• copiii din zilele noastre sînt neglijați, pentru că părinții sînt din ce în ce mai preocupați de cum să facă bani, decît să aibă grijă de educația copiilor • copiii de bani gata spun că ar prefera să fie săraci, dar să stea cu părinții, decît să fie tratați ca niște cîini
Părinții începutului de mileniul trei sînt grăbiți, preocupați de problemele de zi cu zi, să facă tot mai mulți bani și din ce în ce mai neglijenți cu odraslele lor. Aceasta este concluzia unui studiu realizat de specialiștii Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică Bacău care a vizat relația dintre elevi și părinți. Cercetarea a vizat opt aspectele importante ale relației dintre copii și părinți, printre problemele la care au fost invitați să răspundă numărîndu-se intensitatea suportului afectiv, valorizarea copiilor în familie, calitatea comunicării, măsurile de disciplinare, acordul sau dezacordul între părinți în exercitarea autorității, asumarea responsabilităților, aprecierea de către copii a calității actului educațional realizat în familie și proiectarea imaginii de sine. Pentru realizarea studiului au fost chestionați 540 de elevi de gimnaziu și 293 părinți ai acestora de la Școala 2 și 3 Bacău, Școala de Aplicație de la Liceul „Ștefan cel Mare”, Școala „Mihail Sadoveanu, Școala „Domnița Maria” și Școala „Al. I. Cuza”.
Legat de intenstitatea suportului afectiv, un copil din zece chestionați a declarat că nu se simte iubit de părinții, iar cinci la sută dintre părinții care au răspuns la sondaj au declarat că nu consideră că este educativ să-și exprime sentimentele de dragoste față de odraslele lor. Mult mai dramatică în ce privește relația dintre părinți și copii este concluzia referitoare la valorizarea copiilor în familie: doar cinci la sută dintre copii spun că sînt prieteni cu părinții lor, discută deschis și se înțeleg foarte bine. „Copiii lipsiți de dragostea părintească sunt timizi, instabili, interiorizați și complexați. Cauza cea mai frecventă a acestei situații o reprezintă faptul că părinții petrec foarte puțin timp cu acești copii fie pentru că sunt ocupați, fie că sunt prea puțin interesați de ei”, ne-a declarat Mariana Crăciunescu, psiholog la Centrul Județean de Asistență Psihopedagogică Bacău. Alți 12 la sută dintre elevii chestionați spun că părinții lor nu au încredere în ei pentru că mint, au probleme la școală și sînt neascultătri. Același procent de copii spun că părinții lor nu le apreciază reușitele. Și în ce privește calitatea comunicării rezultatele studiului sînt alarmante: 36 la sută dintre elevi spun că discuțiile despre școală au loc uneori cu părinții, iar 68 la sută dintre elevi le povestesc părinților despre prietenii lor. „Elevii care spun că nu discută cu părinții despre prietenii lor (32%), motivează acest răspuns prin faptul că se tem să nu fie certați sau că părinții nu sunt interesați de acest aspect. Refuzul copiilor de a discuta pe această temă își găsește o primă explicație în imaginea defavorabilă pe care o au unii părinți anxioși despre ceilalți copii: doar al lor este drăguț, alții sunt brutali, prost crescuți, tovărășia lor constituie un veritabil pericol. Alteori copiii ascund identitatea prietenilor lor pentru faptul că sunt conștienți de influența nefastă a acestora. Această situație își găsește explicația în faptul că adulții și copiii au criterii diferite de apreciere”, mai spune Mariana Crăciunescu.
Nici în ce privește activitățile extrașcolare ale copiilor unii părinți nu sînt foarte interesați. „81la sută din elevi spun că părinții le cunosc hobby-urile. Ceilalți (19%) nu discută despre acest aspect pentru că simt că părinții lor nu sunt interesați sau că nu i-ar înțelege. Totuși, părinții trebuie să înțeleagă că este foarte important să cunoască copiilor din timp interesele, preocupările, pentru a le crea cadrul necesar sau a-i orienta către acele instituții care să le dezvolte aptitudinile pe care le au”, spune psihologul Mariana Crăciunescu. Întrebați ce măsuri iau părinții în situația în care ei nu se conformează normelor de comportare impuse, copiii indică următoarea ierarhie: îi ceartă (51%), îi pedepsesc (26%), îi ajută să nu mai greșească, le explică ceea ce au greșit(22%), îi avertizează (10%), îi bat (7%), se supără, nu le vorbesc(5%). Din punctul de vedere al părinților, ordinea este alta: pedeapsa (39%), cearta (37%), discuții/explicații legate de comportamentul neacceptat (10%).
Concluzia generală a studiului realizat de specialiștii de la CJAP este că „părinții din zilele noastre sînt mult mai preocupați de cum să facă rost de bani pentru a întreține familia decît cum să-și educe copiii. Aceste preocupări sînt mult mai evidente decît înainte de 1990. Unii dintre părinți îi întîlnesc pe copii numai seara, iar cei care petrec mai mult timp le acordă foarte puțin atenție”, a concluzionat Mariana Crăciunescu. Demn de luat în seamnă este răspunsul unui elev din clasa a doua de la o școală din centrul Bacăului, ai cărui părinți sînt foarte bogați. „Mă simt ca un cîine. Dimineața, mama mă duce la școală cu mașina, la prînz vine și mă ia tot cu mașina și după aceea stau numai în casă. Aș prefera să nu am așa mulți bani, dar mama și tata să stea cu mine”. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns