile Europei, întărirea capacității administrative și sprijinirea capacității democratice.
În cadrul Programului Centurio, Consiliul Județean a stabilit două parteneriate în domeniul „Turismului durabil de calitate” ce se vor derula în perioada 2004-2006. Primul parteneriat este reprezentat de regiunea Languedoc Roussillon (Franța) și Bacău. Valoarea totală a acestui parteneriat este de aproape 16.500 de euro, suma de co-finanțare a Consiliului Județean fiind de 2350 de euro. Cel de-al doilea parteneriat este reprezentat de regiunile Trento(Italia), Olomuc(Cehia) și Bacău. Valoarea totală a proiectului este de 35 000 de euro, suma de co-finanțare ce revine Consiliului Județean fiind de 4 000 de euro.
Scopul acestor parteneriate este de a dezvolta o abordare integrată a turismului, ce implică actori relevanți din sectorul public, privat și societatea civilă și de a exploata o gamă largă de resurse locale.
În timpul derulării parteneriatelor vor fi organizate diferite tipuri de activități, de la vizite de studiu, seminarii, până la workshopuri și conferințe.
Activitățile vor fi bazate pe schimbul de experiență și know-how între parteneri în domeniul turismului durabil, incluzând îmbunătățirea calității mediului în destinațiile turistice, metode inovative de promovare a unei infrastructuri și servicii turistice de calitate, conservarea patrimoniului cultural și promovarea turismului tradițional. Componenta de perfecționare a operatorilor turistici dar și a autorităților publice va fi abordată în cadrul acestui schimb de experiență între Regiuni.
Activitățile prevăzute în cadrul proiectului au ca rezultat creșterea gradului de informare a actorilor relevanți din domeniul turismului, parametru esențial în dezvoltarea unui turism durabil.
Având în vedere potențialul turistic al județului Bacău, susținerae acestor parteneriate atât din punct de vedere financiar cât și logistic, reprezintă nu numai o oportunitate de transfer a bunelor practici și tendințelor de dezvoltare a turismului la nivel european dar și posibilitatea constituirii de noi contacte și viitoare proiecte, atragerea de turiști din regiunile partenere în destinațiile turistice din județul Bacău și nu în ultimul rând contribuția la dezvoltarea durabilă a turismului ce poate completa alte sectoare economice.
În acest sens, în ultima ședință de Consiliu Județean a fost adoptată hotărârea privind cofinanțarea proiectului „Turism durabil de calitate”, cu precizarea că sumele aferente vor fi utilizate în perioada 2004-2006 în raport de graficul de eșalonare a celor două parteneriate.
Peste 1,5 miliarde de lei pentru cultură
Printre alte atribuții pe care le are Consiliul Județean se regăsește și cea acordarea de sprijin financiar pentru acțiuni culturale, precum și pentru activități educativ științifice și sportive.
La comisia de evaluare și selectare a proiectelor și programelor culturale au fost depuse 28 de proiecte culturale în vederea finanțării de la bugetul propriu al Consiliului județean în anul 2004.
Cele șase instituții de cultură aflate sub autoritatea Consiliului Județean au prezentat un număr de 20 de proiecte. Sectorul neguvernamental reprezentat de Asociația Corală „ATENEU” Bacău și Asociația „Festival România Bacău” au prezentat câte un proiect, Inspectoratul Școlar Județean Bacău un număr de 4 proiecte, Casa de cultură Onești un proiect și Protopopiatul Bacău Sud un proiect.
Din analiza efectuată de Comisia de evaluare și selectare a proiectelor și programelor culturale s-au aprobat și propus spre finanțare un număr de 23 de proiecte cu o valoare de peste 1,5 miliarde de lei.
Dintre acestea, 18 proiecte în valoare de 1,3 miliarde de lei sunt ale instituțiilor publice de cultură aflate sub autoritatea Consiliului județean iar 5 proiecte în valoare de 277 de miliarde de lei sunt ale altor instituții publice din județ.
În acest context, a fost aprobat proiectul de hotărâre privind finanțarea proiectelor culturale selectate, în urma evaluării lor de către Comisia de evaluare și selectare a proiectelor și programelor culturale, însumând o valoare totală de 1,6 miliarde de lei, din fondurile alocate cu această destinație în bugetul Consiliului județean pe anul 2004.
Lasă un răspuns