– firmele care aduc marfa din UE umfla buzunarele evazionistilor cu milioane de euro – marfa este trecuta prin mai multe firme, dintre care una este fantoma – comisarii Garzii Financiare urmaresc zi si noapte transporturile din UE – incasarile din TVA au scazut, desi marfa vine de afara
Odata cu aderarea tarii noastre la UE, au disparut taxele vamale si obligativitatea platii TVA in vama. Acest lucru a fost imediat „mirosit” de speculantii comunitari si români care au si inceput sa fenteze plata obligatiilor la bugetul de stat, in special a TVA. De altfel, finantistii au observat ca au scazut nepermis de mult incasarile din TVA, in contextul in care cantitatile de produse si bunuri din spatiul UE au crescut simtitor fata de anul 2006. De aici, s-a tras concluzia ca evazionistii isi fac de cap la operatiunile intra-comunitare. Prin urmare, ANAF a cerut tuturor sectiilor din tara ale Garzii Financiare sa se concentreze pe identificarea evazionistilor si a retelelor formate de acestia.
La vinatoare de firme-fantoma
Actiunea se desfasoara si in prezent in scopul prevenirii, combaterii evaziunii fiscale si a fraudei fiscale la acest fel de operatiuni efectuate de persoanele impozabile in regim de TVA in România. Timp de o luna, comisarii Garzii Financiare au efectuat verificari incrucisate cu colegii lor din tara, in scopul scoaterii la iveala a firmelor-fantoma. Acestia au supravegheat si au monitorizat atent, 24 din 24 de ore, orice transport in regim intracomunitar care a intrat in România. „Se fura foarte mult in acest fel. Nu se plateste TVA acolo, iar aici se intraineaza marfa, printr-o firma fantoma, iar in felul acesta nu se mai plateste nici aici TVA. Or, aceasta taxa reprezinta o cincime din valoarea marfii. Fiecare transport intracomunitar este insotit pina la punctul de desfacere, potrivit documentelor justificative. Masina de marfa sa fie preluata de la granita, de la Satu Mare, de exemplu, si condusa la Cluj, Bistrita, etc, pe tot traseul, pina ajunge la destinatia finala. Asa am facut si noi cu niste faina adusa din Ungaria si destinata unei firme din domeniul panificatiei. Am mai verificat si alte importuri otel beton, pentru ca tot se construieste mult in aceasta perioada”, a declarat Pavel Albu, comisar-sef adjunct la Garda Financiara Bacau.
Daca marfa intra in tara, atunci unde sint banii?
In urma datelor centralizate la nivel de Garda Centrala au fost descoperite citeva sute de firme-fantoma si fictive la nivel de tara. „Intra in tara cu marfa, o vind la o firma-fantoma, care la rindul ei o vinde altei firme, legal inregistrata. Cauti firma-fantoma si nu o mai gasesti, dar marfa s-a dus unde trebuie. Asa am gasit un intermediar in Bacau care a dat marfa unei firme din Constanta si a trebuit sa le transmit toate datele colegilor de acolo”, a mai spus comisarul sef adjunct Albu. Prejudiciile estimate depasesc orice imaginatie. Numai la un import de citeva zeci de mii de euro, gaura lasata in bugetul de stat este de sute de milioane de lei vechi. Or, la cite astfel de operatiuni au loc zilnic in toata tara, si prejudiciul este pe masura, de milioane de euro. La un import cu o valoare de 40.000 de euro, firma-fantoma care il cumpara nu achita TVA in valoare de 7.000 de euro. Mai apoi, transportul este vindut unei alte firme, de data asta, cu actele in regula (inregistrata fiscal), cu adaosul comercial cuvenit, saltind valoarea marfii la 42.000 de euro. Aceasta firma vinde la rindul ei marfa cu 44.000 de euro, platind in schimb TVA, insa, doar pentru cei 2.000 de euro, cit a insemnat profitul la aceasta tranzactie. Urmatorul cumparator, a patra mina in afacere, plateste la rindul lui mai putin decit pretul real de pe piata, care in mod normal ar fi trebuit sa ajunga la 51.000 de euro. Abia acesta este pretul corect care ar fi trebuit sa rezulte din adaugarea TVA-ului la cei 40.000 de euro cu care o firma corecta achizitioneaza aceeasi marfa. In realitate, insa, marfa care a trecut prin mina a trei-patru intermediari este mai ieftina decit cea achizitionata si vinduta cu respectarea fiscalitatii.
Lasă un răspuns