Pentru autostrada Moldova – Ardeal, proiectul A 13, Bacău – Brașov, este singurul cu adevărat viabil pentru trecerea Carpaților cu o șosea de mare viteză. Situația a fost consemnată în studiul „Analiza de opțiuni pentru coridorul de autostradă Est – Vest Moldova – Transilvania” realizat la comanda Băncii europene de Investiții de experții de la PASSA și JASPERS.
Concluziile au fost prezentate în ședința de joi, condusă de ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a grupului de lucru de monitorizare a Programului Operațional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020. Variantele de traseu pentru autostrăzile care fac legătura dintre Transilvania și Moldova au fost analizate de specialiștii din cadrul ministerului Transporturilor, ministerului Fondurilor Europene, Jaspers și BEI-Passa, dar și de reprezentanții unor asociații de lobby pentru Iași, „Moldova vrea autostradă” și „Pro Infrastructura”.
Discuțiile grupului de lucru au caracter consultativ și nu sunt publice, însă până acum grupurile de lobby invitate au folosit în scopuri proprii informații obținute „din interior”. În premieră, Ziarul de Bacău dezvăluie cum se discută în realitate în grupul de monitorizare investițiile vitale pentru zona Moldovei și reacția asociațiilor ce reprezintă interesele Iașiului. Pentru că nu are asociații care să activeze în acest domeniu, Bacăul nu are acces la dezbateri, iar interesele sale nu sunt reprezentate de societatea civilă și nimeni nu reacționează la lobbyul agresiv de la Iași.
Deși se spune că există suficiente fonduri europene pentru toate autostrăzile, necesarul de bani depășește cu mult „oferta” Uniunii Europene. „Avem de scos de undeva 13,5 miliarde de euro, trebuie să vedem cum ne facem planul, iar legătura Transilvania – Moldova are mare nevoie de finanțare”, a spus un reprezentant al Ministerului Transporturilor.
Studiul BEI – PASSA și JASPERS a fost prezentat pe scurt de Alexis Gressier (Franța). Membrii grupului de monitorizare au aflat că din patru variante de trasee peste Carpații Orientali (Cluj – Bistriţa – Suceava; Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni; Târgu Mureş – Sighişoara – Bacău; Braşov – Bacău), Bacău – Brașov (A13) este singurul viabil.
„Am vrut să vedem care este situația, nu dorim schimbarea Masterplanului pe Transport, ci despre schimbări în cadrul acestuia”, a spus Alexis Gressier. Potrivit studiului, traficul dinspre Iași spre Transilvania, la nivelul anului 2015, este scăzut, „drumul e mai mult gol decât saturat”. Zilnic, în medie pleacă din capitala Moldovei spre județul Mureș 74,66 autoturisme și 18 camioane. În schimb, din Bacău spre Brașov, zilnic pleacă în medie 266 de autoturisme, iar numărul mașinilor de marfă este proporțional mai mare decât în nordul Moldovei.
Referitor la costuri, cifrele sunt foarte clare, Târgu Mureș – Iași – Ungheni ar costa 5,1 miliarde de euro, Brașov – Bacău s-ar face cu 2,1 miliarde de euro, iar prețul pentru Cluj – Suceava ar fi 4,1 miliarde euro. O altă problemă majoră ar fi faptul că traseul A8 pune probleme de mediu, pentru că trece prin mai multe situri Natura 2000.
„Traficul este mic, costurile sunt mari, pentru că vorbim despre traversarea munților. Concluzia este că Bacău – Brașov este cel mai viabil proiect de autostradă”, a conchis expertul francez. În opinia sa, ar trebui făcute Studii de Fezabilitate în paralel pentru mai multe variante, ca să se vadă „efortul cumulat”.
Reacția lobbyului din Iași
Cele două asociații care reprezintă interesele Iașiului au reacționat negativ la cifrele prezentate și la concluziile studiului experților JASPERS și BEI-Passa.
Adrian Covăsneanu (asociația „Moldova vrea autostradă”) a negat utilitatea studiului, a susținut că cifrele folosite sunt false și a recunoscut că asociația sa nu reprezintă județele din Moldova, ci doar ale Iașiului. „Nu considerăm acest studiu necesar, deoarece totul s-a testat în Masterplan. Problemele de mediu ale autostrăzii Iași-Târgu Mureș sunt «o situație», nu probleme, și A 13 are impact simțitor asupra mediului. Datele de trafic sunt false. Eu vorbesc în numele județului Iași, de ce să dăm peste cap toate prioritățile?”, a insistat Covăsneanu.
