• ei nu mai pot să-și continue activitatea, pentru că nu au avize de transport pe drumurile din Europa • transportatorii acuză Ministerul Comunicațiilor că dă avizele pe șpăgi
Transportatorii internaționali din județul Bacău se văd nevoiți ca, în următoarea lună, să tragă mașinile pe dreapta. Activitatea este blocată pentru 30 de firme, iar patronii spun că vor pierde în această lună aproximativ 3.000 de euro pe fiecare mașină care o au în parc și care nu va putea ieși din țară. Transportatorii ne-au declarat că situația este fără precedent și că vinovați pentru această sînt oficialii din Ministerele Transportului și Telecomunicațiilor. „Pînă în acest an, autorizațiile pentru fiecare transport și pentru fiecare țară le obțineam de la Ministerul Transportului, unde eram nevoiți să dăm șpagă. Din acest an, s-a spus că totul va deveni transparent și autorizațiile se vor da prin intermediul internetului, de către Ministerul Comunicațiilor. Am primit de la minister o parolă, în baza căreia să putem afla ce autorizații am primit. În ianuarie a mai fost cum a mai fost, dar acum ne-am trezit că, nu știm după ce criterii, nu am primit decît un număr foarte mic de autorizații, unele dintre acestea pentru țări de care nu avem nevoie, sau nu am primit autorizații deloc”, ne-a declarat Gabriel Pîslaru, patronul firmei Basarom din Bacău.
Administratorii de firme spun că, acum aproximativ zece zile, au anunțat ministerul, în funcție de comenzile pe care le au, care sînt destinațiile spre care mașinile urmează să plece și unde au nevoie, deci, de autorizații de tranzit. „Pe 25 februarie, cînd am intrat pe internet să vedem ce ne-a fost alocat, ne-am trezit că nu am primit nimic din ce aveam nevoie. Mai mult, am reușit abia noaptea să accesăm site-ul, pentru că calculatorul ministerului a fost permanent blocat. Întrte timp, autorizațiile pur și simplu au dispărut, probabil spre firme care au avut altfel de acces. Din alocare electronică a autorizațiilor, totul s-a tranformat într-o alocare mafiotă. Cine are pile și relații, obține autorizațiile”, spune și Lucia Bufanu, directorul societății Bufanu International.
Patronii ne-au povestit că, în cursul zilei de 25 februarie, cînd trebuiau să afle ce autorizații au primit, în baza solicitărilor, li s-a spus că datele vor fi afișate la ora 9,00. Apoi, au fost amînați pentru ora 11, și, în final, au aflat că abia după orele 18,00 vor putea ști informațiile de care au nevoie. „Cînd să intrăm, calculatorul lor era blocat. Dimineață, la ora 5,00, am văzut ce s-a întîmplat. Multe dintre autorizații deja se epuizaseră. Eu cred că autorizațiile nici nu s-au atribuit pe internet, ci în altă parte, prin birourile de la minister. Eu, spre exemplu, am de efectuat transporturi spre Grecia, dar nu mi-au alocat nici o autorizație pentru Grecia. Ce să fac să pot desfășura o activitate normală? Să-mi dau foc, chiar asta aa juns singura cale de a putea funcționa civiulizat în România?”, se întreabă Lucia Bufanu.
În aceste condiții, fără autorizații de tranzit a diferitelor țări din Europa, transportatorii internaționali își văd blocată activitatea. Ei stau cu TIR-urile încărcate, dar nu pot să onoreze comenzile pe care le au de la clienți. Pentru asta, vor trebui să achite penalități, dar nimeni nu îi va scuiti de plata leasingului la camioanele care nu au produs nici un leu. În plus, trebuie să achite facturile la energie electrică, taxele specifice activității pe care o desfășoară, salariile angajaților. Patronii au făcut calcule din care a reieșit că, pe fiecare mașină în parte, care nu poate să-și facă treaba, se pierd lunar peste 3.000 de euro. „În plus, ne vom pierde și credibilitatea faț de clienții noștri”, ne-a spus și Gabriel Samoilă, patronul unei alte firme de transport.
Transportatorii se plîng că noul mod de a se acorda autorizații nu este transparent, că nimeni nu știe în ce bază se acordă un anumit număâr de licențe și cui. „S-au lăudat că nu va mai fi nevoie să dăm mită. De fapt, mafia e acum și mai mare. Să scrie pe internet și contul în care trebuie să dăm șpagă. Eram obișnuiți de la Ministerul transporturilor. Acum, nu mai știm cui să dăm, ca să ne putem desfășura activitatea. Nimeni nu se gîndește că, în spatele nostru, sînt angajații și familiile lor, pe care nu îi vom putea plăti”, ne-a declarat Gabriel Pîslaru.
Asociația Transportatorilor Internaționali din Bacău a întocmit un protest către Ministerul Transporturilor și Ministerul Telecomunicațiilor. Reprezentanții Asociației vor încerca să discvute la minister, săptămîna viitoare, dar spun că, dacă situația nu se va rezolva, vor pleca cu toate camioanele spre București, pentru a protesta în fața Guvernului. (Nicoleta BICHESCU)
Lasă un răspuns