Toata suflarea teatrala din Romania este zguduita, in aceste zile, de o lege draconica, care vrea sa corecteze o suma de nedreptati prin altele mai mari. Demonstratiile stradale, grevele dezlantuite sau tacerile banderolate niponic, justifica temerile actorilor si angajatilor din teatre ca se pregateste, prin aplicarea Legii 353/2007, instituirea abuzurilor directoriale sau regizorale, a bunului plac in domeniul salarizarii si promovarii talentelor. Pentru ca nici in teatre nu sint numai ingeri. Sint orgolii si concurente pe motiv de talent, care intrec cu mult atmosfera obisnuita din oricare institutie publica. Or, un talentometru in stare sa dea masuri exacte inca nu s-a inventat. Noua lege propune indemnizatii mai mari pentru rolurile principale si altele mai mici pentru cele secundare. Ce te faci, insa, cind un actor in rol secundar cucereste scena si ramine in memoria publicului, iar altul in rol principal plictiseste si face din spectacol varza sau o simpla exhibitie? Spectatorii mai virstnici din Bacau, de pilda, isi amintesc cu bucurie rolurile memorabile ale lui Puiu Burnea sau Bibi Ionescu, excelenti numai in roluri secundare. Nu erau facuti pentru roluri de mare intindere, dar aveau talent cu carul. Actuala lege care-i diferentiaza salarial pe actori in functie de vechime si categorie nu este nici ea dreapta. Un tinar foarte talentat, distribuit in mai toate spectacolele, ar trebui sa astepte o viata ca sa ajunga la salariul unuia care face figuratie, dar cu vechime mare. Doar norme metodologice inteligente vor putea stabili criterii cit de cit exacte. Altfel actorii vor ramine la mina si aprecierea directorilor. Si asa distributiile in spectacole se fac preferential de catre regizori si directori, in functie de prietenii, simpatii, etc. Prin Legea 353/2007 chiar li se ingaduie regizorilor sa vina cu o echipa din afara teatrelor, bagind in somaj trupa cu angajament permenent. Asa ca multi isi vor pierde orice stabilitate materiala sau vor fi inlaturati. Nu sint jurist si nu-mi propun eu sa analizez punctual noul proiect de lege. Semnalez doar faptul ca, in buna masura, este neconstitutional si in dezacord cu Codul Muncii. Nu cu prevederi aberante se pune capat nedreptatilor, ci cu o abila cintarire a valorilor reale. Altfel, nu facem decit sa creditam paradigme culturale cu aparenta de trucaj comercial. Vechea lege a institutiilor de spectacole si concerte trebuie, intr-adevar, schimbata. E teribil de nedreapta si egalitarista. Trebuie una noua, dar nu confuza Lege 353. Simtim in noi propensiunea pentru schimbare, sau vrem sa schimbam numai fiindca „asa se cuvine” sau „asa se cere”? Daca un Parlament de veleitari elaboreaza legi strimbe, e datoria Ministerului Culturii sa redacteze norme metodologice inteligente, in stare sa tulbure linistea unora care se ocupa cu pusul ordinii in cultura. Altfel, incepem reforma teatrelor romanesti punind carul inaintea elementelor de tractiune, care-i pot succeda mai tirziu sau deloc. Iar acesta se va rasturna eroic in contrareforma, in timp ce animalele de tractiune vor continua sa pasca linistit prin ierburile legislatiei autohtone.
Vasile PRUTEANU
adrian herghelegiu a zis
nimeni nu mai pomeneste de actorii care au jucat pe scena teatrului din bacau, PUIU BURNEA, COSTANTIN COSTANTIN, DORU ATANASIU etc.