• unii oameni de afaceri sînt nemulțumiți de programul „scurt” de la Trezorerie • oficiali ai Finanțelor băcăuane spun că programul este dictat de rigorile firmei care se ocupă cu decontările interbancare
Programul unora dintre ghișeele Trezoreriei îi nemulțumește pe unii dintre oamenii de afaceri. Iulian Burghelea, reprezentantul firmei Tic Serv Com din Bacău, ne-a sunat la redacție și a reclamat că programul de lucru cu publicul între orele 8:30-11:00 i se pare „ieșit din comun”. Burghelea a opinat că orarul de lucru ar fi o „sfidare” la adresa oamenilor de afaceri, care trebuie să-și regleze programul după cel al Trezoreriei. Omul de afaceri a cerut conducerii Direcției Generale a Finanțelor Publice (DGFP) Bacău să caute soluții pentru prelungirea programului la Trezorerie.
Maricel Radu, purtător de cuvînt al DGFP, ne-a declarat că ghișeul la care se referă reclamantul aparține Trezoreriei municipiului, se află la etajul al doilea al clădirii mici a DGFP și acolo activitatea constă în administrarea de conturi pentru persoanele fizice autorizate și persoane juridice. „Aici are loc primirea de acte de la aceste entități, în vederea decontării cu băncile comerciale. După ora 11:00, cînd se încheie programul cu publicul, documentele se clasează, se centralizează și se depun la Trezoreria județului, de unde, după unele operațiuni, ajung la BNR. Aici are loc întîlnirea reprezentanților instituțiilor bancare pentru decontările interbancare”, a spus Maricel Radu. El a precizat că programul este cel stabilit pentru decontări de către BNR (societatea TransFond, care se ocupă de aceste decontări) și, tocmai de aceea, nu se poate prelungi programul respectivului ghișeu de la Trezorerie. „După ora limită stabilită de BNR, nu putem accepta documente de la contribuabili, deoarece s-ar perturba tot sistemul de decontare de acolo”, a mai argumentat Radu.
La DGFP sînt trei tipuri de relații cu publicul. Pentru primul tip, sînt deschise două ghișee, unul la parterul clădirii mari, pe linie de certificate de trezorerie, (program 08:00-13:00), iar celălalt la parterul clădirii mici, cu același program, pe linie de încsări și restituiri de impozite și taxe. Al doilea tip este cel de la parterul clădirii mici, cu program între 07:30-15:30, unde se încasează amenzile la bugetul de stat și taxele de timbru. Al treilea tip constă în ghișee deschise la primul etaj al clădirii mari, cu program 08:30-11:00, unde se administrează conturile instituțiilor publice. Tot din această categorie fac parte și ghișeele al căror program a fost reclamat de Iulian Burghelea.
Abia peste doi ani, decontările interbancare vor fi electronice
Deocamdată, decontările interbancare se fac pe suport de hîrtie, în două modalități, funcție de sumele tranzacționate interbancar. Pentru valori mai mici de 500 de milioane de lei, agenții băncilor și ai Trezoreriei fac decontările în fiecare zi în sala compensărilor de la societatea TransFond (cu sediul în imobilul Sucursalei BNR). Decontări cu valori mai mari de 500 de milioane de lei se fac tot la TransFond, dar numai după verificarea disponibilităților la nivel național ale băncilor plătitoare. Societatea TransFond a fost înființată în iunie 200, avînd ca acționari BNR, cu 33,3 la sută din capital, iar restul acțiunilor fiind împărțite între 28 de bănci comerciale.
Paste doi ani, băncile și Trezoreria vor comunica printr-un nou sistem automatizat de decontare, care va fi instalat de o companie italiană. Prin noul sistem, timpul de realizare a unei operațiuni se va reduce de la o medie de 3,67 de zile, cît este în prezent, la cîteva secunde în cazul decontărilor cu sume mari și maximum o zi pentru compensări (decontări nete). Sistemul va avea mai multe componente, în funcție de operațiunile solicitate, care vor fi introduse treptat, urmînd ca procesul să se încheie peste doi ani. Ministerul Finanțelor Publice a fost de acord să-și realizeze operațiunile de decontare prin același sistem de plăți. Firma italiană SIA va începe implementarea sistemului electronic la TransFond și va trece, în scurt timp, la introducerea acestuia la băncile comerciale. Implementarea va fi diferită de la bancă la bancă, fiecare urmînd să facă ajustările necesare, în funcție de performanțele sistemului informatic propriu. Prima și cea mai importantă realizare va fi reducerea timpului în care se fac decontările. De asemenea, se va anula posibilitatea apariției erorilor umane în acest proces. O altă consecință a introducerii sistemului electronic va fi și scăderea comisioanelor. În prezent, între băncile comerciale și clienți există posibilitatea transmiterii instrumentelor de plată prin sistem electronic. Între băncile comerciale și BNR, respectiv Transfond, acestea trebuie tipărite pe suport de hîrtie. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns