Zeci de proprietari pe terenurile cărora se construiește Autostrada A7 Moldova, vor să dea statul în judecată. În localitatea Colceag, din Prahova, peste 600 de oameni au aflat că vor primi doar 1 leu și 18 bani pe metrul pătrat de teren arabil, conform Știrilor Pro TV.
Pe piața liberă, prețul este dublu. Autoritățile spun că aceste sume au fost stabilite de experți independenți. Iar proprietarii pot primi mai mulți bani doar dacă instanța va decide asta. Chiar dacă statul nu a ajuns încă la pace cu localnicii, lucrările au început.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a trimis în comuna Colceag un reprezentant care să le explice oamenilor de ce vor primi doar 1 leu și 18 bani pe metrul pătrat de teren expropriat.
„Cuantumul despăgubirii nu îl stabilește CNAIR ci un evaluator cumva independent. Este independent care se raportează în principal la grilele notariale pe zonele respective aici, în Prahova, la care poate adauga un anumit prejudiciu. Noi nu putem interveni asupra cuantumului despăgubirii în niciun fel”, a spus Bogdan Satnoianu, CNAIR biroul exproprieri.
Primăria este și ea pe lista expropriaților cu 40 de hectare, iar primarul este la rândul lui nemulțumit. „Conform înregistrărilor pe care le avem la registrul agricol prin direcția Agricolă este dublu, undeva la 2 lei pe metrul pătrat, prețul real al pieței în momentul de față.”, a declarat Costin Valentin Stan, primarul comunei Colgeag.
Un broker imobiliar a explicat că procesul poate dura mult timp și implică mai multe costuri, însă instanțele pot decide în favoarea proprietarilor. „Instanța va lua în considerare diferiți factori, cum ar fi valoarea pieței, caracteristicile și utilitatea terenului expropriat, precum și drepturile proprietarului conform legislației în vigoare. Trebuie să se aibă în vedere că procesul poate dura o perioadă de timp și poate implica costuri legale”, a explicat Florin Dragoslav pentru Pro TV.
Cand va fi gata, Autostrada A7 va avea 320 de kilometri și va lega Ploiestiul de Pașcani. Pâna acum, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a semnat contracte pentru 12 dintre cele 13 loturi ale autostrazii către Moldova, care ar urma sa fie gata în anul 2026.
Mircea a zis
Un lucru bun pentru ‘afaceristii’ care au cumparat din terenurile respective in ideea ca fac acum un ‘ban muncit’.
Leo a zis
Dacă proprietarii de terenuri ar plati taxele NORMALE pe terenurile agricole deținute nu ar mai face GARGARĂ, sau învățat să nu plătească dar să fie sponsorizați cu tot felul de SOCIALISME,pe barba tuturor românilor.Terenurile adiacente autostrăzii vor avea valoare cid acesta va fi funcțională , toți oamenii trebuie să facă un sacrificiu,nu doar Fraierii???
Din Bacau a zis
In confruntarea dintre proprietate si expropriator (societate) niciodata proprietarul nu va fi mulțumit. Este si de înțeles. Pe de alta parte, romanii sunt un popor conflictual, confuz, invidios si, in general, arata un dispret evident pentru lege. Legea e buna numai pt altii, nu si pt el. Degeaba aratam catre cei 300 si ceva de parlamentari, hai sa zicem 3-4-5.000 de funcționari inalti. Dar, restul de cateva milioane? O apa si un pământ. Revenind la problema,cauza principala a nerealizarii investițiilor de care sa se bucure intreaga societate (daca tot am ajuns in stadiul asta, caci putem rămâne si la stadiul satului romanesc de la începutul secolului xx) a fost proprietatea privata. E o ciocnire intre mine si restul. Iar ca mine sunt cu miile. Cum ii mulțumești? Nu mai torni 1 m de asfalt nici in 200 ani. Pana acum cativa ani, nici se putea realiza exproprierea pana nu erau dati banii stabiliți de instanta. Adica, nu se putea face nimic. Oarecum o aberatie. Acum, se face exproprierea, statul da niste bani si cine considera ca proprietatea lui valoareaza mai mult poate sa dovedească. Ideea e ca nu mai putem tine in loc societatea. Iar 1 leu/mp = 10.000 lei/ha. Adica vreo 2000 eur. Pai, pe aici pe la noi, e cam tot atat 3-3.500 eur/ha. In unele zone ajunge rar la 6-7.000 eur/ha. Cam cat ar vrea romanul sa i se dea?