• ei fac un studiu privind posibilitatea de dezvoltare a Aeroportului, în contextul dezvoltării economice a județului și a zonei • unul dintre cei doi studenți este un român din Sibiu, plecat acum opt ani în America, pe forțe proprii
Pe poarta Aeroportului din Bacău, doi tineri intră în fiecare dimineață, înarmați cu mape și caiete de notițe. Salariații nu-i mai privesc, ca acum două săptămîni, cu ochi curioși. „Americanii”, cum li se spune, au devenit familiari, prin prezență și comportament. Ceea ce poate părea mai puțin familiar este pasiunea cu care muncesc, din zori și pînă seara. Cei doi au acceptat cu greu să se rupă din muncă și să stea de vorbă cu ziariștii, convinși că timpul este prețios pentru ei. Și-au propus ca, pînă la sfîrșitul lunii iulie, să dea gata studiul de fezabilitate al Aeroportului Bacău. Iar concluziile lor să poată fi folosite pentru dezvoltarea acestei porți aeriene, considerată de ei „motorul dezvoltării durabile a unei zone”.
Verena Kugi, 26 de ani, și Manuel Costescu, 27 de ani, sînt doi tineri specialiști veniți de la Universitatea Harvard să rentabilizeze Aeroportul din Bacău. Ei urmează un masterat de doi la celebra universitatea americană, în probleme de Dezvoltare Internațională. Au luat contact cu România, în primăvara acestui an. Aveau de realizat atunci un studiu privind industria textilă. Omul de afaceri american de origine română Dan Dimăncescu i-a sfătuit să vadă ce se întîmplă cu acest sector, chiar în România, țara de baștină a lui Manuel Costescu. Întîmplarea a făcut ca Dan Dimăncescu să îl cunoască pe prefectul de Bacău, Radu Cătălin Mardare, care s-a oferit să-i găzduiască pe specialiștii americani și să le pună la dispoziție datele de care au avut nevoie. După ce au lucrat cîteva zile în Bacău, tinerii au fost invitați de prefectul Mardare să revină, să realizeze un studiu privind Aeroportul din Bacău.
Ceea ce părea doar o intenție, s-a materializat acum două săptămîni, cînd Verena Kugi și Manuel Costescu au revenit în Bacău și s-au apucat serios de treabă. Acum sînt în plină perioadă de documentare. Culeg date despre Aeroportul Bacău, dar și despre instituții similare din țară, și chiar din Europa, pentru a le putea compara și a putea să tragă concluziile cele mai aproape de realitate. Verena și Manuel vor să realizeze lucrarea, nu doar din punct de vedere al rentabilizării Aeroportului Bacău, ca entitate, ci ca o piesă într-un ansamblu, care poate însemna economia județului Bacău și chiar a zonelor învecinate. „Este foarte important să privești lucrurile în întregul lor. De altfel, cred că asta lipsește în România. Am cunoscut și lucrăm cu mulți oameni, foarte buni specialiști, deschiși spre nou, spre idei interesante. Dar este foarte important să iei problemele în ansamblul lor. Un aeroport nu este un simplu aeroport. Este un motor al dezvoltării unei întregi regiuni”, este ideea cu care a plecat la drum, pentru acest studiu, Verena Kugi.
Studiul celor doi tineri americani va face parte dintr-un proiect mai amplu, care va ajuta autoritățile locale să gîndească o strategie de dezvoltare. „Studiul tinerilor de la Harvard va face parte dintr-o lucrare extinsă, privind Aeroportul Bacău, pe care o vor face specialiști de la International Financial Corporation”, ne-a declarat prefectul Cătălin Mardare. Manuel Costescu spune că, la fel ca oricare studiu de fezabilitate, și cel privind Aeroportul din Bacău presupune analizarea indicatorilor economici, singurii care pot vorbi despre performanța ulterioară. „Trebuie să vezi indicatorii economici, pentru a putea stabili competența instituției și abilitatea acesteia de a progresa. Vom stabili care este starea curentă a aeroportului și vom proiecta cum ar putea arăta Aeroportul Bacău”, ne-a declarat Manuel Costescu.
Cei doi tineri specialiști de la Harvard vor prezenta, în final, studiul lor, atît autorităților locale, cît și conducerii aeroportului, dar și prestigioasei universități americane. „Cea mai mare notă pe care noi o putem primi de la Universitatea Harvard este aceea ca studiul nostru să folosească cuiva. Aceasta este și ideea universității: ca ceea ce realizăm noi să fie util”, ne-a spus Manuel Costecu. Tinerii „americani” văd deja și alți potențiali utilizatori ai proiectului lor, pe lîngă autoritățile locale, care își pun mari speranțe în specialiștii veniți de la Harvard: oameni de afaceri interesați să investească în Aeroportul Bacău.
Românul Manuel Costescu spune că aplicabilitatea proiectelor este unul dintre punctele pe care se pune mare accent la Harvard. După opt ani petrecuți în America, tînărul specialist răspunde evaziv la întrebarea dacă s-ar mai întoarce să lucreze în țară: „Acum nu se mai pune problema să te întorci în țară. Vreau să lucrez cu România, în România, sînt deschis și mobil, dar am înțeles că nu este obligatoriu să te gîndești neapărat la un loc în care să te stabilești”. Manuel Costescu a plecat din țară în 1995, la 18 ani, imediat după ce a terminat Liceul Brukenthal din Sibiu, profil matematică-fizică. A aplicat la 20 de universități americane și a fost acceptat la Universitatea Brandeis din Massachusetts, unde a studiat economia. A lucrat timp de trei ani în firme profilate pe inginerie financiară și a reușit să intre la Harvard, după ce a învins o concurență de 40 de candidați pe loc, la un program de master. „Am înțeles că America nu este un punct final, este doar o poartă. greul începe abia după ce ajungi pe pămînt american. Dar ai oportunități pe care nici măcar în țări dezvoltate din Europa poți să nu le ai”, spune Manuel Costescu.
El pare să o fi convins și pe colega lui de proiect, austriacă de origine, că România a făcut cîțiva pași înainte. Îndrăgostită de sarmale și, în general de mîncarea românească, Verena Kugi pare încîntată de oameni, dar, cînd vine vorba despre economia românească, preferă să nu comenteze. (Nicoleta BICHESCU)
Lasă un răspuns