Băcăuanii bagă bani în buzunarele lui Michael Jackson și Britney Spears
• ca să poată difuza muzică, un restaurant trebuie să plătească 90.000-150.000 de lei lunar, drepturi de autor pentru artiștii interpreți • „Mai devreme sau mai tîrziu, toți vor plăti, chiar retroactiv”, declară Val Mănescu, inspectorul teritorial al CREDIDAM
Foarte puțini dintre noi știu din ce trăiesc artiștii noștri, vedetele veritabile sau cele făcute peste noapte. Nu prea le cumpărăm cd-urile sau casetele și chiar cîntăreții recunosc faptul că vînzările nu le merg cine știe ce. De unde au, totuși, bani de jeep-uri, apartamente luxoase, haine scumpe, de colecție? O parte din bani artiștii îi fac din onorariile pe care le primesc la diverse concerte sau chermeze. Cîștiguri însemnate au, însă, de la consumatorii de muzică, prin strîngerea banilor ce revin din drepturile de autor, care sînt colectate de trei asociații profesionale. Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România (UCMR) strînge drepturile de autor cuvenite pentru concepția muzicii. Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR) adună banii corespunzătorii producătorilor. Apoi, Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți (CREDIDAM) colectează banii cuveniți interpreților.
În județul Bacău, ca și în Neamț și Vrancea, banii interpreților sînt administrați de Filiala „Moldova Centru” a CREDIDAM. Sediul acestui organism se află în municipiul Bacău, la ultimul etaj al hotelului „Moldova”, și este condus de inspectorul teritorial Val Mănescu. Potrivit lui Mănescu, CREDIDAM acționează pe tot teritoriul României pentru colectarea și repartiția remunerațiilor reprezentînd drepturile conexe ale artiștilor interpreți și apără drepturile a aproape 4.000 de interpreți. „Dintre aceștia, peste o sută de persoane sînt din Bacău, cu precădere cîntăreți de muzică populară”, spune Mănescu.
Toți artiștii difuzați primesc bani, semestrial
Potrivit legislației, toți cei care utilizează într-un spațiu public casete, CD-uri sau suporturi digitale, cu scopul de a crea o ambianță atractivă pentru clienți, sînt obligați să încheie un contract cu CREDIDAM. „Pe baza contractului, utilizatorii trebuie să achite lunar o taxă modică, care reprezintă remunerația datorată artiștilor”, precizează Val Mănescu, care spune că astfel de contracte trebuie să le încheie cei care dețin unități de alimentație publică și turism, posturi de televiziune și radio, discoteci, cluburi, săli de așteptare, mijloace de transport în comun. În baza contractelor, CREDIDAM emite lunar facturi pentru banii ce reprezintă drepturile patrimoniale ale artiștilor.
Val Mănescu spune că toți banii strînși în acest fel ajung la artiștii interpreți. „Banii se repartizează prin calculator, de două ori pe an, în funcție de prezența artiștilor în programele radio-tv sau în discografii”, afirmă reprezentantul CREDIDAM. Drept exemplu, Val Mănescu spune că artiștii Filarmonicii din Bacău au foarte multe înregistrări radio-tv și sînt în permanență” difuzați, așa că primesc sume importante, direct pe card. „Astfel de plăți se fac încă din anul 2000, iar un artist de la Filarmonică poate primi, în medie, cîte patru milioane de lei, semestrial”, exemplifică Mănescu. Lucrurile nu stau tocmai ca pe roze, deoarece patronii lasă mai greu banii din mînă. „Legea drepturilor de autor se implementează foarte greu, pentru că la noi nu există tradiție. În Occident, legislația aceasta se aplică de 70 de ani. Nu putem să ne integrăm în Uniunea Europeană dacă nu respectăm aceste drepturi”, opinează reprezentantul CREDIDAM.
În județul Bacău, asociația are contracte ferme încheiate cu circa 100 de utilizatori, iar Val Mănescu preconizează că va încheia în acest an încă 300 de înțelegeri cu patronii.
Nu taxele sînt mari, ci amenzile
„Taxele sînt foarte mici. Nu se pune problema să-i jupuim pe agenții economici. Trebuie însă respectat un principiu: orice prestație a unui artist trebuie plătită”, opinează reprezentantul CREDIDAM. Mănescu precizează că legea prevede sancțiuni foarte mari pentru cei care refuză să încheie contracte cu asociația. „Unii sar în sus cînd aud de aceste plăți. Sînt sătui de alte taxe și impozite, iar unii chiar refuză orice discuție. În acest caz, eu am obligația să anunț Poliția, care, în urma unui control, aplică amenzi”, explică Val Mănescu.
Unul dintre cazurile cu care s-a confruntat anul trecut a fost al unui post de televiziune din Roman. Conducerea acestuia a contestat chiar Legea drepturilor de autor și a refuzat să plătească. Firma respectivă este acum în situația să achite nu mai puțin de 480 de milioane de lei, sumă ce reprezintă remunerația artiștilor pe trei ani, plus penalități și cheltuieli de judecată. În această situație s-au aflat, anul trecut, un post de televiziune și două de radio din Bacău și Onești. Cu cele două posturi de radio, procesele au ajuns pînă la Curtea Supremă de Justiție, iar cele două firme au de plătit din urmă cîteva sute de milioane de lei. „Politica acestei organizații nu este de a-i strînge de gît pe utilizatori. Chiar dacă pierd procesele și au de achitat sume mari, problema se tratează cu omenie și înțelegere. De regulă, negociem eșalonarea datoriilor”, spune inspectorul teritorial Mănescu.
Banii ajung și la vedetele de peste Ocean
„Înainte de 1989, ne-am obișnuit cu casete furate, de aceea e greu de aplicat legea”, este de părere Val Mănescu. El ne-a dezvăluit că, din banii colectați în Bacău și în restul țării, sînt plătite chiar vedetele de peste Ocean. CREDIDAM are contracte cu toate organismele similare din lume și anumite sume sînt repartizate vedetelor difuzate la posturile de radio și televiziune sau în discoteci. „Știm de cîte ori a fost difuzat fiecare artist, atît român, cît și străin, pe baza listelor puse la dispoziție de cei care folosesc acest mijloc de a-și atrage clienții”, detaliază Mănescu. El spune că sistemul de repartizare a banilor este foarte bine pus la punct. În acest fel, chiar vedete ca Michael Jackson sau Britney Spears se aleg cu ceva bani de la publicul de pe la noi.
Anual, în România, se colectează zeci de miliarde de lei, bani ce reprezintă drepturi de autor. Doar 25 la sută dintre cei care trebuie să plătească o și fac. „Mai devreme sau mai tîrziu, toți vor plăti, retroactiv, taxele din 2000 încoace”, avertizează Val Mănescu. Cel mai bine, reprezentanții asociațiilor ce apără drepturile de autor colaborează cu patronii tineri. „Cînd dai peste unul de 50 de ani, s-a terminat! Pierzi toată ziua cu explicații”, povestește reprezentantul CREDIDAM.
Pentru ambianța agreabilă pe care le-o creează clienților, beneficiarii au de achitat taxe stabilite în funcție de mai multe criterii, printre care cel mai important este suprafața sau capacitatea de cazare, în cazul hotelurilor. Astfel, o unitate de alimentație trebuie să achite, lunar, între 90.000 de lei și 150.000 de lei, discotecile plătesc 1,54 la sută din veniturile brute. Hotelurile trebuie să achite, ca drepturi pentru artiștii interpreți, între 70.000 de lei și 300.000 de lei lunar. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns