Lecția nr. 4: Analiza stilistică parțială pe un text de literatură dramatică
Fragment din piesa „Apus de soare” de B. Delavrancea
Textul: Extras din replica lui Ștefan (Scena 8, Actul III)
„Oh! pădure tînără!… Unde sînt moșii voștrii? Presărați … la Orbic, la Chilia, la Baia, la Lipnic, la Scoci pe Teleajan, la Racova, la Războieni… Unde sînt părinții voștri? La Cetatea – Albă, la Cătlăbugi, la Șcheia, la Cosmin, la Lențești… Unde sînt bătrînul Manuil și Goia, și Știbor, și Cînde, și Dobrul, și Iuga și Gangur (…) și Gherman, și fiara paloșului Boldur?… Pămînt!… Și pe oasele lor s-a așezat și stă pămîntul Moldovei, ca pe umerii unor uriași! (…) Țineți minte cuvintele lui Ștefan, care v-a fost a mea și nu e voastră, ci a urmașilor voștri și-a urmașilor urmașilor voștri, în veacul vecilor!…”
Obiectivele analizei stilistice: identificarea mijloacelor lingvistice și artistice prin care se realizează nota retorică, patetică și solemnă în contextul operei.
1. Observații la nivel lexical: De remarcat frecvența cuvintelor arhaice: fiara paloșului, moși, strămoși, baci, veacul vecilor, cuvinte toponimice și onomastice (vezi textul).
2. Observații la nivel morfologic: Frecvența substantivelor proprii (denumiri de localități și nume de căpitani de oști); verbul a fi, la timpul trecut sau prezent (istoric); frecvența conjuncției „și” cu valoare adverbială și narativă; iar a conjuncției „ci”, pentru coordonare adversativă.
3. Observații la nivel sintactic: Structuri paratactice, cu enumerații și polisident (segmentele legate prin conjucția „și”): propozițiile: „Unde sînt moții voștri?” și „Unde sînt părinții voștri?”, și celelalte, punctate cu semnul interogației și exclamației („Pămînt! Țineți minte!”), specifice stilului retoric; ca și punctele de suspensie sau enumerările. 4. Observații la nivel stilistic: Predomină stilul propriu- zis cu valori figurative, metafore („pădure tînără”, „fiară paloșului”), epitete („adînci bătrîneți”) enumerările impun un ritm sacadat, solemn.
5. Concluzii: Faptele lingvistice devin mijloacele stilistice în contextul fragmentului și al operei, prin care se realizează nota retorică, patetică și solemnă, întîlnită în întreaga operă, pentru a reliefa trăsăturile personajului central (Ștefan), patriotismul și măreția sa. (prof Marin Cosmescu)
Temă pentru acasă pentru elevii de liceu
– Folosind observațiile de limbă și stil în fragmentul dramatic din „Apus de soare”, precum și din întregul text al dramei istorice propuse, caracterizați eroul central Ștefan cel Mare, precizînd mijloacele de caracterizare și citatele adecvate. Bibliografie: Ion Rotaru – Analize literare și stilistice, Ed. „I. Creangă”, Biblioteca școlarului, 1974, pg. 452.
„Ziarul de Bacău” vă lansează o nouă provocare. În
fiecare luni, în pagina care vă este dedicată, profesorul Marin
Cosmescu v-a pregătit o temă pentru acasă. După ce rezolvați testul propus, trimiteți răspunsul, în plic, prin poștă, sau direct la sediul redacției, strada Logofăt Tăutu nr. 5 A. Rezolvările pot fi aduse și pe suport electronic (floppy disk sau CD-uri). Cei mai buni dintre voi vor fi, săptămînal, premiați cu pachete de cărți.
Lasă un răspuns