Consiliul Județean a urmat un traseu ascendent
Potrivit legislației în vigoare, Consiliul județean Bacău se întrunește în ședințe ordinare odată la două luni și în cazuri excepționale se poate întruni în ședințe extraordinare.
În anul 2003, Consiliul județean s-a întrunit în 11 ședințe, din care 5 extraordinare, se arată în raportul privind modul de îndeplinire a atribuțiilor proprii și a hotărârilor Consiliului.
Hotărârile adoptate au vizat, în general, aplicarea măsurilor de reformă în administrația publică.
Activitatea consiliului în aceste ședințe s-a materializat în adoptarea a peste 100 de hotărâri. Acestea au reglementat întreaga gamă de atribuții date de lege în competența instituției. Un număr însemnat de hotărâri au avut caracter de reglementări, privitoare la stabilirea de impozite și taxe, regimul contravențiilor, diverse regulamente și proceduri de cofinanțare.
Activitatea instituției nu s-a materializat numai în adoptarea hotărârilor. Astfel, la fiecare ședință, la punctul „Diverse”, s-au pus în discuție și au fost lămurite multe probleme ale Consiliului și ale județului Bacău.
„Din experiența acumulată în administrația publică județeană pot să afirm că activitatea Consiliului județean a cunoscut de la un an la altul evoluții calitative și cantitative”, afirmă președintele instituției, prof. univ. dr. Neculai Lupu. În acest sens, „apreciez buna funcționare a comisiilor de specialitate care au reușit să lămurească până la amănunt problemele propuse spre dezbatere, astfel încât discuțiile la proiectele de hotărâri au fost la obiect iar aprobarea acestora s-a făcut în toate cazurile cu maximă responsabilitate și cu respectarea legii”.
Un alt aspect care demonstrează activitatea bună a Consiliului îl reprezintă participarea consilierilor la ședințe, în proporție de 96,2 la sută.
O mare parte a proiectelor de hotărâri adoptate au fost inițiate la solicitarea serviciilor de specialitate din cadrul aparatului propriu al Consiliului județean, care au urmărit permanent aducerea acestora la îndeplinire.
Este de remarcat faptul că activitatea Consiliului s-a desfășurat într-un climat de conlucrare a tuturor consilierilor, „culoarea „politică nefiind un factor de influențare a votului.
Din cele peste 100 de hotărâri adoptate în anul trecut, în urma controlului de legalitate din partea Prefectului județului Bacău, nu s-au formulat observații sau acțiuni în contenciosul administrativ, ceea ce demonstrează că hotărârile adoptate au respectat spiritul și litera legii.
Pentru a îndeplini atribuțiile prevăzute de legislație, președintele Consiliului județean a acționat permanent pentru asigurarea prevederilor Constituției precum și pentru punerea în aplicare a legilor, hotărârilor, ordonanțelor și a altor acte normative.
În exercitarea acestor atribuții au fost emise aproape 300 de dispoziții cu caracter normativ și individual. Cele cu caracter normativ au fost aduse la cunoștința publică prin presa locală și prin afișarea la afișierul instituției. Dispozițiile cu caracter individual au fost communicate persoanelor interesate în termenele prevăzute de lege. Problemele soluționate include numirea unor comisii de licitație, organizare concursuri, angajări de personal, acordări sporuri de vechime, sancțiuni disciplinare, convocarea ședințelor de Consiliu județean, constituirea unor comisii pe dsiverse domenii și multe altele.
Nu au fost reclamații sau sesizări privind activitatea decizională a președintelui Consiliului și nici activitatea funcționarilor publici și a celorlalți salariați.
O deosebită atenție a fost acordată problemelor cu care s-au confruntat Consiliile locale și primarii comunelor și orașelor.
Consultanță juridică pentru primari și consilieri
Președintele Consiliului Județean a acordat, prin serviciul de specialitate al instituției, sprijin și consultanță juridică pentru autoritățile administrației publice locale, comunale și orășenești susținând în instanțele de judecată 60 de cauze privind primarii și consiliile locale din județ. Se impune o mențiune în acest sens. Asistența este acordată doar atunci când secretarul unității administrativ-teritoriale nu are studii juridice. Consiliul județean a fost citat în 53 de cauze, structurate pe litigii civile, comerciale, contencios-administrative, litigii de muncă.
