• la începutul acestui an, CET le-a promis beneficiarilor contorizarea apei calde, montarea de gigacalorimetre în blocurile reprezentative, introducerea facturării individuale și apoi a facturării uniforme pe fiecare punct termic • deși a trecut jumătate de an, nici una dintre aceste promisiuni pare că se va materializa pînă în toamnă • locatarii cred acum că promisiunile au fost făcute în perioada cînd facturile erau imense și pentru ca oamenii să plătească întreținerea
Contorizarea tuturor branșamentelor de apă caldă din sistemul de termoficare anunțată de CET la începutul acestui an este departe de a se finaliza. Motivația acestei investiții pe care firma de furnizare a căldurii și apei calde urmează să o realizeze o reprezintă costurile foarte mari pe care băcăuanii trebuie să le plătească, în comparație cu prețurile medii calculate de societate. În lunile de iarnă, cînd și prețurile la căldură au fost foarte mari, o parte dintre băcăuanii care plătesc apa caldă în sistem paușal au fost nevoiți să scoată din buzunar și cîte 600.000 de lei de persoană. Și asta în condițiile în care o familie cu trei persoane care avea montat în casă apometru nu plătea mai mult de 300.000 de lei într-o lună. Managerii societății publice de furnizare a agentului termic au considerat atunci că cea mai bună variantă de a stopa acest dezechilibru ar fi montarea de apometre generale, la intrarea în bloc. Repartizarea consumului înregistrat de apometrul general al blocului ar fi mai avantajoasă pentru locatari decît repartizarea consumului total al asociației. La începutul anului, cînd a fost anunțată decizia de contorizare generală a consumului de apă caldă, ar fi trebuit montate aproximativ 1.500 de aparate de măsurare. În primăvară, CET a organizat licitație pentru stabilirea condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească firmele, dar a lăsat la latitudinea asociațiilor să aleagă societățile cu care vor lucra. „Pînă acum s-au încheiat contracte pentru aproximativ 500 de apometre. Lucrările sînt în curs de execuție sau urmează să înceapă”, a precizat Vasile Drăgușanu, directorul CET SA Bacău. Tot asociațiile ar fi cele care, în primă fază, ar trebui să suporte costul montării apometrelor, investițiile urmînd să fie preluate de furnizorul de agent termic în timp. Practic, contravaloarea montării contorilor va fi scăzută din cheltuielile cu utilitățile furnizate de CET.
În aceste condiții, dezechilibre în ce privește tarifele vor exista și de acum încolo. Numărul celor care vor fi nedreptățiți de calculele administratorilor care sînt obligați să repartizeze inclusiv pierderile din rețea va fi și mai mare. Și asta pentru că luna trecută CET a preluat de la Termloc 11 centrale termice care deservesc aproximativ 10.000 de locatari. Sumele necesare pentru realizarea contorizării apei calde furnizate de centralele care vor fi transformate în puncte termice nu au fost incluse în programul de investiții al CET, iar șansele care aceștia să beneficieze de aparate de măsurare a consumului sînt foarte mici.
Odată cu anunțul că va monta apometre pentru consumul de apă caldă, șefii de la CET au anunțat că vor introduce din toamna acestui an contorizarea individuală. Acest lucru era, însă, condiționat de montarea de gigacalorimetre. După aproximativ două luni, managerii au revenit și au anunțat că facturarea individuală nu va mai fi introdusă. În schimb, se va trece la facturarea uniformă pe punct termic. Aceasta ar fi prezentat avantajul că, la un punct termic, toți locatarii deserviți ar fi plătit la fel, iar trucurile folosite de unii administratori nu vor mai dezavantaja alți locatari. În condițiile în care la foarte multe pucte termice din oraș nu au început nici acum lucrările de montare a apometrelor pentru apă caldă, șansele ca din această iarnă băcăuanii deserviți de CET să plătească prețuri reprezentînd consumul real sînt foarte mici. Cei peste 30.000 de băcăuani care sînt deserviți de principalul furnizor de agent termic din oraș se gîndesc din ce în ce mai mult că promisiunile făcute de firmă, în iarnă, nu au fost decît simple vorbe. Pentru a-i determina să achite întreținerea în momente de criză, cum au fost cele din sezonul rece. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns