Îndrumări metodice privind analiza stilistică – literară complexă
Lecția I: Modalități de receptare a textului literar
– Plan dezvoltat-
I. Motivații: Familiarizarea elevilor de liceu cu noțiuni de estetică, teorie literară, lingvistică și stilistică.
Pentru a reliefa valorile expresive ale limbii române, în general, și ale limbii folosite de un scriitor, în special, analiza stilistică este modalitatea cea mai potrivită în observarea unui text literar. Operația propriu- zisă de analiză are în vedere contextul: un grup de fapte de limbă și stil, ce se pot reține dintr-un text literar, parțial sau integral, folosind o serie de metode și procedee adecvate, cum ar fi: citirea expresivă și atentă a textului, observarea contextului pentru a desprinde fapte de importanță stilistică, statistică sau operația de culegere a faptelor stilistice, modelarea printr-un sistem comparativ pentru a sesiza elementele dinstinctive și funcția lor expresivă și sinteza rezultatelor pentru conexarea și corelarea faptelor stilistice care conduc spre mesajul textului literar.
II. Planul unei analize stilistice parțiale sau integrale:
1. Încadrarea textului în gen, specie, temă și curent literar;
2. Observații la nivel lexical: surse de limbaj (arhaisme, regionalisme, neologisme); calitățile limbii (claritate, proprietate, caracter popular etc.);
3. Observații la nivel morfologic: frecvența și timpurile verbelor, frecvența adjectivelor și adverbelor, a substantivelor și elementelor de relație cu funcții stilistice;
4. Observații la nivel sintactic: coordonarea și subordonarea în frază; construcții paratactice, inversiuni, exclamații și interogații retorice, simetrii, antiteze etc.
5. Observații la nivel stilistic: proporția dintre stilul propriu și cel figurat; figuri de stil (epitete, comparații, metafore, simboluri etc);
6. Observații la nivel prozodic (fonetic): strofa (distih, terține, catrene, cvinarii, senarii etc); măsura (cezura), ritm, rimă, forme fixe, structuri de tehnică modernă;
7.Concluzii: Caracteristici privind scriitorul, opera, specia și curentul literar, mesajul de idei și sentimente exprimat.
Notă: Acest plan poate fi dezvoltat în ordinea dată sau combinat liber, în funcție de caracteristicile stilistice dominante. El poate fi adaptat pe un text integral sau parțial. De săptămîna viitoare vă vom prezenta anumite metode de lucru care vă vor fi de un real folos. (Marin COSMESCU- profesor emerit)
Lasă un răspuns