Reprezentantul Asociației „Pro Infrastructura” a admis că potrivit Recensământului din 2015, pe coridorul Bacău- Brașov circulă mai multe mașini și a criticat proiectul Iași – Târgu Mureș care ar fi fost scumpit artificial, prin imaginarea unor tuneluri nenecesare, între Târgu-Frumos și Iași. „Aici vorbim ca profesioniști, ce declarăm la presă este altceva”, a mai afirmat activistul de la Pro Infrastructura.
Un alt reproș a fost că nu s-a luat în calcul pentru studiu traficul potențial care ar lega estul Europei de vestul continentului. Activiștii s-au declarat convinși că autostrada Iași – Târgu Mureș va fi preferată pentru transportul din și spre Rusia, Ucraina și Republica Moldova.
Adevărul despre cum a ajuns Iași – Târgu Mureș în fruntea priorităților din Masterplan
Lobbystul ieșean a primit o replică de la un reprezentant al Ministerului Transporturilor: „Am fost de față când s-a făcut Masterplanul. Acesta nu a avut la bază o analiză, doar s-a tras o linie”.
De asemenea, Masterplanul a folosit un mod simplist de stabilire a ratei de rentabilitate. Dar, dacă prin Studiile de Fezabilitate ale A8 care urmează să se facă se constată că rentabilitatea scade sub 5%, se pierde finanțarea europeană.
Referitor la cifrele de trafic și observațiile referitoare la „drumul spre vestul Europei”, expertul Alexis Gressier a precizat că s-au folosit datele CESTRIN (Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică). „Cele mai multe călătorii sunt de sub 100 de kilometri. Nu construim autostrăzi pentru transportul de la Londra în Crimeea, acela este un trfic redus. Infrastructura rutieră trebuie dimensionată în funcție de aceste nevoi”, a spus francezul.
Șova: „Subiectul este tehnic, nu politic”
Ministrul Lucian Șova a explicat că deja documentația pentru reactualizarea SF-ului pentru Iași – Târgu Mureș a fost trimisă pentru aprobare la ANAP (Agenția Națională a Achizițiilor Publice). „Am luat foarte în serios acest proiect din prima zi a mandatului meu. Dar am cerut și o evaluare independentă a opțiunilor pe care le avem. Realizarea SF-urilor (pentru Iași – Târgu Mureș și Brașov – Bacău – n.n.) ne va arăta care sunt variantele de lucru. Subiectul este tehnic, nu politic”.
„Nu ne referim doar la trafic, ci și la mediu, costuri, durată de implementare. Să nu aflăm că au apărut urși, rețele de gaz. Să știm înainte să ne apucăm de construcție. Un proiect trebuie să fie început după ce s-au rezolvat toate problemele, inclusiv exproprierile. Când se ajunge la implementre, trebuie să meargă ca în Germania”, a precizat ministrul Șova.
Referitor la legea aprobată rcent, ministrul Șova a precizat că aceasta trebuie aplicată. „Este lege, va fi aplicată, cu toate costurile. Este o lege, va fi autostradă. Dar nu putem să ne facem că nu vedem că există și alte soluții”, a spus ministrul. Șova a precizat că Studiile de Fezabilitate și Proiectele Tehnice pentru toate proiectele din Masterplan sunt finanțate de Uniunea Europeană. „Brașov – Bacău era predictibilă în viitorul exercițiu financiar. Caietul de sarcini va fi făcut de BEI, va urma licitația și cu asta, basta!”, a conchis ministrul Transporturilor.
Concluzie
Cătălin Costache, director în Ministerul Transporturilor, a încercat să-i liniștească pe reprezentanții Iașiului: „Nu excludem nicio opțiune, această întâlnire este consultativă, nu luăm decizii acum. Alegem să mergem înainte cu aceste proiecte, până la maturizare”.
Practic, după realizarea SF-urilor și proiectelor tehnice, se va ști cu precizie care sunt avantajele și dezavantajele fiecărei variante pentru autostrada Moldova – Ardeal.
1233 a zis
Îți dai seama ce muncește acuma eroul șova pentru noi..?
