Ministerul Justiției cerșește bani de salarii de la camerele de comerț
• „existența camerelor de comerț este pusă sub semnul întrebării”, avertizează Doru Simovici, președintele CCIA Bacău
Ordonanța 129/2002 prin care, de la 11 octombrie, oficiile Registrului comerțului și birourile unice trec din administrarea camerelor de comerț în subordinea Ministerului Justiției produce efecte din ce în ce mai hilare. Apărută peste noapte (aprobată de Guvern pe 10 octombrie și obligatorie chiar de-a doua zi), OU se dovedește a fi un act normativ insuficient pregătit și analizat. „Heirup-ismul” de care au dat dovadă guvernanții se întoarce acum împotriva lor din cauză că nu s-au gîndit decît cum să pună mîna pe veniturile registrelor și birourilor unice. Abia în urmă cu două zile, Ministerul Justiției și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRG) și-au dat seama că nu pot asigura salariile angajaților de la registre și birouri unice. Ca urmare, președinții camerelor de comerț și industrie s-au trezit cu o scrisoare în care, practic, li se cerșesc bani pentru rezolvarea acestei probleme: „Prin prezenta, vă rugăm ca plata salariului pentru personalul transferat la oficiul registrului comerțului (…), aferent lichidării lunii octombrie, inclusiv tichetele de masă pentru luna noiembrie să fie efectuată de camera de comerț și industrie” (facsimil). Doru Simovici, președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) Bacău, spune că acest lucru nu se va întîmpla niciodată, deoarece este „ilegal”. CCIA nu are nici un temei legal în care să asigure salariile unor angajați ai altor instituții. Totuși, personalul Registrului Comerțului (RC) și Biroului Unic (BU) din Bacău nu are de ce să fie îngrijorat întrucît salariile vor fi asigurate din veniturile proprii. CCIA a sprijinit în acest sens RC să-și întocmească un buget preliminat, din care reiese că, cel puțin pînă la sfîrșitul acestui an, veniturile proprii ale acestuia din urmă acoperă salariile și celelalte cheltuieli. Veniturile totale preliminate pentru luna octombrie, după transfer, sînt de 354,5 milioane de lei, iar salariile depășesc cu puțin 253 de milioane de lei, diferența reprezentînd alte cheltuieli. Pentru a se putea plăti aceste salarii, Doru Simovici anunță că se vor amîna decontările între Cameră și RC și BU, tocmai pentru a se da prioritate personalului transferat la Ministerul Justiției.
„Avem un mediu economic foarte disciplinat”
Doru Simovici este mulțumit de modul în care mediul de afaceri a reacționat la criza provocată de predarea/primirea de la camere la Ministerul Justiției a activității Registrului Comerțului și Biroului Unic, cînd relația cu publicul a fost paralizată aproape toată săptămîna trecută. „Avem un mediu economic foarte disciplinat, cu întreprinzători foarte bine informați”, afirmă președintele CCIA Bacău. Simovici argumentează că, a doua zi după apariția în presă a informațiilor privind blocarea activității, la RC și BU nu s-a prezentat nimeni, pentru ca, de la începutul acestei săptămîni, fluxul să fie similar cu cel dinaintea crizei.
Deocamdată, Bucureștiul nu a dat nici un semn că vrea să stabilească foarte clar modul în care transferul celor două instituții la Ministerul Justiției trebuie făcut. Doru Simovici spune că „important pentru camere este să asigure în continuare consultanță pentru înregistrarea agenților economici, dar esențial este să se respecte autoritatea camerelor de a furniza informații de la RC”. Președintele CCIA Bacău este chiar de părere că, dacă aceste două condiții nu vor apărea în protocolul de transfer ce urmează a fi semnat la nivel central, „existența camerelor este pusă sub semnul întrebării”. Doru Simovici afirmă că la CCIA Bacău este o situație fericită, deoarece rămîne cu 87 de angajați și cu alte activități, dar sînt cazuri de camere teritoriale unde vor mai rămîne doar trei-patru salariați. Asta din cauză că resprectivele camere s-au axat doar pe activitatea de la registre și birouri unice. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns