Licitatia pentru avionul Boeing 737-200 scos la licitatie prin Directia Generala a Finantelor Publice Bacau, tinuta ieri, 13 februarie, a fost aminata pentru 30 de zile pentru ca doi dintre licitatori s-au oprit la acelasi pret si nu au mai cedat. La licitatie s-au inscris sase ofertanti, dar unul a fost descalificat pentru ca suma care reprezenta garantia de participare, desi fusese depusa in banca, nu intrase in conturile Trezoreriei pina la inceperea licitatiei.
O licitatie pentru un avion Boeing s-a tinut pentru prima oara in Bacau. Aparatul de zbor, fabricat in anul 1985, a ajuns la societatea Aerostar pentru reparatii capitale, trimis de proprietarul sau din Nigeria, compania aeriana TranSky Airlines, in anul 2007.
Pentru ca proprietarul nu si-a mai putut plati costul reparatiei, a fost nevoit sa abandoneze avionul in favoarea statului roman, iar acesta a fost scos acum la vinzare pentru numai 84.320 de lei, adica aproape 20.000 de euro. Un avion nu este un bun oarecare, iar el nu mai putea fi scos din tara decit dezmembrat, dar cheltuielile ar fi fost atit de mari, incit nu mai meritau efortul. Problema nigerienilor a trecut, insa, si asupra companiei Aerostar, care s-a trezit cu un avion de care nu avea nevoie, in plus si cu un blocaj financiar datorat investitiei in primele faze din procesul de reparatii.
Proprietarul a trimis o declaratie de pierdere de drepturi si de renuntare la avion. Aerostar are si ea, pina la urma, in acest caz, un litigiu comercial, dar a renuntat, de asemenea, la pretentiile sale asupra avionului. A fost, totusi, nevoita, sa faca un memoriu din care sa reiasa starea aeronavei, de la primirea ei in reparatii, pina la faza la care s-a ajuns cu lucrarile si din care sa rezulte si ce ar mai fi trebuit facut, astfel incit un cumparator sa stie exact ce cumpara.
Reparatiile la un avion se fac in conditii speciale, strict avizate de certificari ale firmelor specializate. O piesa de schimb vine cu astfel de certificari si ele nu ar putea fi refolosite pe alte aparate de zbor decit daca sint din nou certificate. Toate aceste operatii, evident, costa.
O licitatie tensionata
Licitatia de ieri a inceput intr-un climat tensionat. Participantii au realizat ca, odata cumparat, avionul trebuie luat imediat din curtea Aerostar. Cei mai multi dintre ei – dupa cum ne-am dat seama din discutiile neoficiale – il doreau pentru a-l vinde la materiale recuperabile. Sa-l transporte de acolo, ar costa destul. Sa-l taie in curtea societatii din Bacau, s-ar fi trezit cu nota de plata din partea gazdelor. Unii chiar au acuzat organizatorii pentru ca nu le-au oferit un caiet de sarcini, sa stie cum sta situatia, dar acestia au invocat prevederile legii.
Dilema a fost, probabil, rezolvata in vreun fel, tot in timpul licitatiei, pentru ca aceasta si-a urmat firul, desi la fel de agitat. Pasul licitatiei a fost de 5% din valoarea de pornire, astfel incit s-a ajuns, la un moment dat, la ceva mai mult de 300.000 de lei. Acolo s-au blocat ofertantii, cind doi au ramas pe acelasi pret. Astfel, licitatia se va relua.
La fier vechi sau in zbor?
Ce mai poti face cu un astfel de avion? – ne intrebam inca de cind am auzit de aceasta licitatie. Ieri, unii dintre participanti, care sigur urmareau sa cumpere avinul pentru a recupera metalul din el, isi banuiau colegii de interese mai nobile.
Daca nu ar fi dezmembrat si valorificat ca atare, la materiale refolosibile, strict sortate, poate fi dus intr-o scoala de pilotaj, ca simulator pentru viitorii piloti, sau poate fi valorificat prin piese de schimb, cu toate costurile aferente pentru certificari in laboratoarele specializate.
Unii l-ar putea cumpara pentru propriile colectii de masini de forta, pentru a-l transforma intr-un mic bar sau ca punct de atractie intr-un parc turistic. Dar cite variante nu ar fi. Sau, poate cineva chiar ar fi interesat sa sustina reparatiile pina la capat si sa faca din el un aparat de zbor perfect functional, lucru posibil – dupa cum spunea chiar presedintele Aerostar, Grigore Filip -, dar cu o nota de plata pe masura.
Lasă un răspuns