Marius a zis
Problema noastra sunt oamenii ca tine. Aia din Iasi s-au strans, din interes, sa faca ceva. N-au stat sa comenteze pe la colturi. Si au obtinut ceva. Noi, bacauanii, stam si injuram in stanga si-n dreapta pe internet, in timp ce ne uitam cum se duc investitiile la vecini. Daca nici cand am avut un ministru care le-a bagat astora pe gat autostrada prin Bacau nu am fost in stare sa il sustinem, atunci e clar…
gigiexpertu a zis
marius lumineaza-ma si pe mine … ce anume au obtinut aia din Iasi ? referitor la autostrada. aia la Iasi o duc mai bine ca e oras universitar ce atrage studentii => forta de munca tanara si ieftina. de aia au cat de cat investitii. NU pentru ca au autostrada. intelegi ? in Bacau au ramas bugetarii si asistatii social. cine sa investeasca aici ? pompele funebre ?
Mihnea a zis
Citez din afirmatia lui Sova: „Când se ajunge la implementre, trebuie să meargă ca în Germania”.
Problema este ca mitul german s-a cam spart de mult, nici acolo lucrurile nu mai merg asa cum trebuie cand e vorba de proiecte mari, vezi Stuttgart 21, noul aeroport din Berlin, cladirea filarmonicii din Hamburg, etc.
Alternativa ar fi sa-si dea fiecare interesul sa se faca asa cum trebuie.
Know How a zis
Iasul este o organizatie mafiota, incepand de la PNL si sfarsind cu PSD, ba chiar as adauga DNA-ul de acolo, desi cine stie, poate ca s-o fi schimbat ceva de cand cu plecarea duduii. Am avut de-a face cu multi mahari de acolo, aveam impresia ca ma aflu in Sicilia. Bacaul este parfum de tei fatza de mizeria din structrurile de putere politice si juridice din Iasi.
Petryias a zis
Ce parfumați sunteți voi , băcăuanii! Ce legătură are cu autostrada? Noi, ieșenii, suntem mai departe de Ardeal. Normal că autostrada are lungime mai mare. Și orașul este mult mai mare și mai aglomerat. Nu se compara cu Bacăul. Tot timpul va ofticați pe Iași, nu va convine nimic. Avem nevoie neapărat de autostrada. Pentru binele nostru ,dar și al vostru. Iasi-Tg Mureș, este cea mai buna varianta de autostrada.
Românul a zis
Voi cei de la Bacău, mai bine calculați-vă mintea şi lăsați autostrăzile.
ultras a zis
la noi la Iasi e o vorba: „esti prost ca un bacaoan”. Gura mica, ca acus pleaca fraeru vostru si se infunda visele cu autostrazi pe la voi
Asphalthospireu a zis
Mai superdesteptule vezi ca se scrie,, băcăuan,, nu bacaoani. Exista orașul Bacău nu BACAO. Voi ăștia din Iași începeți sa credeți ca aveți 3,, cohones,, ca,, superiorii,, din Cluj? Da o autostrada Iași, Bacău, Brașov ce are? Nu ca s ar face vreo una!!!!!
Adrian a zis
De fapt, ieșenii vir autostradă diar pt ei nu pentru Moldova! Ce hoțomani! Si agresivi, domle, auzi, vot autostradă! In Moldova!!
aramis a zis
Nu-i asa ca au fost agresivi Benea si cu Șova pana in 2018 pe subiectul autostrăzii? ei, care nu au reușit sa faca o centură la Bacau!! Cine mai da 2 lei pe vorbele lor..
bogdan a zis
poate ne explica domnul Benea cum ajung la Bacau sucevenii ,botosenenii ,vasluienii,iesenii ..adica vreo 2,7 mil de moldoveni….devreme ce autostrada asa zisa care leaga Ardealul de Moldova se termina la Pascani ….??? santeti cu capul? vrei solidaritate pentru Bacau….? ne credeti prosti pe toti ?…
ideea e ca aceasta autostrada e doar pentru Bacau….
Tommy a zis
Cred că nu trebuie ceartă,nu se pune problema ori Iași ori Bacău…
Se fac amândouă…
Se incepe cu Iași Tg.Mures și apoi se continua cu Bacău Brașov…
E ok???
STAN a zis
Se cearta Bacaul cu Iasul pentru niste desene pe hartie facute de politicieni moldoveni. Sanse de realizare ZERO!
