Unitățile de învățămînt trebuie autorizate de Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) din Bacău pe linie de protecția muncii. „Această autorizație este necesară, deoarece majoritatea unităților de învățămînt sînt prevăzute cu ateliere de lucru pentru elevi. Autorizația se impune și pentru personalul auxiliar, care lucrează în școli, și chiar pentru profesori”, ne-a declarat Ioan Andrei, inspector șef adjunct la ITM Bacău. În vederea prevenirii accidentelor, atît în rîndul elevilor, a cadrelor didactice, cît și a personalului auxiliar, inspectorii de muncă, care au arondate unități de învățămînt, vor efectua controale privind verificarea modului de instruire pe linie de protecția muncii a cadrelor didactice. Pînă în prezent, au obținut autorizația de la instituția băcăuană doar 50 de școli din cele peste 700 de unități de învățămînt din județ. „Pe 28 februarie am avut la Liceul Anghel Saligny o instruire cu responsabilii de protecția muncii din școlile generale, licee, școli profesionale, creșe și grădinițe. Aceștia au fost informați de pașii pe care trebuie să îi parcurgă pentru obținerea autorizației, dar majoritatea s-au plîns de lipsa banilor”, a mai spus Ioan Andrei.
În funcție de numărul de personal din unitatea de învățămînt, eliberarea autorizației costă 450.000 de lei (între una și nouă persoane), 700.000 de lei (10 – 49 persoane) și 1.350.000 de lei (între 50 și 200 de persoane). Unitățile școlare care au patalamaua de protecția muncii la mînă provin în marea lor majoritate din mediul urban și sînt, în general, licee. Școlile susțin că nu au bani pentru procedura de autorizare deoarece primăriile nu le dau bani pentru așa ceva. Taxa trebuie plătită la ITM Bacău din bani de la bugetul local, iar cum pentru majoritatea primăriilor acesta este în tot timpul anului pe sponci, pentru edili, școlile rămîn printre ultimele priorități. Nerespectarea normelor de siguranță și lipsa autorizației de funcționare pe linie de protecția muncii de către școli se sancționează, însă, cu amendă cuprinsă între 30 și 50 de milioane de lei. „Pentru autorizare, școlile trebuie să plătească o taxă care se stabilește în funcție de personalul angajat. Banii ne sînt virați nouă de primării, dar plata întîrzie foarte mult și de aceea nu putem elibera autorizația. La acest motiv se adaugă și imposibilitatea nostră de a merge la toate școlile din afara municipilui Bacău, din considerente economice. De aceea așteptăm să se strîngă mai multe școli dintr-o zonă și apoi inspectorii noștri se deplasează pentru a verifica îndeplinirea condițiilor de autorizare”, a mai precizat inspectorul șef adjunct de la ITM Bacău. (C.T.)
Lasă un răspuns