S-a avut de asemenea, în vedere asigurarea asistenței juridice pentru cooperarea sau asocierea cu organizații neguvernamentale sau alți parteneri sociali, în vederea finanțării și realizării în comun a unor servicii sau proiecte de interes județean în domeniul protecției copilului și persoanelor defavorizate.
Serviciul de relații publice și transparență decizională în administrația publică a adoptat de la început o procedură modernă de lucru cu publicul. În condițiile stabilite de Legea 544/2001 și Legea 52/2003. accesul la informații dar și la proiectele de hotărâri este mijlocit de către o singură persoană împuternicită, căreia cetățeanul i se adresează și de la care primește informația solicitată, indiferent de domeniul de activitate al autorității publice la care se referă.
În perioada la care face referire raportul prezentat s-a înregistrat un număr de 41 de cereri privind informațiile de interes public. Dintre acestea, 38 au fost soluționate favorabil iar 3 au fost respinse ca fiind exceptate de la interesul public.
Programe pentru combaterea sărăciei
În cursul anului 2003 s-a trecut la aplicarea prevederilor Legii privind sistemul național de asistență socială. Prin înființarea Direcției de asistență socială a județului Bacău s-au urmărit obiectivele cuprinse în Strategia județeană de asistență socială pentru corelarea politicilor de asistență în domeniul protecției familiei, a persoanelor singure, a persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap dar și pentru combaterea sărăciei și marginalizării sociale.
Regulamentul de organizare și funcționare a atribuit acestui serviciu public funcții de strategie, organizare, administrare și reprezentare a autorității administrației publice județene în domeniul asistenței sociale.
Direcția de asistență socială a județului s-a remarcat prin promovarea Strategiei județene în domeniul asistenței sociale, dând dovadă de flexibilitate și adaptabilitate la realitățile județului, măsurile propuse fiind urmărite îndeaproape în contact permanent cu societatea civilă.
Peste 31 de milioane de Euro pentru drumuri, apă și canalizare
O atenție deosebită a fost acordată sprijinirii autorităților publice locale în pregătirea, susținerea și derularea unui număr de 39 de proiecte pentru finanțare pe programul SAPARD în vederea realizării lucrărilor de modernizare de drumuri, alimentare cu apă și canalizare. După evaluarea proiectelor depuse în anul 2002 au fost declarate eligibile și admise la finanțare un număr de 31 de proiecte cu valoare de peste 31 milioane de EURO. Restul de 8 proiecte sunt eligibile dar nu au o finanțare asigurată.
O altă preocupare o reprezintă implementarea programului de alimentare cu apă a satelor. Județul Bacău are alocată suma de 17 milioane de dolari, în prezent fiind în stadii avansate de execuție sistemele de alimentare cu apă în 30 de sate. De asemenea, s-a finalizat proiectul tehnic pentru sistemele de alimenatre cu apă a satelor din comunele Poduri, Ardeoani și Măgirești, unde vor începe lucrările de execuție în primăvara acestui an. Populația totală care va beneficia de apă potabilă în sistem centralizat în urma aplicării acestui program este de aproape 50000 de locuitori.
Credite bugetare – după evaluări atente
În exercitarea atribuțiilor de ordonator principal de credite s-a acordat o atenție deosebită angajării și utilizării creditelor bugetare, numai după analiza necesității, oportunității și legalității cheltuielilor, integrității valorilor materiale și financiare aflate în administrarea Consiliului și a celorlalte operațiuni ce ți de calitatea de ordonator principal de credite.
Datorită măsurilor luate, organele de control abilitate de lege, nu au găsit deficiențe majore care să conducă la imputații sau stabilirea altor forme de răspundere.
Repartizarea veniturilor în vederea efectuării cheltuielilor s-a făcut pe baza criteriilor stabilite prin Legea bugetului de stat și cu participarea nemijlocită a comisiilor de specialitate și a consilierilor.
De asemenea, a fost îmbunătățit modul de punere în aplicare a prevederilor legale privind stabilirea, urmărirea și încasarea veniturilor. Faptul este reflectat și de faptul că în anul 2003 bugetul de venituri al Consiliului județean a fost realizat în procent de peste 90 la sută din care venituri proprii în procent de 101,1 la sută.
Lasă un răspuns