• dacă accidentatul își repară mașina la un service „neagreat” de firmele de asigurări, își va suporta din propriul buzunar o parte din factură • sistemul „agreerilor” ține cont mai mult de prețurile practicate de service-uri decît de calitatea lucrărilor
Legislația care reglementează sistemul asigurărilor auto crează disfuncționalități în unele cazuri de despăgubiri. Astfel, normele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) prevăd că despăgubirile (desdăunările) se pot acorda, în cazul unui asigurat de Răspundere Civilă Auto (RCA), numai cu acordul celor trei părți implicate: firma de asigurări, asiguratul și persoana care trebuie despăgubită. Dacă una dintre aceste trei părți nu vrea, despăgubirile se acordă cu unele dificultăți. Probleme suplimentare mai apar și din cauza sistemului de „agreere”, pe care îl practică firmele de asigurări. Este vorba despre convenții pe care asiguratorii le fac cu service-urile auto, documente în care sînt prevăzute prețuri maximale, în special la manoperă. Ce se întîmplă însă dacă accidentatul care trebuie să-și repare mașina pe RCA-ul vinovatului, dar preferă un service „neagreat”? De ce mai este obligatorie asigurarea, dacă statul permite sistemul de agreere, care nu pare a ține mereu cont și de calitatea reparațiilor, ci doar de prețul acestora? Problema asta se rezolvă pur românește adică și legal, și la mica înțelegere, și după cum e norocul fiecăruia.
Ovidiu Iacobuță, din Bacău, este posesorul autoturismului Volkswagen Bora, numărul BC 68 YBI. Ghinionul a făcut ca mașina, aproape nouă, să-i fie lovită de un camion al Armatei, cel din urmă vehicul fiind asigurat la Astra. Pentru că avea mașina încă în garanție, Iacobuță a fost nevoit să-și ducă VW la reparat la service-ul dealer-ului de la care l-a cumpărat. Unitatea respectivă a reparat mașina în două zile, a eliberat factura, dar nu și mașina. „Mi-au spus că ori plătesc, ori să vin cu un aviz-accept de plată pe factură prin care firma de asigurări își asumă obligația de plată, altfel nu-mi dau voie să iau mașina din service”, povestește Ovidiu Iacobuță. Cu factura în mînă, el s-a dus la Astra, firma de asigurări. „Au refuzat să-mi dea avizul pe factură. Mi-au spus să plătesc eu la service și abia după aceea îmi achită ei banii direct mie”, spune Iacobuță. De cealaltă parte, Nicolae Oprea, directorul Astra Bacău, precizează că „nu avem convenție de agreere cu respectivul service, deci nici măcar cu acceptul nostru de plată nu i-ar fi dat mașina”. Oprea spune că, la RCA, factura se face oricum pe numele clientului. Acesta trebuie să o achite, urmînd să se prezinte cu acest document și cu altele referitoare la accident la firma de asigurări. „Noi verificăm devizul, conform unor normative, și apoi îl desdăunăm pe respectivul accidentat”, spune Oprea. Conform directorului Astra, în cazul service-urilor „neagreate” se dau și acum desdăunări, dar numai în limitele maxime ale prețurilor stabilite cu unitățile „agreate”, urmînd ca diferențele de preț să le suporte păgubitul. În acest caz, întrebarea pe care și-o pune, firesc, Iacobuță, este ce ar fi trebuit să facă. „Dacă mă duceam la un service agreat, pierdeam garanția la mașină, de unde era să știu că voi avea probleme?”, ne-a spus omul încurcat de înțelegerile firmelor, care l-au prins pe el la mijloc.
Adevărul e, ca de obicei, la mijloc, în sensul că Legea asigurărilor prevede că „asiguratorul decontează” contravaloarea reparațiilor, deci către posesorul mașinii. Nicăieri nu scrie că plățile trebuie să se facă direct către service-urile auto. „Convențiile de agreere le-am făcut noi, asiguratorii, ca un mijloc de a limita prețurile practicate de service-uri și pentru a limita timpul pierdut de asigurat”, declară reprezentantul unei firme de asigurări, care nu a dorit să comenteze speța prezentată mai sus. El spune că, pe de o parte, omul ar fi trebuit să se ducă la alt service, „agreat”, dar recunoaște că și-ar fi pierdut garanția la mașină. „Chiar dacă s-a dus la service-ul acela, firma de asigurări nu poate refuza plata, dacă devizul nu depășește prețurile maxime de pe piața service-urilor agreate”. Conform Normei 9 elaborate de CSA, publicată în Monitorul Oficial 882/7 decembrie, păgubitul trebuie să accepte să achite diferența de preț. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns