Compania Philip Morris a poposit, ieri, 21 octombrie, prin reprezentantul ei de la virf, Peter Imre, pentru a doua oara in Bacau, in decurs de sase ani, cu o conferinta-dezbatere cu tema impusa, la care a invitat oameni de afaceri, reprezentanti ai organizatiilor societatii civile, ai presei si ai autoritatilor. Daca rindul trecut a fost vorba de implicarea companiei intr-o campanie de educare a tineretului pentru a nu pune tigara in gura, acum Peter Imre a prins momentul crizei financiare care bintuie prin toata lumea si l-a invitat pe ziaristul si analistul Emil Hurezeanu sa stea, impreuna, de vorba cu asistenta despre etica in afaceri tocmai in contextul geo-politic, social si economic actual. Iar asistenta de ieri, la aceasta dezbatere a fost una numeroasa si chiar avizata.
Organizata in parteneriat cu Camera de Comert si Industrie Bacau, dezbaterea a avut, concret, tema eticii în afaceri si responsabilitati, plecind de la modelul corporativ de succes al firmelor care au reusit sa îsi construiasca o dezvoltare durabila. Modelul a fost, evident, preponderent Philip Morris. Abordarea etica a afacerilor este catalizatorul succesului în economia moderna, asigurind recunoastere, credibilitate si încredere din partea publicului larg, a consumatorilor, a institutiilor statului si, nu în ultimul rind, a angajatilor – a fost laitmotivul dezbaterii. „Lucrez intr-o companie al carei produs, daca e folosit, isi omoara tot al doilea consumator – a recunoscut Peter Imre. Problema e daca o companie producatoare de betisoare de moarte poate comercializa asa ceva in mod responsabil. Important pentru noi este sa auzim ce crede un intreprinzator, un om de afaceri, un bancher, un functionar al statului, despre responsabilitatea sociala a companiilor in general si despre responsabilitatea sociala a unei companii care este supusa scrutinului public mult mai aprig. Nu este un exercitiu de imagine, ce am facut la Bacau, unul financiar. Pentru ca acele companii care vor dovedi ca sint responsabile social vor supravietui razboiului economic, iar celelalte vor pieri, pentru ca fiecare dintre noi, pe linga faptul ca sintem consumatori, sintem si cetateni ai unei comunitati si judecam din ce in ce mai mult companiile si pe baza atitudinii lor sociale”.
De la „cum facem afacerea”, la „ori-ori”
Phillip Morris este o companie veche, cu blazon, care rezista de mai multa vreme decit altele – a tinut sa atraga atentia Emil Hurezeanu. „Este interesant ca ne intinim, la o dezbatere, intr-o perioada in care primeaza exuberanta legata de eficacitatea functionarii unei firme a spus cunoscutul jurnalist scolit la Europa Libera. Traim intr-o lume aflata intr-o alunecare abrupta, dar oarecum asteptata. Lumea nu se mai gindeste acum la etica afacerii, cit la lipsa de eficienta a afacerii. Sintem intr-o criza a eficacitatii afacerilor. Vorbim de etica intr-un moment in care fabricile se opresc, bancile se transforma in camatari, in care capitalele freamata si capitalurile migreaza. Toata lumea asta incurcata ne pune pe ginduri in legatura cu ceea ce facem, cu ceea ce am vrea sa parem. Etica are de a face cu parerea noastra despre noi insine si cu parerea firmelor despre consumatori. Multa lume se intreaba, acum, daca nu cumva traim clipa finala a capitalismului, daca nu sintem cumva martorii extinctiei definitive a neoliberalismului, care a facut posibila aceasta ipoteza extraordinara a speculatiilor financiare de tip filozofic. Acum se discuta nu «daca» sau «cind» sau «de ce» sau «cum», asa cum se intimpla, de obicei, in afaceri, ci in termenii «ori-ori». Care, de obicei, tin de etica”.
Etica sau manipulare grosolana?
Moderatorul dezbaterii si invitatul lui au incercat sa determine asistenta sa creioneze o imagine a capitalismului etic, a conditiilor in care o companie de succes poate deveni si mecena in societate, dar si un binefacator al tuturor, pe principiul ca profitul obtinut este bun si pentru lucratori, dar si pentru patron, chiar daca il incaseaza numai ultimul, pentru ca de acolo face acesta mult bine societatii, prin acte de caritate si chiar mai mult decit atit. Este aceasta atitudine, acest comportament, inscris in limitele eticii sau este vorba doar de o manipulare grosolana a celor multi, pentru ca exploatatorul (in sensul bun al cuvintului!) sa obtina profit si mai mare. Si, mai mult, daca el produce marfuri periculoase, societatea sa le accepte constient. Multe lucruri nu sint acceptate in societatea umana. Dar, tigarile si armele, de exemplu, sint permise. Peter Imre chiar a vrut sa stie daca se poate stabili limita pina la care se intinde permisivitatea si unde incepe interdictia. Participantii la dezbatere, oarecum iritati ca s-a vorbit mai tot timpul despre fumat, tigari si consecintele lor, au venit cu opinii, pertinente, au dat sugestii, au emis si idei contrare, dar pina la urma au cazut de acord asupra concluziei: abordarea etica a afacerilor este catalizatorul succesului în economia moderna. E drept, unii ar fi vrut sa plece, de la dezbatere, cu ceva retete de succes in lupta cu recesiunea, luate din experienta unei firma ca Philip Morris, dar Peter Imre nu a facut decit unele sugestii. Cine le-a inteles, a observat cam unde s-a batut saua, iar mediul politic nu a fost departe de sagetile omului de afaceri din compania cu sediul central pe Wall Street.
catalin cojoc a zis
Pacat ca nu ati indicat cu precizie unde va avea loc intalnirea.