Bacauanul Adrian Pintilie a deschis, in Parcul industrial din Hemeius, HIT Park, societatea SOFTESCU. Numele profund romanizat al societatii a fost inspirat de pasiunea sa pentru soft si IT, dar si de semntimentul ca apartine poporului si comunitatii in care s-a nascut si a crescut. Informaticianul are o afacere de succes, un portofoliu de clienti interesant si o experienta internationala de invidiat.
– Vorbeam, in episodul anterior, despre calitatea invatamintului romanesc in domeniul IT. Ce ar trebui sa se intimple, in bine, in acest domeniu?
– Scoala trebuie sa-ti ofere un bagaj de cunostinte teoretice. Inclusiv un orizont mai larg, cultura. Dar, in patru ani de facultate, teoria ar trebui dublata de cunostinte concrete, practice. Aici sintem, noi, romanii, codasi. Or, in IT lucrurile se schimba odata la sase luni. Iata de ce un student are nevoie de studiu suplimentar.
– Ma gindesc ca, in acest domeniu, al programarii in IT, este nevoie si de cunostinte tehnice, dar si de creativitate. De talent in acest sens.
– IT-ul a cunoscut o dezvoltare fenomenala in ultimul timp. Nu e nevoie sa o spun eu. Dezvoltarea unei aplicatii porneste totdeauna de la client. Aici intervine analiza, in care o persoana competenta face o analiza functionala, prin care descrie modalitatea in care o cerinta a clientului poate fi realizata prin intermediul unei aplicatii. E o parte descriptiva a proiectului, dupa care programatorul realizeaza un prorotip, care arata cum va fi produsul finit. Lui i se adauga toate elementele care il vor face functionabil. Noi ne straduim sa folosim cele mai noi tehnologii.
Romania are potential pentru piata IT
– Pina la urma, lucrati cu o echipa de profesionisti, oricit de greu sint ei de gasit. La firma vin oameni, invata, se specializeaza, se perfectioneaza. Nu sint si tendinte de evadare, ca in atitea alte domenii, dupa ce capata mai multe cunostinte?
– Da, dar sint impacat cu ideea ca apare, in viata fiecaruia, un prag peste care trebuie trecut. Din exterior, pare totul foarte usor sa practici o anume meserie, dar odata ajuns acolo dai de tot felul de dificultati la care nu te asteptai. Si eu, care am o experienta internationala si contacte foarte multe, simt o asemenea greutate, intr-o competitie in care sint foarte multi.
– Ai fost si ai lucrat in Occident. De ce nu ai ramas acolo?
– Recunosc: m-am gindit ca ar putea fi o oportunitate pentru mine. Avem o tara frumoasa, bogata, dar toate acestea nu sint valorificate la potentialul lor, fata de Occident. Confortul de a trai acolo e mult mai mare ca la noi. Am fost acolo la o virsta a tentatiilor. Dar am realizat ca nu eram singur, mai erau si altii ca mine si, oricum, acolo ramii un outsider. Iti lipsesc prietenii, trebuie sa iei totul de la zero si ai destule sanse sa ajungi sa traiesti in izolare. Sentimental, as fi suferit. Apoi, eu cred ca Romania poate oferi mult mai multe posibilitati tinerilor decit Occidentul. Viata economica de aici nu este inca foarte dezvoltata, iar cei care isi doresc o cariera de succes au sanse mari. Lucrurile sint inca la inceput si exista multe posibilitati pentru tineri.
Statul, un client cautat pe piata de soft
– Produsele pe care le fac firme ca Softescu se vind, au cautare? Cum arata piata produselor informatice, de soft?
– Pe piata de IT si de produse soft piata inca nu este foarte dezvoltata in Romania. Daca as face un produs folosind ultimele tehnologii, care vin cu un anumit cost in spate, atit pe partea de proiectare, dar si pe costuri suplimentare, cum sint licentele, de exemplu, un produs soft chiar facut in Romania poate fi destul de scump. Totul este ca un manager sa inteleaga cum un produs soft, oricit de scump va aduce un plus de valoare business-ului sau. In Romania, insa, nu totdeauna se gasesc clienti pentru produse soft de ultima generatie. De aceea, noi lucram foarte mult cu Occidentul. Culmea sau nu, la noi cel care investeste mai mult in produse foarte bune este tocmai statul. Pentru ca are bugetele necesare, prin accesul la fonduri europene, dar si expertiza si partea tehnica pentru implementarea unor proiecte de amploare. De aceea, marile firme de IT sint in Bucuresti, pentru ca lucreaza mult cu institutiile statului.
Produsul este cea mai buna carte de vizita
– Cum e sa te faci cunoscut pe aceasta piata, ce trebuie facut?
– Deocamdata noi nu investim in reclama, deoarece avem un canal de vinzari directe, prin persoane care lucreaza la nivel european, pe care le-am cunoscut cit am stat acolo si care continua sa lucreze cu mine. Prin plusul de valoare pe care l-am adus proiectelor lor am cistigat noi proiecte. Cartea ta de vizita ramine proiectul pe care l-ai facut.
– Cit de mare este apropierea intre informatica si arta? Pentru ca, spuneam la inceputul interviului, produsele de soft includ si un grad de creativitate.
– Este mai mare decit am crede, pentru ca produsul nostru trebuie sa fie si placut ochiului. Pentru aspectul grafic e nevoie de creativitate, de talent. E un aspect la care produsele romanesti sufera, pentru ca arata depasit. E un loc in care se poate face mai mult. De exemplu, softwarele pentru farmacii arata cam incarcat, cu tot felul de butonase. Ar trebui sa fie mai simple. In facultate, genul acesta de abilitati ar trebui insuflate de profesori.
AlexBC a zis
Felicitari!!!
ffsdf a zis
mazga