Altii nu dorm, gandesc si chiar trec la fapte.
http://www.ziare.com/social/primaria/alianta-vestului-se-semneaza-sambata-de-primarii-celor-4-mari-orase-1541207
Somn usor Moldova!
gigiexpertu a zis
iar se cearta fraierii de la 2 linii trasate pe o harta. gândiți-va ca centura Bacaului e in discutie de 15-20 de ani si inca nu s-a semnat contractul de proiectare si executie. pe 17 decembrie se face un an de când s-a lansat in SEAP licitația pentru centura. UN AN!! si licitatia e departe dea a fi clarificata ( turcii au depus 2 contestatii la CNSC si probabil urmeaza iar judecari prin tribunal ). si astia ce fac ? se cearta ca prostii de la NIMIC ? va dau scris ca in 20-25 de ani nu vedeti nici bacau-brasov si nici iasi-tg mures . ce fac baietii astia aici se cheama campanie electorala si atat. cum au prostit lumea 30 de ani o vor mai prosti si pentru urmatorii 4-5 ani. si sarantocii cu un dinte ramas in gura se cearta cu cu ailalti de peste gard ca aia au 2 dinti ramasi. multi dar prosti!
cristi maxim a zis
Sunt bacauan….din pacate Iasiul este la ani lumina de Bacau.Hai sa vedem adevarul …Bacau este un fel de Buhusi mai mare…A SCAZUT TERIBIL IN ULTIMII 10 ANI.DE FAPT NU SCAZUT,A RAMAS LA FEL.Sa ai banii de centura si sa treci prin ce s a trecut inseamna ca nu exista inters pentru Bacau.Se va face Tg. Mures -Iasi.
Stefan a zis
„Dezbină și stăpânește” .
in actiune
bogdan a zis
autostrada Iasi tg Mures e o adevarata magistrala pentru Moldova cat si pentru rep.Moldova nu doar o simpla legatura cu Ardealul intrucat traverseaza toata regiunea astfel ca vor avea acces la autostrada mult mai multe localitati si comunitati .E limpede ca lumina zilei ca va avea un impact mult mai marea supra economiei Moldovei . Ganditi va numai cate locuri de munca vor fi in Moldova pentru construirea ei . Eu inteleg de ce politicienii din Bacau le pun in oglinda desi nu sant acelasi lucru ,pentru ca le este frica ca nu se mai mai justifica Bacau- Brasov.E mai scumpa dar mult mai utila pentru viitorul nostru si al copiilor nostri domnule Benea…..santem prea saraci ca sa cumparam ieftin spune o vorba batraneasca.
Fan PDSR a zis
Daca nu ne-au divizat cu referendumul, vor baga raca intre noi cu autostrada. Hai sa ne intalnim la TG. Frumos cu furci si topoare si vedem apoi care are dreptate. Glumesc desigur. Mai bine se apuca de amandoua ca oricum nu termina niciuna. Ce, vrei sa mearga tancurile rusesti pe ele ? „Otraviti fantanile, daramati podurile…..!!!”- gandirea PDSR
Catalin Urtoi a zis
Buna ziua! Domnilor jurnalisti din Bacau, in primul rand vin cu o precizare foarte importanta: Analiza Bei-Passa a fost realizata la comanda Ministerului Transporturilor in aprilie 2018, defapt la comanda domnului Ministru Lucian Sova si nu invers, asa cum scrieti dumneavoastra in acest articol! Bei-Passa a realizat aceasta analiza pe baza datelor primite de la MT si CNAIR. Din pacate unele date au fost transmise eronat cu buna stiinta pentru a iesi ce au vrut ei. Un alt aspect ar fi ”grupul de lobby” din Iasi. Noi suntem in acest moment trei asociatii: ”Impreuna Pentru A8” Iasi, ”Moldova Vrea Autostrada” Iasi si ”Pro Infrastructura” Bucuresti, dar avem alaturi de noi prin grupuri de lucru infiintate in toata Moldova, in Harghita si Mures, peste 10.000 de oameni care au aderat prin semnatura si prezenta la evenimentele noastre. Noi luptam pentru toata Moldova si nu doar pentru Iasi sau Bacau. Am sa va spun cateva lucruri din interiorul asociatiilor noastre: 1. Dupa lungi asteptari, am fost primiti in vara la CNAIR cand s-a intocmit un program pentru A7 si Centura Bacaului. Daca nu era presiunea noastra nici astazi acest proiect nu era demarat ca si SF+Proiectare. Din pacate iata ca a aparut iarasi vesnica problema cu licitatia la Centura Bacaului si acest lucru doar pentru ca se fac caietele de sarcini incomplet si cu dedicatie. Deasemeni aici mai avem o mare problema si anume faptul ca nu s-a prevazut in aceasta etapa prelungirea A7 pana la Siret, ci doar pana la Pascani. Noi facem acum presiune si pentru aceasta prelungire! Nu poti trata Nordul Moldovei cu Suceava si Botosani separat! 