A.R.R. Bacău încurajează „concurența” bazată pe mica înțelegere
În ciuda faptului că firmele de transport s-au înmulțit în ultimul timp, iar cei mai mulți transportatori susțin că oferă condiții bune călătorilor, mai este mult pînă cînd transportul județean va oferi cetățenilor călătorii la norme civilizate. Ultima licitație organizată pentru atribuirea de trasee județene de transport public a scos la iveală o situație cel puțin bizară, provocată de operatorii de transport și tolerată, chiar încurajată, de agenția băcăuană a Autorității Rutiere Române. Din 105 trasee județene, grupate în 74 de oferte, numai pentru trei au licitat cîte doi ofertanți. Restul traseelor au avut un singur ofertant sau, în cazul a opt trasee nerentabile, nici unul. În mod logic, se naște întrebarea „Cum e posibil ca nici măcar traseele cunoscute ca fiind rentabile să nu provoace o competiție între operatori ?” Explicațiile sînt relativ simple: s-ar putea spune că există o oarecare prudență a operatorilor mici, față de avantajul conferit de experiență societății Transport Bistrița SA. Lipsa de resurse și de dotări a firmelor de transport nu este nici ea de natură să încurajeze participarea la o licitație „pe bune”, iar investițiile ar scoate din bugetul societăților miliarde de lei. Criteriile stabilite pentru atribuirea traseelor sînt destul de exigente, însă atunci cînd nu există concurență importanța lor scade. Aceasta este „portița” pe care au găsit-o în legislație transportatorii, pentru a evita investițiile și a obține totuși dreptul de a efectua transport pe trasee din județ.
Concurența în tranportul județean e moartă și îngropată
Atît pentru zona Bacău, cît și pentru alte zone, operatorii au căzut „la pace”. Concurența a rămas la nivelul unor dispute legate de locul de plecare în cursă și la pretențiile unora de a obține trasee mai bune, dar nu prin licitație. Pe sistemul „nu mă bag la tine, nu te bagi la mine”, transportatorii au renunțat la a-și face concurență, fapt recunoscut și chiar lăudat de șeful A.R.R. Bacău, Valeriu Avram: „Este foarte bine că se înțeleg. Este loc pentru toată lumea în transportul județean. Și-au făcut și ei socotelile, au analizat serios situația. Au și ei interese, că altfel din ce ar trăi, cu ce și-ar plăti personalul? În general, transportul de călători e cam la limită din punct de vedere al profitului”. Conducerea A.R.R., extrem de îngrijorată cu privire la situația economică a firmelor de transport, consideră că este mai bine așa, decît să rămînă trasee neocupate. Mai ales că „interesele” există și trebuie respectate. Însă prin înțelegerea transportatorilor, cei care au de suferit sînt în primul rînd călătorii. Transportatorii care „candidează” singuri pentru un traseu știu că nu pot pierde licitația, astfel încît criteriile de selecție sînt îndeplinite la limita minimă. Aceasta înseamnă că nu mai contează gradul de confort al autobuzelor, uzura sau vechimea lor. Rar se văd transportatori care să „miște în front” și să participe cu adevărat la o licitație. Numai Lia Trans și Anges Trans au încercat să concureze cu o firmă mare, Transport Bistrița, la ultima licitație. Anges a pierdut ambele trasee, iar Lia a cîștigat tocmai datorită vechimii mai mici a autobuzelor și structurii parcului auto. Cu toate acestea, chiar directorul Lia Trans, Vasile Luncanu, consideră că înțelegerile între transportatori sînt benefice: „Este un lucru bun. Cît timp călătorii au de tras foloase, eu zic că este foarte bine”. Problema este însă că nu există o concurență reală, ceea ce într-adevăr ar permite asigurarea unor condiții cît mai bune călătorilor.
Deocamdată, transportatorii și A.R.R. sînt mulțumiți că s-au ocupat toate traseele, că există licitațiile care se bazează pe înțelegeri prealabile și că nu sînt obligați, slavă Domnului, să facă investiții suplimentare în parcul auto. Ce-i drept, hiba nu e numai la transportatori sau autoritate, ci și la legislație, care este încă perfectibilă. Pînă atunci, călătorii vor merge în aceleași autobuze antice, cu speranțe minime că vor avea condiții mai bune. (Codrin POP)
Lasă un răspuns