Compania World Machinery Works (WMW), din Bacau, unul dintre cei mai importanti fabricanti de masini unelte cu comanda numerica, a prezentat, saptamina trecuta, rezultatele testelor finale pe masina VLO 60 CNC – „GOLIATH”. Echipamentul, despre care producatorul spunea ca este deosebit de complex, constituie obiectul contractului dintre World Machinery Works si compania Eads-Astrium (EADS), lider mondial in industria aerospatiala. Masina va realiza prelucrari de mare precizie pe o serie de piese componente ale rachetelor purtatoare Ariane 5, destinate transportului satelitilor pe orbita. EADS
construieste racheta Ariane 5 pentru Agentia Spatiala Europeana. Masina fabricata in Bacau va pleca spre beneficiar luna viitoare si va intra in probe.
Proiectul WMW a inceput an mai 2009. Urmeaza, acum, ca in perioada imediat urmatoare sa aiba loc demonstrarea performantelor masinii VLO 60 CNC Goliath in prezenta partenerului de afaceri francez. Este o masina de mari dimensiuni, care prelucreaza metalul atit prin strunjire, cit si prin frezare si este destinata cu precadere uzinarii unor piese de configuratie speciala pentru industria aerospatiala. Centrul de prelucrare a fost denimit, la sugestia clientului WMW, Goliath. Masina are sase metri in diametru pe masa rotativa de prelucrare, pe care pot fi prelucrate piese de revolutie de sase metri in diametru si trei metri in inaltime, o greutate de 230 de tone si suporta piese de pina la 18 tone la prelucrat. Viteza de rotatie a platoului este de 120 de rotatii pe minut. Masina este, astfel, un unicat. Constructia ei a durat circa doi ani.
Mai multa inteligenta in metal
Agentia Spatiala Romana (ROSA) este partener in acest proiect de mare complexitate. „Masina realizata la Bacau – soune presedintele agentiei, Marius-Ioan Piso – este o componenta prioritara si critica in realizarea lansatorului european Ariane. Se spune ca Ariane este cea mai buna racheta din lume. Este si foarte scumpa si este cea care permite accesul independent al Europei la spatiul extraterestru. Masina „Goliath” este si o noutate tehnologica si industriala absoluta, prin faptul ca la WMW nu se mai fac produse de serie, ci numai unicate, cu un nivel tehnologic foarte avansat. „Astfel – a precizat Marius-Ioan Piso -, WMW nu mai vinde, acum, doar metal, ci vinde si inteligenta. Dar, din Bacau si societatea Aerostar a realizat componente pentru racheta Ariane si este implicata in mai multe proiecte, la nivel tehnologic, in domeniul aerospatial in Europa”.
Cum au cistigat proiectul
„Modul de selectie la majoritatea contractelor pe care le avem – spune proprietarul intreprinderii din Bacau, Gabriel Carciumaru – sint licitatiile internationale. Practic, astfel de masini, care cea mai ieftina costa citeva sute de mii de euro, dar se poate ajunge la citeva milioane de euro bucata, nu se adjudeca decit in licitatii internationale, care se deruleaza pe o perioada foarte lunga de timp”. In primul rind – aflam – exista o perioada de analiza tehnica, in care clientul, dupa ce a prezentat un caiet de sarcini, sta si analizeaza, cu inginerii fabricantului, ceea ce a cerut el si ceea ce ofera acesta. Aceasta perioada poate dura mai mult de un an. Dupa care se analizeaza oferta comerciala. „Noi – a mai spus proprietarul WMW – am fost alesi dintre 20 de intreprinderi europene, din care am ramas, in faza a doua, numai cinci. Ne-au departajat pretul cerut, termenul de livrare si flexibilitatea in a raspunde la toate cerintele clientului. De fapt, la un astfel de proiect nu exista nici un fel de abatere de la cerintele tehnice ale clientului, pentru ca piesele care se construiesc pe astfel de masini sint de o complexitate extrema”.
Testele
Testele pe masina Goliath vor dura doua saptamini si in cursul lunii august masina va fi livrata in Franta, cu ajutorul a 12 autocamioane, dintre care cinci de gabarit depasit. Iar in Franta, perioada de instalare si de testare a masinii (testele finale) se vor finaliza, estimativ, in primavara anului urmator. „Tehnologia inglobata in aceasta masina este suta la suta romaneasca – a precizat Gabriel Girciumaru. Dar, incorporam si echipamente straine de la multi furnizori, iar fiecare aduce un plus de tehnicitate. Pentru prelucrarea pieselor pentru rachete este nevoie de un nivel foarte inalt de tehnicitate. Iar masina, fiind cu comanda numerica, va fi manevrata de un singur om, operatorul. Cel mai important cistig pentru noi este, insa, prestanta pe care ti-o aduce un astfel de contract, cu un client de renume, care nu-si permite sa cumpere de la orice producator.”
Lasă un răspuns