2. La ora actuala cel mai mare trafic in regim de autostrada din Moldova il are portiunea de drum Iasi – Tg. Frumos, peste 18.000 de masini/zi. Legat de masinile care pleaca din Iasi spre Transilvania este o manipulare, deoarece aceste masini pleaca spre cele 4 trasee principale care traverseaza muntii. Traseul Bacau-Brasov poate avea un numar mai mare de masini, dar acest numar nu pleaca din Bacau ci este alimentat de toate judetele din Nord-Est. Ganditi-va ce ar fi daca ar exista A8. Ar fi trafic cumulat cel putin din sase judete(Suceava, Botosani, Neamt, Iasi, Vaslui, Bacau). Nu-i putem ignora la nesfarsit pe cei din Suceava si Botosani care in acest moment folosesc ruta Suceava-Cluj prin pasul Tihuta. Nu-i putem ignora pe cei din Neamt, Vaslui si Iasi, care in acest moment folosesc ruta Tg.Neamt- Toplita pe la coada Lacului Bicaz sau pe Tihuta; 3.Autostrada A8 trece prin situri ”Natura 2000” asa cum trece si A13, dar aici am iarasi o remarca: nu se spune ca in acest moment asociatia ”Milvus” din Tg. Mures a finalizat printr-un program pilot finantat de UE, singurul studiu din Romania pentru carnivorele mari. Datorita muncii acestor oameni se stie cu exactitate traseele acestor animale salbatice pentru a putea construi ecoducte in acele zone. Nici o autostrada aflata in discutie in proiectare sau chiar in executie in Romania, nu au in acest moment un astfel de studiu realizat stiintific. Acest studiu asteapta doar sa fie preluat si de catre MT si CNAIR . Aceste institutii trebuie sa termine cu aroganta si sa-i asculte pe specialisti. Datorita si acestui studiu recunoscut de UE, A8 poate primi mult discutatul aviz de mediu. 4. Autostrada A8 face parte din MPGT si este prins ca si coridor principal de transport european in TEN-T CORE. Analiza a fost facut in perioada 2013-2015 de catre AECOM Ingineria o firma de consultanta recunoscuta la nivel mondial. In acea perioada s-a colaborat cu MT, CNAIR, CESTRIN si Jaspers. Sa nu uitam ca acest MPGT a fost intors de vreo trei ori de catre Comisia Europeana pana s-a dat unda verde in 2015! Ma intreb daca cei din MT stiau ca este doar o ”linie” aceasta autostrada A8, de ce nu au spus-o atunci, in 2015?! Daca ne aducem bine aminte la Guvernare era parca tot psd-ul! 5. Autostrada A8 nu este o investitie scumpa pentru Romania dintr-un singur motiv: este un proiect matur datorita celor 11 ani de studii si a rezultatelor obtinute, este prins in POIM si apare pe culoarul principal de transport TEN-T CORE, are studii de mediu serioase, are o LEGE si poate fi finantat din fonduri europene. A8 poate fi realizat din fonduri europene. Comisia Europeana tocmai a semnat un acord prin care se mareste finantarea UE pentru proiectele mari de infrastructura de la 75% la 85%, adica cofinantarea Romaniei pentru A8 este doar de 15%, adica maxim 765 milioane euro fara TVA ( aplicat la o valoare estimata azi de MT de 5,1 miliarde euro fara TVA) ! CONDITIA: Sa terminam cu manipularea politica grosolana care se face la comanda grupurile mafiote; sa ne apucam serios de treaba cu specialisti si nu cu agarici; sa realizam prioritatile asa cum sunt ele stabilite la nivel national si european prin MPGT – A7 pana la Siret in nord, A8 care va face imediat jonctiune cu A3(in maxim trei ani va fi gata Tg.Mures – Bors) si Centura Bacaului! Singurele judete care nu au iesire directa la A7 sau A8 vor fi Galati si Vaslui, de aceea asociatiile noastre impreuna cu grupurile civice din Vaslui,Barlad si Galati vom lupta pentru realizarea unor conexiuni de drum expres la A7 respectiv A8 pentru aceste doua judete. In final imi cer scuze pentru aceasta interventie dar am vrut sa fac cateva precizari tehnice, care ne sunt de folos tuturor. Invitam bacauanii alaturi de ieseni, suceveni, botosaneni, vasluieni, nemteni, vranceni si galateni sa NE UNIM si sa realizam impreuna DEZVOLTAREA MOLDOVEI! Doar UNITI VOM REUSI!