Apa, gazul și impozitele le vom plăti prin carduri
• în ultimul an, volumul achizițiilor în sistem electronic a crescut de peste o sută de ori • primarii din orașele mici spun că foarte puțini cetățeni au carduri și cred că cei mai mulți vor veni să-și plătească dările tot la ghișeele primăriilor
De luna viitoare, comercianții mari din municipii vor fi obligați să accepte plata prin carduri. Acest lucru este impus de Ordonanța de Urgență 193/2002, referitoare la introducerea sistemelor moderne de plată, care intră în vigoare de la 1 februarie. Conform actului normativ, comercianții cu o cifră de afaceri care depășește un anumit prag, ce urmează a fi stabilit prin Hotărîre de Guvern, sînt nevoiți să colaboreze cu băncile pentru instalarea de POS-uri (Point of Sale) care permit plata electronică. „Măsura este binevenită, deoarece în județul Bacău au fost emise circa 120.000 de carduri și doar 200 de comercianți acceptă plata prin acest instrument”, este de părere Ciprian Mazilu, purtător de cuvînt al Sucursalei Banc Post Bacău. Reprezentantul băncii afirmă că băcăuanii au început să prefere acest sistem de plată, dovadă că în 2002, față de 2001, volumul cumpărăturilor prin card a crescut de peste o sută de ori. Ciprian Mazilu a precizat că, indiferent de banca care a instalat POS-ul, comisionul plătit de cumpărător este zero. Doar comerciantul plătește un comision, dar care este nesemnificativ.
Cei mai mulți primari nu văd cu ochi buni sistemul electronic de plată
Tot de la 1 februarie 2003, conform aceleiași ordonanțe, furnizorii de servicii de utilitate publică și institutiile publice din municipii care încasează impozite, taxe, amenzi, penalități și alte obligații de plată vor trebui să accepte plăți și prin intermediul cardurilor. Practic, de la orice automat bancar de pe teritoriul țării se vor putea achita aceste dări către stat. Cei care nu vor pune la punct noile sisteme de plată riscă să primească amenzi între 10 și 50 de milioane de lei. Funcționarii Direcției de Taxe și Impozite Locale (DTIL) din cadrul Primăriei Bacău lucrează în aceste zile la implementarea sistemului client-server, prin intermediul căruia o anumită parte din baza de date a instituției va putea fi accesată de contribuabili. „Prin intermediul acestui sistem, pe baza unui cod stabilit între utilizator și primărie, orice contribuabil va putea ști, de exemplu, care este situația la zi a impozitelor și taxelor locale pe care le mai au de achitat”, a explicat Radu Codrin, directorul DTIL. El a precizat că un prim pas în demararea acestui proiect va fi făcut astăzi, cînd va avea loc o întîlnire între reprezentanții Sucursalei Banc Post Bacău, DTIL și cei ai societății Grup Soft din Piatra Neamț. „Societatea Grup Serv s-a ocupat de proiectarea și implementarea sistemului de evidență a impozitelor și taxelor locale, iar cu sucursala locală a Banc Post am demarat deja o serie de tratative în vederea utilizării bancomatelor acestei instituții pentru plata taxelor și impozitelor locale. Cred că vom reuși să respectăm termenul prevăzut de lege și pînă la 1 februarie să dăm în funcțiune acest sistem de plată”, a precizat directorul DTIL. ă
Nu același lucru se întîmplă, însă, la Moinești, unde Direcția de Taxe și Impozite din localitate abia a reușit să își întocmească un program care să cuprindă în baza de date valorile taxelor și impozitelor pe care le au de achitat moineștenii. „Nu cred că vom reuși să fim gata pînă la începutul lui februarie cu noul sistem de plată. În municipiul Moinești nu exită decît două bancomate așa că sistemul va putea fi accesat de un număr destul de restrîns de contribuabili”, ne-a declarat Nicolae Catană, secretarul primăriei Moinești. Accesibilitatea imediată a acestui program este pusă la îndoială și de Emil Lemnaru, primarul din Onești. „Din cele 20.000 de familii cîte există în Onești, doar o mie sau două vor putea să își achite prin mijloace electronice taxele și impozitele locale. Restul tot la ghișeele Direcției de Taxe și Impozite vor veni”, crede primarul din Onești. Nici costurile legate de implementarea acestui program nu au fost trecute cu vederea de Emil Lemnaru. „Ordonanața asta trebuia să vină și cu bani. Dacă venea cineva să ne spună: uite, ia de aici un miliard de lei și rezolvă această problemă, ar mai fi mers. Vom plăti și amenzi, dacă așa spune legea. Oricum, noi ne aflăm acum în tratative cu compania Oracle pentru a implementa, în cîteva luni, acest sistem de plată”, a încheiat primarul din Onești. (Fl. POPESCU, E. SOLOMON)
Lasă un răspuns